Teologia w Polsce, 2009, Tom 3, nr 2

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/33451

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 18 z 18
  • Miniatura
    Pozycja
    After Death of God, red. J. Robbins, posłowie G. Vahanian, New York: Columbia University Press 2007, ss. 204.
    Durda, Arkadiusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
  • Miniatura
    Pozycja
    Sąd Ostateczny – rozpacz czy nadzieja? Benedykt XVI o nadziei w encyklice „Spe salvi”
    Ptak, Robert (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
  • Miniatura
    Pozycja
    Mit Maria – auf Chrystus schauen! Festschrift für Papst Benedikt XVI., Gabriela Mihlig und Alexander Pytlik (Hg.), Graz-Stuttgart: Leopold Stocker Verlag 2008, ss. 239.
    Guz, Tadeusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
  • Miniatura
    Pozycja
    Dwa obrazy jednego Boga
    Perzyński, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
  • Miniatura
    Pozycja
    Powab joachimizmu. Interpretacja myśli Joachima z Fiore we współczesnej teologii
    Naumowicz, Cezary (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
    Joachim of Fiore developed a vision of the whole of history, with a strongly eschatological orientation, based on the doctrine of the Trinity and divided into three successive eras: the age of the Father, that of the Son, and the final, spiritually perfect, age of the Spirit. Some contemporary theologians are influenced by this original theology and also critique it. H. de Lubac comes to a negative judgement on Joachim’s vision because it undermines the truth about Christological fulfilment. H. U. von Balthasar appreciates the basic intuition of the Calabrian abbot, while seeking to put right what is distored in it by underlining the permanent work of the Holy Spirit in the Church. J. Moltmann appropriates Joachim’s Trinitarian schema, but refuses to see the three aspects as three successive stages. He also interprets Joachim’s eschatology and that of Thomas Aquinas as two complementary sides of Christian hope.
  • Miniatura
    Pozycja
    Stanisław Celestyn Napiórkowski OFMConv, Ja, Służebnica Pana (problemy-poszukiwania-perspektywy), Wydawnictwo KUL, Lublin: 2009, ss. 449.
    Nadbrzeżny, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
  • Miniatura
    Pozycja
    Juden und Christen im Bund und Streit. Theologiegeschchitliche Entwicklungen
    Naab, Erich (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
    Niemiecki Dogmatyk, prof. dr. Erich Naab, z Katolickiego Uniwersytetu w Eichstätt, uczeń prof. dr. Michaela Seybolda (+2005), przedstawia tekst „Żydzi i chrześcijanie w przymierzu i w sporze. Z dziejów teologii”, w którym wychodzi od soborowej deklaracji Nostra aetate, ale głównie chce wyakcentować rozwój teologiczny relacji między Żydami i chrześcijanami. Ukazuje trzy różne stacje tego rozwoju na płaszczyźnie pojmowania zbawienia: w starożytności (Marcjon), w średniowieczu (Anzelm) i w czasach obecnych Kościoła, gdy pod uwagę bierze się także myślenie niechrześcijan, jak Buber czy Levinas. Sam Autor daje też odpowiedź na pytanie czy możliwe jest duchowe przymierze, które łączy Żydów i chrześcijan. Uważa, że pierwotne przymierze Jahwe z narodem wybranym i nowe przymierze, które dokonało się w Chrystusie, łączy przede wszystkim sam Pan Przymierza, czyli Jeden Bóg, który jest Bogiem Abrahama, Izaaka i Jakuba, i Ojcem Jezusa Chrystusa, który jest Świętym pośród swego ludu (por. Oz 11,9). Poza tym Żydów i chrześcijan łączy wspólny cel, jakim jest spełnienie zbawienia w Bogu, który pragnie wspólnoty ze wszystkimi ludźmi.
  • Miniatura
    Pozycja
    Poznanie metafizyczne człowieka a problematyka istnienia Boga
    Latawiec, Joahim (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
    God’s existence and His identification was one of the toughest thing for each thinking human and became the main issue, widely discussed in theology and philosophy. Science, which is delivering universal categories for theology and helps to think about God as someone inclusive, describing and crossing whole reality, is metaphysics. The world of created beings becomes a special environment to search for God’s presence. However this right shouldn’t cover us the whole intellectual and volitional sphere. The task of human intellect is to become acquainted with basic rights ruling the nature ones. Afterwards asking for their reason of existence, going by the chain of causes and effects to the first ground inquiring at the same time about source of it’s beginning. Notwithstanding just knowledge doesn’t guarantee experience of God’s presence. Attitude of human openness for taking the truth about Him, derived from world’s reality, is absolutely necessary. Guarantee of that is the good human will, making him free of biases against the world and faith of God. It thereby helps to set out own interior for deep reverie about world and creative contemplation of its harmonious complexity.
  • Miniatura
    Pozycja
    Koncepcja Chrystusa biblijno-eklezjalnego jako klucz do chrystologii integralnej według A. Amato
    Kwiatkowski, Bogusław Daniel (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
  • Miniatura
    Pozycja
    Do kogo należy grzech pierworodny?
