Kultura-Media-Teologia, 2021, nr 48

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37179

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 17 z 17
  • Miniatura
    Pozycja
    Wizerunek Roberta Lewandowskiego w wybranych kampaniach promocyjno-reklamowych w latach 2011–2018
    Skucha, Wojciech (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    Robert Lewandowski w ostatnich latach stał się jednym z najlepszych piłkarzy świata. Od wielu lat zawodnik Bayernu Monachium bierze udział również w spotach i kampaniach reklamowych różnych marek. Celem artykułu jest przedstawienie wizerunku Roberta Lewandowskiego w kampaniach promocyjno-reklamowych, w których wziął udział między 2011 a 2018 rokiem. Zostanie pokazana analiza wybranych spotów lub kampanii oraz kanałów komunikacji, jakimi promował produkty reklamowanych przez siebie marek. Przedmiotem analizy przygotowanej w oparciu o sporządzony wcześniej klucz kategoryzacyjny będą reklamy czterech wybranych marek z udziałem kapitana piłkarskiej reprezentacji Polski, które miały miejsce w badanym okresie.
  • Miniatura
    Pozycja
    Atlantyda – fantazmat poetów i hochsztaplerów. Modernistyczne wizje literackie na tle fałszerstw epoki
    Skała, Agata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    W artykule została podjęta kwestia atrakcyjności idei Atlantydy w kulturze. Wybrane utwory wczesnego modernizmu skonfrontowano z publicystycznymi, jako kontekst przyjmując projekty filozoficzne. Analiza tekstów poetyckich i nieliterackich pośrednio doprowadziła do odsłonięcia przez Autorkę sposobów aktualizowania atmosfery tajemnicy (w dziełach i wokół nich), immanentnie obecnej w pierwszej opowieści o „wyspie szczęśliwej”, której zagadkowe oblicze utrwalił Platon w dialogach Timaios i Kritias.
  • Miniatura
    Pozycja
    Zarządzanie informacją w mediach cyfrowych w dobie COVID-19 – pomiędzy możliwym a niemożliwym – próba konstruktywnej analizy
    Sztuba, Danuta; Mirek-Rogowska, Aleksandra; Rączy, Kamila (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    Pandemia brutalnie nakazała nam przewartościować sposoby funkcjonowania (redukcja kontaktów bezpośrednich na rzecz kontaktów zdalnych) i cele społeczeństwa. To media cyfrowe (Internet) ocaliły społeczeństwo przed katastrofą gospodarczą i być może niepokojami społecznymi czy rozruchami. Okazuje się, że platforma mediów cyfrowych, jakiej realnie potrzebujemy, jest być może ponad dziesięć razy większa (zdalna medycyna, zdalne nauczanie, praca zdalna, zdalne zakupy, restauracje dostarczające zamówione Internetowo posiłki do domu, etc.), niż ta, którą uważaliśmy dotychczas za potrzebną. Ta nowa, wyłaniająca się rzeczywistość wymaga prac nad jej uporządkowaniem. W związku z tym pojawią się pytania o to czy oraz w jaki sposób należy sterować informacją w mediach cyfrowych w zaistniałej sytuacji? Artykuł sugeruje zrównoważony system zarządzania informacją w mediach cyfrowych, w sytuacji, gdy charyzmatyczni bądź populistyczni przywódcy ogromnych państw, tacy jak prezydent Donald Trump (USA), Jair Bolsonaro (Brazylia) okazali się skrajnie niekompetentni, niezdolni do zrozumienia sytuacji i zmiany błędnych i często katastrofalnych decyzji. W takiej sytuacji proponowany jest system zarządzania oparty na ewolucyjnie tworzonym systemie prawnym (z racji na jego złożoność nie dającą się przewidzieć) z dużą zawartością elementów samosterowania i samoregulacji w sensie niewidzialnej ręki Adama Smith’a. Artykuł prezentuje węzłowe punkty rozumowania autorów oraz konstruktywne wnioski.
