Kultura-Media-Teologia, 2018, nr 34

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36418

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
  • Miniatura
    Pozycja
    Zagadnienia łączące koncepcję CSR i nauczanie Kościoła katolickiego
    Siarkiewicz, Agnieszka (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2018)
    Celem artykułu jest ocena zakresu zgodności założeń koncepcji CSR z nauczaniem Kościoła katolickiego. Dokonanie oceny będzie możliwe dzięki zestawieniu tych dwóch obszarów. Na początku pod kątem definicyjnym, a następnie poprzez wskazanie elementów łączących. Nie chodzi tylko o ukazanie tych podstawowych, już w literaturze omówionych, jak kwestie etyczne czy pracownicze. Celem ma być szersza analiza i sprawdzenie, czy i co Kościół katolicki może mieć do powiedzenia w bardziej specyficznych zagadnieniach CSR, jak na przykład raporty niefinansowe, gospodarka obiegu zamkniętego czy odpowiedzialny łańcuch dostaw. Bezpośrednie zestawienie tych zagadnień z nauczeniem Kościoła katolickiego stanowi o wartości dodanej artykułu.
  • Miniatura
    Pozycja
    Rajski ogród jako topos szczęścia w chrześcijańskiej komunikacji kulturowej
    Mojżyn, Norbert (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2018)
    Ogród jest ważnym elementem komunikacji kulturowej. W historii kultury pojawia się niemal równocześnie z cywilizacją agrarną. W komunikacji kulturowej najważniejszym jego składnikiem jest ewokacja szczęścia i rozkoszy (hortus voluptatis). Niemniej ważna jest symbolika tajemnicy wynikająca z zamkniętego (ogrodzonego) charakteru przestrzeni (hortus conclusus). W komunikacji chrześcijańskiej ogród czerpał swoje pierwotne znaczenie religijne z Księgi Rodzaju (Eden), jednak w apokaliptyce chrześcijańskiej (a wcześniej żydowskiej) został utożsamiony z rzeczywistością eschatologiczną (raj niebieski). Jako taki odgrywał ważną rolę w założeniach klasztornych oraz w teologii i ikonografii jako symbol Maryi ilustrujący jej cnoty. Artykuł skupia się na chrześcijańskich konotacjach ogrodu jako toposu szczęścia na różnych płaszczyznach: filozoficznej (rajski ogród a koncepcja szczęścia), duchowej (ogród w życiu monastycznym), symbolicznej (cnoty Maryi), artystycznej (ogród w twórczości literackiej Symeona Połockiego, pierwszego humanisty rosyjskiego).
  • Miniatura
    Pozycja
    W poszukiwaniu szczęścia ludzkości: eksperymenty w zakresie hybrydyzacji i chimeryzacji człowieka
    Kozhevnikova, Magdalena (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2018)
    Współcześnie szczęście pojmowane jest często jako poprawienie kondycji ciała, w którego osiągnięciu mają pomóc nowe technologie. W tym kontekście autorka opowiada o hybrydyzacji i chimeryzacji człowieka, będącymi częścią nurtu human enhancement, czyli technologicznego ulepszenia człowieka oraz prezentuje wybrane historyczne i współczesne ekperymenty naukowe oraz projekty bioartu. Wyraża także przekonanie, że w związku z nieuchronnością biotechnologicznego „ulepszania” potrzebne jest stworzenie nowej etyki, wychodzącej poza ograniczenia gatunkowe.
  • Miniatura
    Pozycja
    Trudne szczęście Herosa
    Korczak, Andrzej (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2018)
    Artykuł pokazuje poszczególne etapy dążenia sumeryjsko-babilońskiego i greckiego herosa do nadnaturalnego szczęścia oraz ich egzystencjalny sens. Zostały one opisane za pomocą symboli, których odczytanie ujawnia wiedzę starożytnych na temat możliwości osiągnięcia nadprzyrodzonego szczęścia. Poemat Gilgamesz pokazuje, że osiągnięcie nadprzyrodzonego szczęścia jest niezwykle trudne i nawet wybrańcy losu mogą ponieść klęskę. W postaci Heraklesa widzimy bardzo silny antropologiczny dualizm ducha i ciała. Najważniejszym zadaniem herosa jest doprowadzenie do wewnętrznego pokoju wynikającego z pogodzenia tych sfer, co udaje mu się po niebywałych trudach. Zostały one symbolicznie opisane w dwunastu pracach, podczas których pomagają herosowi olimpijscy bogowie. W kulturze chrześcijańskiej mity heroiczne przemieniły się w legendy o rycerzach walczących z potworami symbolizującymi zło. W czasach nowożytnych zaś legendy te wyewoluowały w stronę baśni, a mimo to ich najważniejsze przesłanie zostało zachowane.