    Kunka, Sławomir (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
    Doświadczenie popełnianych błędów, nieprawdziwego poznania, słabej woli odsłania przed człowiekiem tajemnicę jego grzeszności. U jej podstaw leży rzeczywistość, którą teologia określa jako „grzech pierworodny”. Wychodząc od opisu stworzenia i upadku pierwszych rodziców Tradycja Kościoła rozważała tę kategorię teologiczną. Sobór Trydencki w dekrecie O grzechu pierworodnym w 6 kanonach przedstawia naukę Kościoła. Grzech pierworodny tylko analogicznie rozumiany jest jako „grzech”, bo różni się istotnie od grzechów uczynkowych, które popełnia każdy człowiek. Stajemy się dotknięci skutkami „grzechu Adama” przez dziedziczenie. Doświadczamy przez to nie tylko złego przykładu Praojca, który był nieposłuszny Panu Bogu, lecz przede wszystkim skutków natury ontologicznej. Doświadczamy je przez pożądliwość i ograniczenia rozumu i wolnej woli. Grzech pierworodny nie zniszczył jednak ludzkiej natury. Każdy jest więc odpowiedzialny za swoje decyzje i czyny. Łaska Chrztu św. obmywa z grzechu pierworodnego, ale pozostają jego skutki. Właściwe rozumienie nauki Kościoła o grzechu pierworodnego wymaga ukazania tego zagadnienie w świetle Bożej miłości ujawnionej w obdarowaniu człowieka (dar stworzenia i dar odkupienia). Jak stwierdzenie istnienia grzechu pierworodnego oparte jest na Objawieniu, tak właściwe jego rozumienie odsyła do Osoby i dzieła Jezusa Chrystusa, „nowego Adama”.
  • Miniatura
    Pozycja
    Stanisław Kowalczyk, Ciało człowieka w refleksji filozoficznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009, ss. 206.
    Perzyński, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
  • Miniatura
    Pozycja
    Literacka demonologia Paula Coelho w świetle teologicznej krytyki
    Konieczna, Agnieszka (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
    The first part of this paper presents the views of Coelho about Satan, briefly describing the following aspects: Satan’s appearance in the world, his character qualities, his influence on human beings, and the connection between Satan and evil as well as the problem of identifying Satan with evil. The second half compares Coelho’s beliefs with the teaching of the Catholic Church as represented in Papal teaching, Vatican council documents, and the work of contemporary theologians. The goal of contrasting and comparing these two positions is to establish their similiarities and differences. One clear difference is the terminology used. Coelho uses the words devil, Satan and demon interchangeably, but Catholic theology recognizes a difference between them. Another difference has to do with theories of the origin of Satan. Coelho assumes an eternal division of good and evil, while the Catholic Church unequivocally opposes the concept of dualism. In considering the way Satan works, Coelho speaks of chaos and chance, but Catholic theologians agree that Satan acts with forethought and deliberation. It is worth mentioning that Coelho encourages intimacies with Satan, communication with him, asking for his guidance and help, though the Bible and the Church Fathers, as well as contempory theologians all warn against entering into any kind of relationship with him. Similarities however relate to the certainty of the existance of Satan, as well as the reality of his presence on earth. Other similarities can be found in the way Satan is presented and in demonstrating how he works in people and the world. It is important to mention that Coelho agrees with Catholic theologians, that the power of Satan is not unlimited and that human beings may be freed from satanic influence.
  • Miniatura
    Pozycja
    Witold Kawecki, Kościół i kultura w dialogu (od Leona XIII do Jana Pawła II), Wydawnictwo Homo Dei, Kraków 2008, ss. 415.
    Góźdź, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
  • Miniatura
    Pozycja
    Dogmatyka w perspektywie Bożego Miłosierdzia. Zamojski Zjazd Towarzystwa Teologów Dogmatyków, 22-24 września 2009 r.
    Guzowski, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
  • Miniatura
    Pozycja
    Marian Grabowski, Historia upadku. Ku antropologii adekwatnej, WAM, Kraków 2006, ss. 400.
    Kupczak, Jarosław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
  • Miniatura
    Pozycja
    Pojęcie tradycji w „Dei Verbum”. Uwagi epistemologiczno-metodologiczne
    Durda, Arkadiusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
    The article presents methodological and epistemological interpretation of Tradition – basic category of catholic theology. It is assumed that theology is a system of related truths, and we can think about it as a science. The examinated material is the Second Vatican Council constitution Dei Verbum. It gives possibility of defining concept of Tradition, and lead to understand why Tradition is so important in method of knowing and method of theology. It is then necessary to answer the question whether catholic theology needs the interpretation in terms of system?
  • Miniatura
    Pozycja
    Jana Pawła II wizja Europy jutra
    Dec, Ignacy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)
  • Miniatura
    Pozycja
    Alberto Cozzi, Conoscere Gesù nella fede. Una cristologia, Cittadella Editrice, Assisi 2007, stron 576.
    Strzelczyk, Grzegorz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)