  • Miniatura
    Pozycja
    Technologie cyfrowe i kanały komunikacji w budowaniu relacji animatorów kultury z odbiorcami działań
    Michalak-Pawłowska, Anna; Plebańczyk, Katarzyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    Zaprezentowany tekst jest częściowym wykorzystaniem wyników badań większego projektu naukowego, którego głównym tematem jest badanie ścieżek kariery w sektorze kultury. Podejmuje problematykę związaną z technologiami cyfrowymi i kanałami komunikacji wykorzystywanymi przez animatorów kultury. Dotyczy zarówno działalności animacyjnej (jako narzędzi pracy), jak również budowania relacji z odbiorcami działań. Skupia się na ich doświadczeniach i rozwijanych kompetencjach. Uwzględnia również zmiany i nowe wyzwania, które pojawiły się w czasie pandemii Covid-19.
  • Miniatura
    Pozycja
    Między tradycją a nowoczesnością. Świąteczne zwyczaje kulinarne w miesięczniku „Ty i Ja” (1960–1973)
    Harbanowicz, Justyna; Dytman-Stasieńko, Agnieszka (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    W artykule zanalizowano sposób przedstawiania tradycji kulinarnych związanych z głównymi świętami chrześcijańskimi (Wielkanocą i Bożym Narodzeniem) w magazynie „Ty i Ja”, ukazującym się w epoce Gomułkowskiej. Analiza miesięcznika pozwoliła zidentyfikować kierunki kształtowania nowego sposobu kulinarnego świętowania, który stanowił wypadkową dwóch procesów – przede wszystkim odgórnej laicyzacji/desakralizacji, ale również tendencji modernizacyjnych, które charakteryzowały omawiane pismo w większym stopniu niż inne ukazujące się w PRL-u.
  • Miniatura
    Pozycja
    Etyka w reklamie a granice wypowiedzi (kontekst samoregulacji)
    Barańska, Marzena; Szot, Lucyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    Celem artykułu jest omówienie wpływu etyki na kształtowanie rynku reklamy, zarówno w kontekście wpływu na treść przekazu, zachodzących procesów samoregulacyjnych, ewolucji środowiska marketingowego, jak i wzrostu aktywności społeczeństwa w procesie przestrzegania wartości społecznie cenionych. W obliczu ograniczonej skuteczności egzekucji prawa, powodowanej zmianami technologicznymi na rynku medialnym, rośnie rola i znaczenie rozwiązań pozanormatywnych. Przyjęto hipotezę, że środowisko reklamodawców i dostawców treści medialnych hołduje zasadzie społecznej odpowiedzialności biznesu, czego wyrazem są stanowione rozwiązania pozanormatywne oraz skuteczność ich egzekucji przez uprawnione organy. Procesy profesjonalizacji i instytucjonalizacji zachodzące na forum międzynarodowym, zobowiązują do rozważenia kwestii dotyczących normatywnego ujęcia etyki i formalnych podstaw wydawania rozstrzygnięć przez powołane do tego organy. Dyskredytowanie reklam kwalifikowanych jako nieetyczne, jest nie tylko wyrazem wzrostu świadomości społecznej (opinia publiczna za pośrednictwem dostępnych kanałów komunikacji i narzędzi wyraża swoje niezadowolenie), ale także wyrazem skutecznej kontroli. Publikacja nawiązuje do dyskursu społecznego w przedmiocie roli, jaką pełni w społecznej teorii komunikacji J. Habermasa, koncepcja Media Accountability Systems (MAS) autorstwa Claude Jean Bertrand’sa i teorii neoinstytucjonalnej (M. Weber, J. Powell i DiMaggio). Przyjęte założenie wpisuje się w nurt zagadnień dotyczących zarządzania organizacją medialną, zawartością treści przekazu reklamowego, a zatem m.in. nauk: o mediach i komunikacji społecznej, ekonomii w zakresie marketingu (zawartości przekazu). Za podstawowe uznano pytania: W jakim stopniu samoregulacja oddziałuje na treść emitowanych reklam? W jakim stopniu ograny nadzorujące sferę etyki reklamy kształtują nową rzeczywistości i jakie czynniki determinują ich działania? Udzielenie odpowiedzi na powyższe pytania wymagało zastosowania metody egzegezy tekstów prawnych, metody komparatystycznej (analiza podobieństw i odmienności istotnych aspektów prawa reklamy UE i Polski), metody instytucjonalnej (analiza przebiegu wdrażania zmian instytucjonalnych oraz próba oceny skuteczności ich realizacji) oraz analizy zawartości treści przekazów reklamowych. Pomocną w przygotowaniu publikacji okazała się analiza uchwał i decyzji wydanych przez Radę Etyki Reklamy.
