Communio, 2013, R. 33, nr 4 (184)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/19622
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Kościół misyjnyRóżański, Jarosław (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)„Kościół jest misyjny, cały i wszędzie” gdyż realizuje odwieczny plan Boga, który chciał, by Kościół był dla ludzkości powszechnym sakramentem zbawienia. Zakorzenia się w kulturach we wszystkich częściach świata. Ma stawać się – jak Jezus Chrystus – Kościołem rodzimym, bliskim ludziom, prowadzić ich do świętości w zmieniających się kulturach Europy, Afryki, Azji, Ameryki i Oceanii. W ten sposób staje się on Kościołem lokalnym złączonym silnie z Kościołami na całym świecie, Kościołem katolickim w ścisłym tego słowa znaczeniu.Pozycja Pédagogie de la saintetéCalster, Stefaan van (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)Autor tego artykułu pragnie odpowiedzieć na kilka pytań, które człowiek sobie stawia: Skąd są świeci? Jaka jest ich droga do świętości? Dlaczego aż tylu świętych i to różnych kategorii? Papież Jan Paweł II kanonizował więcej świętych niż jego poprzednicy. Benedykt XVI za jednym razem kanonizował ostatnio 800 świętych mężczyzn i kobiet. Autor zachęca do kontemplacji dwóch różnych świętych: św. Szczepana z Dziejów Apostolskich i biskupa Bolesława Slokansa z Białorusi. Chce przez te dwie osoby ukazać różne drogi do świętości, która polega na wierności w małych rzeczach. Święci to ci jak mówi autor, za papieżem Benedyktem XVI, którzy przyjęli Słowo Boże i stali się Jego egzegetami. Święci to jak gwiazdy na niebie, dani nam by byli dla nas światłem i drogą. Ich naśladowanie jest naszą droga do świętości. Świętość nie jest przywilejem, jest wezwaniem dla wszystkich. Przywilejem jest kanonizacja, która obecnie odbywa się w dwóch etapach: beatyfikacja i kanonizacja. Kalendarz liturgiczny mówi autor, rozróżnia cztery kategorie świętych, których świętowanie przeżywamy jako: uroczystość, święto, wspomnienie obowiązkowe lub dowolne. Inne rozróżnienie to: męczennicy i wyznawcy. Według liturgii, mówi autor, święci mają podwójną rolę: najpierw są wzorami do naśladowania, następnie są pośrednikami przed Boga. Możemy prosić o ich wstawiennictwo. Są też wybierani jako patronowie, ludzi, kościołów, miast. Im też powierza się opiekę nad pewnymi dziedzinami naszego życia, np. św. Izydor z Sewilli został ogłoszony patronem Internetu.Pozycja Ecclesia semper purificanda et reformandaNapiórkowski, Andrzej (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)Pozycja Misja ewangelizacyjna KościołaDola, Tadeusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)Podsumowując teologiczne spojrzenie na misję ewangelizacyjną Kościoła, należy raz jeszcze podkreślić potrzebę jej zakotwiczenia w Bożym posłaniu. Kościół posłany został do świata tak, jak Syn Boży posłany został światu przez Ojca. Przyrównanie posłania Kościoła do posłania Syna każę przyjrzeć się tajemnicy posłań w trójjedynym Bogu, by móc w sposób bardziej teologicznie uzasadniony podjąć próbę wyjaśnienia znaczenia misji Kościoła w świecie. Stąd też w artykule tak wiele miejsca zajmuje refleksja nad posłaniem przez Ojca Syna i Ducha oraz konsekwencją tych posłań dla świata. Zbawcze działania Ojca wobec świata, których przedłużeniem jest posłanie Syna, a ostatecznym spełnieniem posłanie Ducha, kładą ontologiczny fundament pod posłanie Kościoła i napełniają je zbawczą treścią. Misja Kościoła polega na ewangelizowaniu, czyli kontynuowaniu rozpoczętego przez Syna dzieła głoszenia orędzia o zbawieniu i doprowadzeniu go do pełni mocą Ducha zesłanego Kościołowi i prowadzącego Kościół przez ludzkie dzieje aż do ich kresu.Pozycja Pozycja „Oto wielki tłum” (Ap 7,9) – tryumf Kościoła według Ap 7,1-17Kręcidło, Janusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)Autor artykułu postawił sobie za cel eksplorację motywów eklezjologicznych w Ap 7,1-17. Najpierw ukazuje ulokowanie tej perykopy w szerszym kontekście narracyjnym sąsiednich rozdziałów. Następnie syntetycznie referuje hipotezy komentatorów Apokalipsy św. Jana odnośnie do tożsamości 144 tys. opieczętowanych w Ap 7,1-8 oraz wielkiego tłumu, o którym mowa w Ap 7,9-17. Pierwsza z tych perykop przedstawia w opinii autora Kościół ziemski wszystkich miejsc i czasów, druga zaś Kościół tryumfujący w czasach eschatologicznych w chwale nieba, trwający radośnie w liturgii Niebieskiego Jeruzalem. Poza tym autor analizuje kilka obecnych w tekście Ap 7,1-17 motywów eklezjologicznych dopełniających szczegóły