Teologia w Polsce, 2007, Tom 1, nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/33367
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja W stronę mariologicznej syntezy. Associazione Mariologica Polacca, La Vergine Maria nel magisterio di Giovanni Paolo II, a cura di: Teofil Siudy, traduzione di: L. Abignente, Studi Mariologici 11, Pontificia Academia Mariana Internationalis, Citta del Vaticano 2007, p. 311.Szymik, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja Teologia: sens i metoda. Konkluzja (projekt)Szymik, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja Doświadczenie wiary a teologia. Próba wstępnej systematyzacji problematykiStrzelczyk, Grzegorz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja Eucharystia – centrum życia chrześcijańskiego – Benedykt XVI o Eucharystii jako misterium życia w „Sacramentum Caritatis”Ptak, Robert (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja Przyczyny współczesnego kryzysu praktyki sakramentu pokutyMatuszyński, Józef (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)The Author’s aim is a brief presentation of an issue regarding practice of the Sacrament of penance. Contemporary scientific research in theology and its respective disciplines point to multiple threats which have a direct or indirect influence on forming moral attitudes among the faithful ones. Having made technological achievements available to the society as well as raising life standards, both make a significant impact on psychological formation and religious attitude. In a contemporary religious attitude of the faithful a gradual loss of necessity for the sacramental confession is being observed. These practices often might lead to disappearance of individual confession. Theologians claim, that the frequent reasons of crisis are the following: loss of sense of sin, loss of spirit of penance, confusion proceeding from lack of information or from its false interpretation. These situations many a time lead to an abandonment of God and human dignity. The Sacrament of penance is a gift of God’s mercy and love and one of the most difficult sacraments. Pleading guilty and confessing sins before a priest requires tremendous amount of humility of a penitent. Moreover, the Sacrament of penance quite often is being falsely understood and comprehended exclusively as a therapeutic means. Lack of spiritual guidance and conviction about its magic power narrows the sacrament solely to ritualism and devotion. A number of contemporary theologians share an opinion that a reason for an abandoning of penance as a sacrament lies in “identity crisis” among clergy, within religious communities, yet secularization of lifestyle and an absence of profound systematic catechesis.Pozycja Wartości w mediachKulowski, Jan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja Ku historiologii personalistycznejKowalczyk, Mirosław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja Kultura wobec wyzwania słowaKlupczyński, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja „Templum Dei Mysticum” bł. Stanisława Papczyńskiego programem na dziśKlauza, Karol (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja Christologie als Communio-ChristologieJagodziński, Marek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)W nawiązaniu do rozwijającej się teologii communio artykuł podejmuje próbę zarysowania projektu chrystologii communio. Ponieważ propozycja taka jest relatywnie nowa i brakuje odpowiedniej literatury, na tle analizy pojęcia communio i dotychczasowych osiągnięć teologii komunijnej, w oparciu o „trynitarną teologię” Gisberta Greshakego, autor wydobywa i zestawia węzłowe punkty możliwego projektu takiej chrystologii, do których należą: sytuacja grzechu jako odrzucenia komunii, ponowne zainicjowanie jej przez Jezusa Chrystusa i jej zbawcza realizacja przez Niego. Perspektywicznym poszerzeniem spojrzenia jest zwrócenie uwagi na dalszą realizację komunii w perspektywie pneumatologiczno-eklezjalnej. Komunijne spojrzenie na chrystologię nie przynosi jakiegoś radykalnie nowego jej ujęcia, ale sytuuje ją wyraźnie w centrum chrześcijańskiej wiary, którym jest tajemnica Communio trójjedynego Boga oraz Jego woli odbudowania komunii ludzi z Nim samym i pomiędzy ludźmi. Taka wizja chrystologii wydaje się być odpowiednim elementem całościowego ujęcia teologii w perspektywie komunijnej, a także odpowiadać współczesnej wrażliwości i zapotrzebowaniom człowieka.Pozycja Wolność i posłuszeństwo a sprawa reformy KościołaGóźdź, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja Ks. Krzysztof Góźdź, Teologia człowieka. Z najnowszej antropologii niemieckiej, Lublin 2006, ss. 565.Rychlicki, Czesław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja Nasza egzystencja w osobie ChrystusaFac, Waldemar Marek (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)W artykule podniesiona jest wielka prawda objawiona z zakresu personalistycznej teologii historii, że jako wierzący żyjemy w Osobie Jezusa Chrystusa, jesteśmy nowym stworzeniem i antycypujemy zarazem całą eschatologię, gdyż Jezus Chrystus jest „Tym, Który był, Który jest i Który przychodzi” (Ap 1,8; 4,8). Jak cała rzeczywistość, tak i my zmierzamy przede wszystkim ku Chrystusowi jako Temu, Który przychodzi, jako osobowej Omedze świata: „Ja, gdy zostanę podwyższony, wszystko przyciągnę do siebie” (J 12,32. Por. Ap 22,13; Ef 1,10).Pozycja Czy wiara może uzdrowić rozum? „Fides et ratio” o wzajemnych relacjach teologii i filozofiiBujak, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja „Dialog” i „dialogiczność” jako narzędzia teologiiParzych-Blakiewicz, Katarzyna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja Ku definicji osobyBartnik, Czesław S. (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)