  • Miniatura
    Pozycja
    Crafting the Self Through Participation in Community Art Projects
    Plińska, Weronika (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    In this article I will recall some of the arguments revising the nature of the relationship between individual and society. I will focus on the notion of personhood and discuss how it is being crafted through one’s participation in a community art project. I will explain what kind of values are transmitted under such circumstances. I will also discuss some of the practices of „dealing with objections”1 as a way of managing the project. Here I will draw from my own fieldwork experience. As a part of my PhD research project I was personally involved in working in community art projects done in the rural areas of central Poland (2008–2010).
  • Miniatura
    Pozycja
    Serial audio w Polsce jako nowoczesna forma słuchowiska radiowego
    Gawrońska-Piotrowska, Anna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    Słuchowisko radiowe powstało w dwudziestoleciu międzywojennym jako połączenie radia z literaturą. Przez dziesiątki lat ewoluowało, by dotrzeć do czasów współczesnych i próbować odnaleźć się w przestrzeni internetu. Nowym zjawiskiem, obecnym od kilku lat wśród form dźwiękowych, jest serial audio. Jest on postrzegany jako nowoczesny teatr dźwiękowy. Celem niniejszego artykułu jest omówienie i przedstawienie specyfiki polskiego serialu audio oraz ukazanie sposobu, w jaki realizuje on ideę nowoczesnych słuchowisk. Aby zrealizować ten cel w pierwszej kolejności zdefiniowano pojęcie słuchowiska radiowego wraz z jego charakterystyką. Następnie ukazano ogólną charakterystykę serialu audio w Polsce, by w kolejnej części artykułu przejść do wskazania i analizy zawartości popularnych przykładów polskiego serialu audio.
  • Miniatura
    Pozycja
    Drogi do centrum. Rzecz o „Zdaniach i uwagach” Adama Mickiewicza
    Klimko, Ryszard (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    „Zdania i uwagi” Mickiewicza pozostawiają czytelnikowi wybór indywidualnej strategii odbioru tego pozornie prostego cyklu. Celem tekstu jest wykazanie, że za wielością dróg prowadzących do zrozumienia kryje się jednoczący ten zbiór sens: centrum umieszczone przez autora i odnajdywane przez czytelnika na głębszym poziomie hermeneutycznym. Gdy do niego dotrzemy, ten podstawowy sens okazuje się przesłaniem moralnym. Maksymy, o nierzadko heterodoksyjnej proweniencji, budują w słowie przestrzeń, która jednocześnie ukrywa (pośród wielości dystychów) i odsłania (kiedy przejdziemy przez stadia odbiorczej percepcji) żądanie podjęcia przez czytelnika walki ze złem. Walka ta, jak zostaje to w tekstach przejmująco unaocznione, wobec bliskości i potęgi szatana, może skończyć się duchowym zwycięstwem tylko pod warunkiem, że człowiek zdobędzie się na wysiłek odnalezienia Boga.
  • Miniatura
    Pozycja
    Modernité, miasto i współczesny człowiek. W poszukiwaniu wizualnej teorii nowoczesności w filmach Roya Anderssona i Andrieja Zwiagincewa
    Jaszewska, Dagmara (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    Przedmiotem artykułu jest analiza wybranych filmów dwóch reżyserów XXI wieku: Roya Anderssona i Andrieja Zwiagincewa, z punktu widzenia teorii kultury nowoczesności i ponowoczesności. Ukazana w filmach architektura i miejsca sceneria (zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna) analizowana jest jako medium nowoczesności. Autorka odnajduje w filmach Anderssona modernizm symboliczny i ponadczasowy, zaś u Zwiagincewa dwa jego historyczne typy: starą, dwudziestowieczną, która dziś jest raczej synonimem zacofania, i tę nową, rodem z XXI wieku, piękną, konsumpcyjną i nieludzką. W wizji obu reżyserów miasto i jego budynki organizują życie bohaterów, nadają charakter ich działaniom, utrwalając kulturę (po)nowoczesności jako źródło współczesnych cierpień. Jednak Zwiagincew i Andersson poszukują możliwości zbawienia od nowoczesnego piekła. Sposobem na to może być dekonstruowanie symboli i pomników nowoczesności, kontrastowanie modernistycznych instytucji ze słabymi i targanymi emocjami ludźmi, czy wreszcie subtelna pracę kamery, która potrafi ocieplić i oswoić nieczułą miejską przestrzeń.
