Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2000, T. 20
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/17330
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Dialog międzyreligijny w świetle teologii pluralistycznejUrban, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Citrad Václav Pospišil, Ježiš z Nazareta, Pán a Spasitel, wyd. Krystal OP, Praha 2000, 269 ss., ISBN 80-85929-38-4Dola, Tadeusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Nieznana korespondencja metropolity J. Bilczewskiego z metropolitą A. Szeptyckim w latach 1918-1919. Rozważania na temat pokojowych zabiegów metropolitów lwowskich J. Bilczewskiego i A. Szeptyckiego w czasie konfliktu polsko-ukraińskiego w latach 1918-1919Kubasik, Adam (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Biskup Hryhorij Chomyszyn jako zwolennik pełnego zbliżenia obrządku greckokatolickiego z Kościołem rzymskokatolickimKubasik, Adam (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Zarys historii psychologii religii w krajach Europy ZachodniejKról, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Volker Kessler, Ist die Existent Gottes beweisbar? Neue Gottesbeweise im Licht der Mathematik, Informatik, Philosophie und Theologie, Brunnen-Verlag, Giessen 1999,125 ss., ISBN 3-7655-9084-3Wolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Patrocinia Świętego Wojciecha na ŚląskuDola, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Tadeusz Ślipko, Kara śmierci z teologicznego i filozoficznego punktu widzenia, Kraków 2000, 180 ss., ISBN 83-7097-707-3Glombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Małżeńskie przymierze Izraela z Jahwe w księdze proroka Jeremiasza 2,1-4,4Polok, Bernard (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Pneumatologia w „Kościelnej dogmatyce” Karola BarthaJaskóła, Piotr (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Tora w tradycji biblijnej i judaistycznejJasiński, Andrzej S. (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)The Torah is the core work of the Hebrew Bible. It possesses artistry of form and depth of content, housing the ideas and values of a people over centuries. The Torah narrative moves from the creation of the universe to the establishment of the people of Israel as a free nation about to ebter the land promised to its ancestors. The Torah was composed by a number of authors. The originaly separate works of these authors were united in a seriens of editorial steps. The full process of composition and editing, from the earliest passage in the Pentateuch to the completion of the work, took approximately six centuries (11th to 5th century B.C.). According to the account in 2 Kings 22 in the time of king Josiah was found the law book (Deuteronomy) which influenced king's reform. Josiah plays an important role in the Deuteronomistic History. Much attention has been focused on the "book of the law" when Ezra was a scribe (Ezra 7,6). Artaxerxes sent Ezra to make inquiries on the basis of this law. The present text of Ezra-Nehemiah suggests that this law was the Pentateuch, but Pentateuch was not complete in the time of Esra. It was completed in the 4th century B.C. The term torah occurs 12 times in the book of Isaiah. It refers eight times to Israel, three times to people and one time to the inhabitants of the earth. The term Torah is very important in the rabbinic Judaism. The principal source of information about it is the Mishna. According to the rabbinic tradition, the Written Torah was revealed to Moses along with a set of unwritten explanations known as the Oral Torah (Avot 1,1). The traditional Judaism sees the Oral Totah as inextricably bound up with the Written Torah and indeed, without the traditions of the Oral Thora, the first five books of the Bible would hardly be comprehensible. In the rabbinic Judaism, the Torah refers not only to the Pentateuch, but to all the Jewish knowledge — the entire Bible and its intepretation.Pozycja Richard Heinzmann, Christlicher Glaube und der Anspruch des Denkens. Beiträge aus der Sicht christlicher Philosophie, Verlag: Kohlhammer, Stuttgart 1998, 151 ss., ISBN 3-17-015631-4Cichoń (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Jan Paweł II o karze śmierciGlombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Czesław Głombik, Husserl i Polacy. Pierwsze spotkania, wczesne reakcje, Wydawnictwo Gnome, Katowice 1999,180 ss., ISBN 83-87819-25-5Wolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Męczennicy w Misterium Paschalnym Jezusa Chrystusa. Analiza tekstów euchologicznych Mszy wspólnych o męczennikachŻądło, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Die konfessionetten Verhältnisse im Teschener Schlesien vom Mittelalter bis zur Gegenwart – Stosunki wyznaniowe na Śląsku Cieszyńskim od średniowiecza do współczesności. Im Auftrag der Stiftung Haus Oberschlesien herausgegeben von Peter Chmiel und Jan Drabina, Stiftung Haus Oberschlesien, Rattingen 2000, 362 ss., ISBN 83-908802-3-7Dola, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Psychologiczna analiza recepcji kazania jako procesuKrok, Dariusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)The aim of the article is an attempt to present the process of the reception of the sermon. It concentrates on the psychological aspects of preaching and attempts to explain basic dimensions of information processing in reception of the sermon. The article is divided into two principal parts. The first is concerned with the psychological analysis of the idea of the sermon. It describes an understanding of the sermon preached in Church and also presents the fundamental factors which are important in the structure and function of interpersonal communication: source, message, channel and receiver. The features of these factors influence the level of persuasion and determinate the changes of attitudes in human communication. The second part of the article refers to the reception of the sermon as a process. The reception of the sermon means the process o f individual acquiring of its contents. It attempts to consider the reception of the sermon in four dimensions: remembering the contents o f the sermon, understanding the information, the evaluation of the sermon, and the religious and existential assimilation. All the dimensions are treated jointly in the information processing of the sermon. The paper ends referring the possibilities of further analysis, empirical research and practical cues for preaching.Pozycja Diecezja Hradec Králové na przełomie XVII i XVIII wieku w świetle relacji biskupów ad limina apostolorumKopiec, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)Pozycja Koncepcja państwa na podstawie listu pasterskiego kard. Augusta Hlonda „O chrześcijańskie zasady życia państwowego”Konieczny, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)The pastoral letter On Christian Principles o f the State which is being discussed, put in many indications and inspirations for putting into the practice the natural and rerealled law and Christian morality in public life. The Cardinal was convinced in his pastoral preaching, that the only aim of the Church is to build up ethical principles, to show what is conformable and contradictory to the natural law. When there was political disagreement between the "Sanacja" government and opposition, the Primate reminded the politicians of the principles and the rules which should be used in politics. The peculiar features of the suggested solution are progress, tolerancy and settlement. He was a spokesman of good relations between the State and the Church. For the first time as the Primate, he expressed an opinion about the Church and State relations and about the principles of the Church in Poland, during the Catholic Congress in Poznań (1926). He emphasized the Church ‒ dependence from forms of the governing and political parties. The cardinal emphasized the genuine Church contribution in the Pope’s preaching. He was against dividing the society into the fighting classes. He stated that the Church should be above the political parties. He was ready to co-operate with each govemmout, no matter what orientation it is, but only on the condition of respecting the natural and revealed law and an important role of the Church in the State. A. Hlond encouraged the catholics to take an active part in the political life, because he supposed the ethic laws and developing of the direction the revealled law, to be kept.Pozycja Osobowość i prestiż Giovanniego Battisty Lancellottiego nuncjusza apostolskiego w Polsce (1622-1627)Fitych, Tadeusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2000)