Roczniki Teologiczne, 1993, T. 40, z. 5
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/4803
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Il Cuore di Gesù e la Santa Trinità nella luce del pensiero di Gasparo Drużbicki SJ (1590-1662)Misiurek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Myśl ascetyczno-mistyczna Kaspra Drużbickiego koncentrowała się głównie wokół Osoby i dzieła Jezusa Chrystusa. Odwołując się do tekstów biblijnych, rozwinął on szczególnie bogatą, jak na owe czasy, naukę o kulcie Serca Jezusowego, którą zawarł zwłaszcza w napisanym już w 1627 r. dziełku Meta cordium Cor Jesu et Sanctissima Trinitas. Ukazując istotę kultu Serca Bożego, Drużbicki wnioskuje, że jest Ono obrazem Boga w Trójcy Jedynego. W Bogu bowiem istnieje jedność istoty mimo troistości Osób, podobnie i w Sercu Jezusa dostrzega nasz autor istotną jedność serca, troistość zaś ciała, duszy i Słowa, dzięki któremu Serce to żyje i działa. W kontemplacji miłości Drużbicki odnajduje Boga we wszystkich stworzeniach, a wszystkie je widzi w Bogu.Pozycja Potrzeba i rodzaje modlitwy według Karla RahneraPopławski, Jarosław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja Seminarium duchowne jako środowisko formacji kapłańskiej według adhortacji Jana Pawła II Pastores dabo vobisSłomka, Walerian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja Sługa Boży Stanisław Hozjusz w świetle swych listówMisiurek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja Der Tod als „psychologischer Vorgang”Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Artykuł jest referatem wygłoszonym na Sympozjum Międzynarodowego Towarzystwa Psychologii Religii, które odbyło się w Schann (Liechtenstein) w dniach 28-30 X 1987 r. Autor we wprowadzeniu do artykułu informuje czytelnika o relacjach zachodzących pomiędzy miłością i śmiercią. Zarówno miłość, jak i śmierć pozostają dla człowieka tajemnicą. W wielu przypadkach bardzo trudno określić, kiedy właściwie nastąpiła śmierć. Z kolei autor omawia problem reanimacji oraz relacje zachodzące pomiędzy świadomością i śmiercią. Procesowi personalizacji progresywnej przeciwstawia autor przebieg psychologiczny umierania jako proces depersonalizacji progresywnej. Czy samoświadomość siebie, duch, egzystuje po śmierci biologicznej - pozostaje dla psychologa pytaniem otwartym. Odpowiedzi należy szukać na terenie filozofii, w szczególności filozofii bytu, oraz teologii. Pełnej odpowiedzi udziela nam Objawienie, gdzie śmierć należy rozumieć jako spotkanie osobowe człowieka z Chrystusem (por. J 14, 2-3).Pozycja Psychologiczne przesłanki zdrowej ascezyNowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja Wolność i jej granice w życiu społecznym i kulturalnymSłomka, Walerian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja Semiotyka tekstu mistycznego (Podsumowanie Międzynarodowego Kongresu Semiotyki Tekstu Mistycznego)Chmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja Duchowość małżeńska (Sprawozdanie z XVIII Tygodnia Duchowości)Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja Kronika sekcji teologii duchowości KUL (1991-1993)Chmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja W sprawie książki Louisa Duprégo pt. Inny wymiarNowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja Ks. Jerzy Misiurek, Zarys historii duchowości chrześcijańskiej, Lublin 1992, ss. 166.Taracha, Waldemar (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja Antoni J. Nowak OFM, Osobowość sakramentalna, Lublin 1992, ss. 110.Waśkowski, Marian Klemens (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)Pozycja Ks. Walerian Słomka, Medytuję więc jestem, Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie 1992, ss. 222.Misiurek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1993)