  • Miniatura
    Pozycja
    Problem szczęścia i nieszczęścia w „Wygnaniu” Andrieja Zwiagincewa – próba interpretacji teologicznej
    Jaszewska, Dagmara (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2018)
    Artykuł analizuje film Andrieja Zwiagincewa pt. Wygnanie z perspektywy kulturoznawczo-teologicznej, koncentrując badania na problematyce szczęścia i nieszczęścia. Mimo, że filmy reżysera nie są konfesyjne, w Wygnaniu da się odnaleźć spójną chrześcijańską wizję szczęścia, która zasadza się na trzech filarach (odpowiadają im poszczególne części pracy): 1. stan nieszczęścia, zwłaszcza w relacjach między kobietą a mężczyzną, jako konsekwencja grzechu pierworodnego i wygnania z Raju; 2. szczęście odzyskane dzięki staraniom człowieka, który poszukuje Boga i dzięki przyjaźni z Nim – odzwierciedla się w odzyskanej harmonii małżeńskiej; 3. szczęście dzięki ofierze przypominającej ofiarę Chrystusa, umożliwia poznanie transcendentnej Prawdy, skruchę i nawrócenie. Wygnanie pokazuje, że chrześcijańskie szczęście nie jest w pełni możliwe tu, na Ziemi, często bywa szczęściem w nieszczęściu – jednak jest to zgodne z duchem Kazania na Górze. Z pewnością jest to jednak szczęście prawdziwe.
  • Miniatura
    Pozycja
    Tolstoy’s Concept of Happiness in the Light of Faith
    Hamling, Anna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2018)
    Happiness does not depend on outward things, but on the way, we see them, wrote Leo Nikolaevicz Tolstoy (1828–1910) one of the greatest writers of all times whose literary, philosophical, religious and artistic work transcended boundaries of his native Russia and influenced many of the prominent writers and activists of non-violence, amongst them M Gandhi and Martin L King Jr. In his youth Tolstoy led the life of a wealthy aristocrat who owned 300 serfs and committed many ‘sins.’ As Tolstoy states in his masterpiece work Confession (1879–82) he killed many innocent people in the wars. He could not justify his actions and at the age of 50 Tolstoy went through existential crisis and began the journey in search for the meaning of his life. He read Gospels daily, led ascetic lifestyle and created his own concept of ‘happiness.’ What was ‘happiness’ for Tolstoy? In the current study I attempt to examine Tolstoy’s concept of happiness through the analysis of the Confession and the Sermon on the Mount.
  • Miniatura
    Pozycja
    Problematyka wojny polsko-radzieckiej i walk o granice Polski na łamach prasy siedleckiej z okresu międzywojennego
    Cabaj, Jarosław (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2018)
    W artykule została ukazana analiza zbiorów prasy siedleckiej pod kątem obecności treści związanych z wojną polsko-radziecką i walkami o granice Polski. Autor ustalił, że na bieżąco o przebiegu walk z bolszewikami pisały „Wiadomości Diecezjalne Podlaskie”. W piśmie tym informowano czytelników o działaniach bp. Henryka Przeździeckiego, który zachęcał księży i ludność do aktywnej obrony. Organizował pomoc dla wojska. W prasie siedleckiej zamieszczano też wspomnienia uczestników walk o niepodległość, w tym również z czasów wojny z bolszewikami. Niewiele informacji znajdujemy na temat walk o granice Polski. Wyjątek stanowi sprawa Górnego Śląska, którym interesował się szczególnie bp Przeździecki.