  • Miniatura
    Pozycja
    Reklama zdrowia i urody w tygodniku „Niedziela” w okresie międzywojennym
    Horowski, Krzysztof (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    Przedmiotem analizy podjętej w opracowaniu jest treść reklam zdrowia i urody publikowanych na łamach tygodnika diecezji częstochowskiej „Niedziela” w latach 1926–1939. Celem podjętych badań jest ustalenie polityki redakcyjnej w zakresie umieszczania reklam związanych z medycyną w czasopiśmie kościelnym na tle ogólnych tendencji międzywojnia. Reklamy firm, usług oraz ogłoszenia medyczne zamieszczane na łamach tygodnika katolickiego „Niedziela” odzwierciedlają ówczesne tendencje w reklamach prasowych. Ogłoszenia medyczne podlegały tym samych prawidłom marketingowym, co pozostałe kategorie reklam w tygodniku. Jednak katolicki tygodnik przede wszystkim respektował zasady moralne, takie jak: uczciwość, prawda i zdrowie czytelników, oraz uwzględniał kwestie narodowościowe, a nie kierował się wyłącznie pragmatyką ekonomiczną.
  • Miniatura
    Pozycja
    COVID 19 Online Learning Experience as Starting Point for Media Competence Development
    Gralczyk, Aleksandra (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    The article discusses the necessity to develop media competence among students and teachers alike. The necessity has been repeatedly reported in the general education curricula and core curriculum for teaching of religion in Catholic Church in Poland. The author researched teachers and catechists during the COVID-19 period and the results demonstrated that teaching the media competence has been overlooked or done on a negligible level only. To verify the results the author conducted qualitative studies, after defining what media education is, analysing actual general education curriculum and religion course curriculum, as well as the dayto- day digital lifestyle of students themselves.
  • Miniatura
    Pozycja
    Doskonalenie kompetencji medialnych nauczycieli w okresie pandemii COVID-19 – perspektywa Placówek Doskonalenia Nauczycieli
    Gosek, Małgorzata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    Celem artykułu jest pokazanie, jak z perspektywy Placówek Doskonalenia Nauczycieli (PDN) z akredytacją Kuratorium Oświaty wyglądało doskonalenie kompetencji medialnych nauczycieli w okresie pandemii COVID-19. W pracy zastosowano metodę analityczno-syntetyczną na bazie literatury, raportów i informacji pozyskanych z Kuratoriów Oświaty oraz zaprezentowano wyniki badań ilościowych zrealizowanych w Placówkach Doskonalenia Nauczycieli. Punktem wyjścia artykuły jest syntetyczny obraz pozycji PDN w polskim systemie oświaty oraz kompetencji medialnych nauczycieli i ich rozwoju w okresie pandemii COVID-19. W kolejnym kroku zaprezentowane zostały wyniki przeprowadzonych badań i sformułowane wnioski. Na koniec zostały przedstawione rekomendacje w zakresie dalszych badań i propozycje praktycznych rozwiązań.
  • Miniatura
    Pozycja
    Między demonizacją a apoteozą – krytyczny przegląd naukowy odnośnie mediów cyfrowych
    Flak, Łukasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    Przedmiotem artykułu jest analiza krytyczna mediów cyfrowych w dobie dynamicznego postępu technologicznego. Głównym problemem poruszanego tematu są niejednoznaczne osądy w dyskursie naukowym nad mediami cyfrowymi, oparte albo na hiperbolizacji, wynikającej z osobistego zaangażowania w ich użytkowanie, albo na bardzo stronniczej demonizacji narzędzi cyfrowych. Tekst będzie uważnym przeglądem literatury dotyczącej powtarzających się zarówno negatywnych, jak i pozytywnych opinii na temat nowych technologii przedstawionych przez wybranych liderów opinii, poddanych krytycznemu zestawieniu. Celem pracy jest znalezienie kompromisu w ocenach mediów cyfrowych oraz zaprojektowanie zasad dotyczących ich użytkowania dla użytkownika bez względu na poziom posiadanych kompetencji. W opracowaniu zostaną przedstawione: przemiany w strukturze mediów, postawy naukowców wobec nowej technologii, charakterystyka ery cyfrowej rozrywki oraz model tzw. „Świadomej reakcji użytkownika na nowe technologie”.
