Roczniki Teologiczne, 2021, T. 68, nr 5
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/24430
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Konieczność zachowania związku teologii i wiary z historią w duchu Soboru Watykańskiego IIZarzycki, Stanisław T. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2021)Artykuł wskazuje na konieczność zachowania związku teologii i wiary z historią i pogłębiania go dzisiaj z tego względu, że pewne czynniki z przeszłości (racjonalizm, neoscholastyka) osłabiają go, a niektóre współczesne tendencje (postmodernizm, teologia abstrakcyjna, relatywizm religijny) podważają jego sens. Autor wychodzi od związku teologii i wiary z historią zbawienia w starożytności, wskazuje na osłabienie go w średniowieczu, zerwanie go w dobie Oświecenia i ponowne odkrycie jego ważności w początkach XX w. Analizując Konstytucję o Objawieniu Bożym Dei Verbum, przybliża zawartą w niej wykładnię wiary (fides quae i fides qua) jako odpowiedzi na objawienie Boga w historii. Uwzględniając następnie soborowe i posoborowe wyzwania teologiczne i duszpasterskie, akcentuje ważność zachowania wewnętrznego związku teologii i wiary z historią dla kształtowania tej drugiej poprzez aktywność ludzką odpowiadającą dobru wspólnemu i realizacji ostatecznego powołania chrześcijanina. Wskazuje na możliwość kształtowania dziejów w powiązaniu z tajemnicą zbawczego wcielenia i zawartą w owym kształtowaniu dialektyką, a następnie objaśnia sposób eschatologicznego spełnienia stworzenia i jego związek z zaangażowaniem w doczesności.Pozycja Fenomen ciszy i milczeniaZadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2021)Pozycja Tajemnice Jezusa Chrystusa w roku liturgicznym a „święta podróż”. Analiza wybranych pism Chiary LubichWasiutyńska, Katarzyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2021)Począwszy od roku 1981 aż do 2004, Chiara Lubich w regularnych konferencjach telefonicznych dzieliła się swoim doświadczeniem duchowym z członkami Ruchu Focolari, zachęcając ich do wspólnego podążania do świętości, zgodnie ze słowami psalmisty: „Szczęśliwi, którzy od Ciebie otrzymują pomoc, gdy świętą podróż odbyć zamierzyli w sercu” (Ps 84,6). Celem niniejszego artykułu jest analiza tych przesłań w odniesieniu do przywołanych w nich okresów cyklu liturgicznego oraz określenie, w jakiej mierze kontemplacja tajemnic Jezusa Chrystusa w ciągu całego roku może wpłynąć na proces coraz pełniejszego upodobnienia się do Niego.Pozycja Duchowość liturgiczna – ukryty postulat Vaticanum IISielepin, Adelajda (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2021)Artykuł dotyczy rzadkiego zagadnienia liturgicznego i teologicznego, które bezpośrednio wskazuje na duchowość, ale jednocześnie w pełni korzysta z realiów liturgii. Nie chodzi bynajmniej o proste połączenie dwu dziedzin nauki i życia Kościoła lub ich metodologiczne pomieszanie, ale o spojrzenie na liturgię przez pryzmat ducha oraz zrozumienie, że duchowość znajduje swoje niezbywalne źródło w liturgii ze względu na obecnego i działającego w niej Chrystusa oraz Jego Misterium odkupienia i uświęcenia. Sygnalizowany w tytule temat to duchowość liturgiczna. W krótkim studium autorka prezentuje aktualne wysiłki podejmujące zagadnienie mistycznego aspektu liturgii, rozpoczynając od postulatów Soboru Watykańskiego II poprzez pokazanie kilku prób definiowania duchowości liturgicznej. W tych nawet kilku lapidarnych określeniach przedmiotu badań odsłania się rola historii z dominującym w poszczególnych okresach rozumieniem duchowości, liturgii oraz Kościoła. Rodzi się zatem potrzeba studiów i formacji przy jednoczesnym docenianiu ukrytych pozornie inspiracji nauki soborowej, które w krótkich sformułowaniach kierują uwagę wiernych na główny profil odnowy.Pozycja Jan Chrzciciel wzorem dla współczesnego kapłanaSadłocha, Łukasz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2021)Pozycja Riforma dei processi di nullità del matrimonio: una riforma teologica?Nanni, Gabriele (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2021)The article is a legal and theological