obrazu ecclesia militans i ecclesia triumphans.Pozycja Przyzywanie BogaGóralczyk, Paweł (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)W każdym ze swych czynów człowiek może przeżywać tajemnicę Stworzenia, Wcielenia, Odkupienia i Zmartwychwstania. Tajemnicę Stworzenia, ponieważ żyjąc sam się doskonali i doskonali swych braci i świat. Przeżywa Wcielenie, bo kiedy w miłości łączy się z przybyciem Jezusa Chrystusa w tymże momencie pozwala Mu je spełnić. Gdy chodzi o Odkupienie, to począwszy od pierwszego grzechu nie ma w życiu człowieka chwili, która nie wymagałaby walki, cierpienia i śmierci siebie. Przeżywana z Jezusem Chrystusem bitwa z egoizmem, pychą i brakiem miłości prowadzi człowieka do zwycięskiego Zmartwychwstania, wprowadzając tę cząstkę życia w prawdziwe życie, i to życie wieczne.Pozycja Maryja – święta i niepokalana modelem KościołaKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)In the theological reflection after Vatican II, the process „from Mary to the Church” was completed by another, complementary one, „from the Church to Mary,” she who has already reached that perfection to which the Church still aspires. That is why Mary is rightly referred to as the model of the Church, especially because of her obedience to the Word and openness to the Holy Spirit. Staying in the current of the Magisterium of the Church, and especially reflecting on the teaching of successive popes of the past two centuries, it is fair to say that the Immaculate Conception of Mary was important not only for the Mother of God herself, but to the whole Church, which is also holy and immaculate. The arguments of the article entitled Mary – Sacred and Immaculate as model of the Church, adapting to the following post-conciliar Mariological indications, first show Mary as a model of the Church in the mystery of the Immaculate Conception, and then focus on the holiness of the Church as a reflection of Mary’s life form and Mary’s maternal mission. The reflection ends with the last sentence of the encyclical Lumen Fidei, which is like a kind of fruit of the Year of Faith, and at the same time – for the first time in the history of the Church – the work of two popes: Pope Benedict XVI and Francis. These are the words of a prayer addressed to Mary: „Remind us that those who believe are never alone. Teach us to see all things with the eyes of Jesus, that he may be light for our path. And may this light of faith always increase in us, until the dawn of that undying day which is Christ himself, your Son, our Lord!” (Lumen fidei, No. 60)Pozycja Nawrócenie podstawą bycia uczniem ChrystusaBramorski, Jacek (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)Conversion as the Basis of Becoming the Disciple of Christ Modem Man feels morally and spiritually lost. This is a consequence of the modem deterioration of the sense of God, obfuscation of conscience, but also new cultural trends linked to secularism and relativism. From the Biblical standpoint conversion is a change of heart, which concerns not only the way of acting, but also thinking and evaluating. What is characteristic of the Biblical perspective of conversion is the conviction that reformation is not exclusively a human act. Although the essential subject of conversion remains Man, it is deeply rooted in the power of God’s mercy, which secures penance’s salutary efficacy. God’s mercy is therefore necessary and a Christian must be able to receive it, adopting the attitude of reformation. The “conviction about sin” in the Holy Spirit makes a human not only recognize the constraining force of sin, but take the path of redemptive penance leading to forgiveness and reconciliation, through the acceptance of the truth about God’s mercy. Through conversion, the Holy Spirit reveals the full value of Man’s freedom, peace and joy.Pozycja Ks. Andrzej Adamski, Media w analogowym i cyfrowym świecie. Wpływ cyfrowej rewolucji na rekonfigurację komunikacji społecznej, Warszawa 2012, ss. 412.Góralczyk, Paweł (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)Pozycja Massimo Borghesi (i in.), Prima e dopo Assisi: Cristianesimo, cultura, religioni, Roma: Editoriale Italiana 2000, 2012, ss. 139.Nowosad, Sławomir (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)Pozycja Brat i Biskup. Księga Jubileuszowa poświęcona Ks. Bp. Antoniemu Pacyfikowi Dydyczowi OFMCap. Red. A. Derdziuk, P. Rytel-Andrianik. Drohiczyn 2013, ss. 448.Zadykowicz, Tadeusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2013)