  • Miniatura
    Pozycja
    Wojciech Jagielski − misja dziennikarstwa wojennego
    Dudek, Małgorzata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    Artykuł ma charakter analityczno-badawczy − odwołuje się do tekstów i przekazów dziennikarskich jako źródeł empirycznych przy pomocy metody analizy zawartości wytworów dziennikarstwa wojennego. Celem artykułu jest syntezujące odkrywanie oraz prezentacja i analiza misji dziennikarstwa wojennego Wojciecha Jagielskiego. Przedstawione w tekście analizy starają się również pokazać w szerszym spektrum uwarunkowań i wyzwań, pracę i misję dziennikarzy jako korespondentów wojennych.
  • Miniatura
    Pozycja
    Postmodernistyczna wizja mediów w strukturach paradygmatu – próba krytycznego spojrzenia
    Drożdż, Michał (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    W praktyce badań prowadzonych w obszarze nauk o komunikacji społecznej i mediach utrwalił się jako dominujący paradygmat funkcjonalno-pragmatyczny, wywodzący się źródłowo zasadniczo z amerykańskich badań nad mediami. Paradygmat ten, zgodnie z naturą i funkcjonalnością paradygmatów, pozostaje w tle i w kontekstach badań medialnych, ale w sposób znaczący i nie do przecenienia, przyczynił się do ogromnego postępu w badaniach nad mediami, zarówno na poziomie teorii mediów, jak i na płaszczyźnie badań empirycznych. Nie jest on jednak jedynym paradygmatem modelowym w badaniach nad mediami. Przedmiotem krytycznego namysłu podjętego w tym artykule jest paradygmat postmodernistyczny. Nie jest jednak moim celem analizowanie jego genezy, specyfiki i konsekwencji. Przedmiotem moich analiz są raczej niektóre wybrane aspekty teoretycznych konstrukcji medialnych, zainspirowanych przez ten paradygmat, warunkujących sposób postrzegania i badania mediów.
  • Miniatura
    Pozycja
    Aktywność nadawcza i programowa Sekcji Polskiej Radia Watykańskiego – próba analizy
    Adamowski, Janusz Włodzimierz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2021)
    W lutym 2021 roku upłynęło 90 lat od chwili podjęcia działalności nadawczej przez Radio Watykańskie. Ta utworzona za pontyfikatu papieża Piusa XI, i z aktywnym udziałem jednego z „ojców” światowej radiofonii – Guglielmo Marconiego instytucja, przez lata swojej aktywności realizowała liczne ważne funkcje, od informacyjnej poczynając aż po integrującą. Warto jednak podkreślić, że była nie tylko radiem konfesyjnym, ale także ważnym „głosem” kolejnych następców swego założyciela na tronie Piotrowym, przemawiającym w sprawach wagi najwyższej w wielu językach, do jakże licznego, międzynarodowego audytorium. Jednym z tych języków był język polski, który formalnie pojawił się na antenie Radia w 1938 roku, gdy powołano do życia jego Sekcję Polską. Prowadziła ona swoją działalność (z krótką przerwą na okres kilku pierwszych lat wojny) w sposób różnorodny – od strony prezentowanych na antenie gatunków dziennikarskich – i zróżnicowany czasowo. Apogeum świetności Sekcji (podobnie zresztą jak i całego Radia) przypadło na lata pontyfikatu papieża-pielgrzyma Jana Pawła II, szczególnie doceniającego rolę i znaczenie środków społecznego przekazu oraz dziennikarzy. Szeroka reforma mediów watykańskich, zapoczątkowana w 2015 roku przez papieża Franciszka, zredukowała samodzielność, a także wcześniejszą wysoką pozycję i znaczącą rolę Radia Watykańskiego (a w tym także jego Sekcji Polskiej) w systemie medialnym Państwa Watykańskiego. Działa ono jednak nadal, tradycyjnie, podobnie jak przed laty, obsługiwane przez ojców jezuitów, docierając do swoich słuchaczy przede wszystkim z przekazem o treściach religijnych.