Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1984, T. 31, z. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/10858
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Święty Maksymilian Kolbe jako drogowskaz ku cywilizacji miłościNossol, Alfons (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)Pozycja Wiara jako osobowa odpowiedź człowieka na wezwanie Boże w ujęciu biblijnymŁukaszyk, Romuald (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)Pozycja Słownictwo Janowej relacji o skazaniu Jezusa (J 11, 45-57)Gryglewicz, Feliks (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)Pozycja Współczesna interpretacja „miejsca” i „trwania” czyśćcaSkwierczyński, Antoni (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)Pozycja Świętego Augustyna teologiczne rozumienie cudu i jego funkcjiRusecki, Marian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)Pozycja Pojęcie i podstawy kultu Serca Jezusowego według polskich teologów katolickich XVII i XVIII wiekuMisiurek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)Pozycja Reformacja Marcina Lutra a Kościół prawosławny. Refleksje nad nieurzeczywistnionym dialogiemHryniewicz, Wacław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)From the very beginning of his reformation, Luther invoked the witness of the Eastern Church to support the claim that his teaching had preserved the basic continuity with doctrine and practice of the Early Church. It was already the case during the famous dispute with Johann Eck in Leipzig (1519), where he strongly defended the Greek Church against the incriminations of his opponent. Although Luther’s own view of the Eastern Church was, in later period of time, not uncritical, he acknowledged her to be the only heiress of the early Church tradition. He positively valued the decisions of the first four ecumenical councils and the early Christian Creeds. These facts, stressed on in the first part of the article, lead the author, in the second part, to analyze in a detailed way the attitude of the Orthodox Church towards Lutheran reformation. He tries to characterize the early attempts at dialogue between the two Churches (Melanchton’s Greek version of the Confessio Augustana, exchange of letters and writings between the Tübingen theologians and the Patriarch of Constantinople, Jeremiah II, and some initiatives of rapprochement of the Russian Orthodox Church). He wants also to explain the main difficulties of the Orthodox evaluation of Luther’s reform ation, and finally reflects on ways of fulfilling this unfinished task.Pozycja Znaczenie tomizmu na tle kryzysu umysłowego w Europie XII i XIII wiekuBartnik, Czesław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)Pozycja Wspomnienie o księdzu Romualdzie ŁukaszykuNiparko, Romuald (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)Pozycja Ksiądz Romuald Łukaszyk (1930-1981)Banaszak, Marian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)Pozycja Ks. Jan Śrutwa. Praca w starożytnym chrześcijaństwie afrykańskim. Lublin 1983 ss. 322. Towarzystwo Naukowe KUL.Bartnik, Czesław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)Pozycja Ks. Jerzy Misiurek. Chrystologia braci polskich. Okres przedsocyniański. Lublin 1983 ss. 260. Redakcja Wydawnictw KUL.Bartnik, Czesław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)Pozycja Ks. Franciszek Drączkowski. Kościół-Agape według Klemensa Aleksandryjskiego. Lublin 1983 ss. 202. Redakcja Wydawnictw KUL.Bartnik, Czesław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1984)