Kultura-Media-Teologia, 2011, nr 6
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/35022
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Zdzisław Beksiński – malarz apokaliptycznej wizji świata?Zarymbski, Daniel (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Artystyczna droga Beksińskiego, rozpoczynająca się od architektury przez fotografię i rzeźbę, a kończąca na rysunku i malarstwie, wstrząsała zawsze gremium krytyków sztuki, upatrujących w niej antysztukę. Same wywiady ze Zdzisławem Beksińskim, w osobach o nim piszących, wzbudzały w nich nutę metakrytyczną, gdyż nigdy nie było do końca wiadomo czy autor mówi na poważnie o sobie, czy jednak ironizuje. Płaszczyzna podejmowanych przez niego tematów była rozciągnięta tak szeroko i tak zawile, że naszym oczom ukazuje się cała gama pomieszanych ze sobą motywów, począwszy od erotycznych związków miłości i śmierci z rozpadającymi się i gnijącymi ciałami, przez senno – wyobraźniowy teatr czaszek i piszczeli, aż po mistycyzm pejzaży z lat siedemdziesiątych, będących fuzją elementów gotyckiej eschatologii z romantyczną wizją znaczącego krajobrazu.Pozycja Sacrum i profanum w przestrzeni mieszkalnejSzlendak, Katarzyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Mieszkanie to „uniwersum, które człowiek sobie buduje, naśladując wzorcowe dzieło stwórcze bogów, kosmogonię”. Człowiek współczesny przejawia duże podobieństwo do członka społeczeństwa tradycyjnego. Współcześnie większą różnicę widać pomiędzy tymi, którzy deklarują się jako osoby wierzące a tymi, którzy uważają się za niewierzących. W społeczeństwach tradycyjnych przykładów takich różnic jak dotąd nie odkryto. Choć nie wyklucza się postaw areligijnych. Dowodów jednak nie ma. Swój stosunek do świata, do religii, wyrażamy również w miejscu, w którym się mieszka. To nasz mikrokosmos, sami go budujemy. Autorka analizuje, w jaki sposób wierzący, a w jaki niewierzący identyfikują sacrum i profanum we wnętrzach swoich domostw.Pozycja Książka o stopniach nauczania papieża i biskupówPłonka, Tomasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Pozycja Człowiek w medialnym labiryncie. Red. Krzysztof Guzek, Małgorzata Laskowska, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2011.Jarosz-Mackiewicz, Edyta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Pozycja Medialna eklezjogeneza w środowisku Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Ksiądz profesor Antoni Lewek (1940-2010) i spadkobiercy jego troskiKlauza, Karol (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Ks. Prof. Antoni Lewek (1940-2010) był założycielem Instytutu Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na UKSW w Warszawie. Po jego niespodziewanej śmierci, jego dzieło kontynuują i rozwijają wychowankowie i współpracownicy. Niniejszy artykuł jest analizą dokonań i osiągnięć ks. Prof. Lewka oraz jego następców.Pozycja Problematyka kulturowa w programach wybranych polskich partii politycznychKaczmarczyk, Łukasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)W artykule zaprezentowano programy wybranych partii politycznych w Polsce w zakresie polityki kulturalnej, przyjmując za centralne punkty analizy: miejsce kultury w społeczeństwie polskim z uwzględnieniem procesów integracyjnych w Europie w dobie globalizacji, podstawowe wymiary interwencji władz publicznych w sferze kultury oraz postulaty związane z realizacją polityki medialnej. Pomimo wyodrębnienia dwóch modeli prowadzenia polityki kulturalnej (centralistycznego i liberalnego), do których zaliczono odpowiednio: PiS, PSL, SLD, Zieloni 2004 oraz PO i UPR, przeprowadzona analiza wskazuje na relatywnie duży stopień zróżnicowania programów w obu grupach, z właściwym dla danej partii nachyleniem ideologicznym.Pozycja Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturzeJurek, Krzysztof (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Ludzie, tworząc kulturę od zawsze posługiwali się kolorem i barwą, nadając im szczególny sens i znaczenie. Zainteresowanie problematyką barw wynika z poszukiwania ich funkcji psychologicznych i socjologicznych w życiu, w pracy ludzkiej oraz z pragnienia racjonalnego wykorzystania tych funkcji. Niniejszy artykuł ma charakter teoretyczny (stanowiska teoretyczne opatrzone są przykładami), ukazuje rolę i funkcje koloru w kulturze oraz jego symbolikę. Artykuł podzielony jest na dwie części: dotyka świeckiego i religijnego rozumienia symboliki koloru. Podsumowanie artykułu jest próbą systematyzacji omawianych funkcji. Szczególną uwagę zwrócono na zagadnienia kształtowania tożsamości jednostkowej i zbiorowej za pomocą koloru, wykorzystania koloru w reklamie, różnic w postrzeganiu koloru w różnych kulturach, a także jakie znaczenie ma kolor i jego symbolika w chrześcijaństwie.Pozycja Homileta, medioznawca, teolog, pedagog mediów. Sprawozdanie z konferencji naukowej „Ks. prof. Antoni Lewek (1940 – 2010). W służbie prawdzie”. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, 2 czerwca 2011 r.Drzewiecki, Piotr (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Pozycja Seneka Młodszy o bogactwieBudzanowska, Dominika (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)Lucjusz Anneusz Seneka, zwany Młodszym lub filozofem, żył w trudnych czasach I wieku n. e. i był zaangażowany w politykę, zwłaszcza za panowania Nerona, swego wychowanka. Należy do najwybitniejszych filozofów starożytnego Rzymu, do szkoły stoickiej (nurtu eklektycznego, chętnie odwoływał się do Platona czy Epikura). Wzywał do zajmowania się filozofią, to jest do zdobywania cnoty (przy pomocy bóstw), która pośród trudów życia daje jako jedyna szczęście i zabezpiecza przed zmiennymi kolejami losu. Mądrość jest w życiu najważniejsza, nie zaś bogactwo (przy czym sam Seneka był bardzo bogatym człowiekiem). Postulował, by mędrzec nie tyle zawsze szedł tym samym krokiem, ile, by szedł tą samą drogą.