analysis of Pope Francis “Mitis Iudex Dominus Jesus” document reforming the canons of the Code of Canon Law on marriage annulment cases (September 8, 2015). He shows its advantages and positive effects for a more efficient process of declaring marriage annulment, and draws attention to its theological and ecclesial novelty that raises questions. These questions require answers from the Church, bishops and theologians collaborating with the Pope.Pozycja La nuova traduzione in lingua italiana del Messale Romano. “L’opportunità di celebrare al passo col tempo”Marco di, Emanuele Michele (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2021)This article discusses the new translation of the Roman Missal into Italian. On the first Sunday of Advent, several innovative changes were introduced for all Italian-speaking cummunities: as well as an updating of the Prayers and the Ordinary of the Holy Mass, one can also observe greater sensitivity concerning the relationship between Time and Eternity.Pozycja Przeszkody w urzeczywistnianiu autentycznej duchowości eucharystycznej w nauczaniu Benedykta XVIKwiatkowski, Dariusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2021)Today, among many Catholics, a phenomenon of subjective judging of one’s participation and experiencing the Eucharist can be seen. This means, that there exist a handful of obstacles on the way of experiencing the authentic Eucharistic spirituality. To see them, first one must discover the fundamental elements of said real Eucharistical spirituality. Among the most important of those are: the ability to connect, in the Eucharistic spirituality, the baptismal unity with Christ, which leads to the Eucharist, building one’s spirituality by listening to the word of God, which creates faith in Jesus Christ, and intertwining the everyday life with the Eucharist, which is a result of unification with Christ the Servant. While the factors deforming the authentic Eucharistic spirituality are: ignorance in understanding and experiencing the Eucharist, improper ecumenical initiatives, linked to the Eucharist and lack of connection between the Eucharist and everyday life. From the Pope’s Benedict XVI teachings, it is clear that Christian spirituality should be, to its fullest meaning, an Eucharistic spirituality.Pozycja Duchowość miłosierdzia według papieża FranciszkaChmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2021)Za sprawą ostatnich papieży, a szczególnie Franciszka, charakterystycznym rysem Kościoła katolickiego w trzecim tysiącleciu jest kult miłosierdzia Bożego. Domaga się on kształtowania odpowiednich postaw duchowych, które we współczesnej teologii duchowości opisuje się przez wskazanie na ich aspekt poznawczy, aksjologiczno-afektywny i praktyczno-działaniowy. Tematyka miłosierdzia tak głęboko przenika życie Kościoła, że można mówić nie tylko o duchowości miłosierdzia, ale o miłosierdziowym wymiarze duchowości chrześcijańskiej. Kult Bożego miłosierdzia jest ściśle związany z liturgią, dlatego – zwłaszcza liturgia eucharystyczna – ma również miłosierdziowy wymiar. Kształtowanie postaw miłosierdzia znajduje więc w niej swe źródło.Pozycja La dimensione contemplativa della liturgiaBitar, Valery (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2021)The relationship between liturgy and contemplation is fundamental to Christian living. Of its very nature, contemplation is concerns the mystery, because its object is the mysteries of salvation proclaimed in the Word of God, fulfilled in the person of Christ, and celebrated in the liturgy. Authentic contemplation has to be nourished by the Word proclaimed and by the celebration of the mysteries of salvation. Moreover, all liturgy is ordered towards contemplation as to its proper perfection not so as to stop being liturgy, but to become contemplative liturgy. Our article seeks to highlight the inseparable bond between these two components of Christian existence, a bond guarantees both the authenticity of contemplation and the fruitfulness of participation in the liturgical celebration.