Kultura-Media-Teologia, 2014, nr 17
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/35923
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Zakazany owoc czy konieczność?Sydoruk, Tetiana (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Pozycja Wiara na MadagaskarzeSakowicz, Eugeniusz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Pozycja The Aesthetics of Dream and Fairly Tale at the Service of a New Russia Founding Myth. The Opening Ceremony of Sochi Olympics 2014Flader-Rzeszowska, Katarzyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)The article is dedicated to decoding signs and symbols that were included in the artistic performance at the opening ceremony. The author starts with rendering a definition of a fairy tale and with the terms and conclusions proposed by Bruno Bettelheim, in the Konstantin Ernst's show, the author unveils elements of a fairy-tale aesthetics: theme, delivery, protagonists, objects, and the aim. Also, the artistic performance bears many features of the poetics and language of a dream, which correspond with the works of Erich Fromm dedicated to this topic. The aesthetics of a dream and a fairy tale used in the show are utilized, as the author maintains, to create a founding myth of "new Russia" under the governance of Vladimir Putin. Subjectively selected elements from history, use of symbols, music, historic and literary figures, pieces of art, colors - all of these were the ingredients of the base of Russia's founding myth, a state reborn after the demise of the Soviet Union. The author argues that the show which opened the athletes' Olympic competition was an element to build an image of imperial Russia, a performance in the service of the state propaganda.Pozycja The Status of Implementing Media Education in the Slovak RepublicLincényi, Marcel; Polakevičová, Ivana (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)In Western countries, media education has been implemented into the curriculum for over a dozen decades. In Slovakia, there is no tradition of formal media literacy instruction. However, its implementation has been discussed since the beginning of the 21st century. Recently, several initiatives have been carried out with the aim of implementing the most beneficial media literacy practices in the educational process, including academic discussions; the creation of educational guidelines as a supplement to curriculum and learning materials; the organization of both training courses for elementary teachers and media education courses. Nevertheless, Slovakia still appears to be in its initial stage of the implementation of media education as a subject of study. The main problem is the absence of the independent institution which could be able to coordinate current activities for the purpose of increasing awareness of media literacy. Currently, the extent of media education is insufficient in its role as a cross-curricular subject randomly incorporated into the teaching process of the primary education.Pozycja Synody piotrkowskie a polskie zwyczaje liturgiczne zachowane po przyjęciu trydenckiej reformy liturgiiMalesa, Wojciech (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Reformacja rozpoczęła w Kościele katolickim szczególny czas związany z koniecznością dokonania kodyfikacji i ujednolicenia dyscypliny kościelnej także w zakresie liturgii. Uchwały Soboru Trydenckiego oraz księgi wydane z jego polecenia stopniowo wchodziły do powszechnego użytku w całym Kościele. Ostateczne przyjęcie uchwał soborowych w Polsce nastąpiło w Polsce w roku 1564. Na synodach, z których wiele odbywało się w murach kościoła pw. św. Jakuba w Piotrkowie, duchowieństwo podejmowało działania zmierzające do zahamowania rozwoju protestantyzmu – między innymi ogłoszono Confessio catholicae fidei Christiana oraz polecono wydanie polskiej adaptacji Rituale Romanum – tzw. rytuału piotrkowskiego, zawierającego przepisy dotyczące sprawowania kultu ze szczególnym uwzględnieniem polskich zwyczajów. Zawarto w niej także przepisy dotyczące prowadzenia parafialnych ksiąg metrykalnych.Pozycja Karykaturalne wizerunki polityków w wybranych komediowych polskich serialach telewizyjnych oraz filmach fabularnychŁęcicki, Grzegorz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Przedstawienie rozmaitych wizerunków polityków w komediowych polskich filmach i serialach telewizyjnych. Ukazanie uwarunkowań historycznych wpływających na sposób prezentacji polityków w polskich filmach i serialach.Pozycja Nieprzestrzeganie regulacji prawnych w mediach czynem nieuczciwej konkurencji na przykładzie branży reklamowejKurzak, Anna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Branża reklamowa jest specyficzną dziedziną, która nie posiada wszystkich prawnych uregulowań w jednej ustawie. Zawarte są one w kilku aktach prawnych. Aby stać się liderem w określonej dziedzinie, należy być w posiadaniu doskonałego produktu bądź usługi. Jednakże to nie wszystko, najistotniejsze jest umiejętnie go sprzedać. Sztuka ta wymaga dużego doświadczenia od specjalistów marketingu. Skuteczna reklama, będąca elementem składowym promocji mix, stanowi klucz do serc konsumentów. Reklama nie może rządzić się własnymi prawami, toteż niezbędne jest jej obwarowanie regulacjami niezbędnymi do respektowania. Zostały one spisane i zamieszczone w ustawach. Mimo wszystko, prawo obowiązujące w branży reklamowej jest czasem łamane. Celem artykułu będzie ukazanie, iż na tak mocno nasyconym rynku – gdy zwyczajne formy reklamy są słabo zauważane – ich twórcy posuwają się do zachowań, w których naginają lub całkowicie łamią obowiązujące normy, aby zwrócić na swój komunikat jak największą uwagę. Zasady powinny być przestrzegane przez wszystkich, zatem niezbędne jest przestrzeganie regulacji w branży reklamowej, które wyeliminują nieuczciwe praktyki w przekazach reklamowych w mediach.Pozycja Tematyka religijna w telewizji regionalnej na przykładzie TVP ŁódźBarczyk, Agnieszka (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)Polska telewizja publiczna (a zwłaszcza jej oddziały terenowe) nie doczekała się jeszcze dostatecznej liczby opracowań teoretycznych. Artykuł prezentuje wybrane programy o tematyce religijnej, zrealizowane przez TVP Łódź. Celem analizy, która uwzględnia archiwalne nagrania, zachowaną dokumentację oraz przegląd literatury, jest odpowiedź na pytanie o sposoby istnienia tematyki religijnej w telewizji regionalnej.