Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego, 2001, T. 21
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/17545
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Empiryczne modele pomiaru religijnościKról, Józef (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Naturalne i nadprzyrodzone podstawy miłości małżeńskiej w ujęciu Dietricha von HildebrandaBohdanowicz, Andrzej (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Liturgia Wielkiego Tygodnia w konwencie wrocławskich dominikanów w XV wiekuWolnik, Franciszek (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja „Physis” w dowodzeniu jedności Trójcy Świętej w nauczaniu Grzegorza z NazjanzuWidok, Norbert (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Zjednoczenie człowieka z Bogiem w myśli św. Jana od KrzyżaKiwka, Mirosław (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Duchowieństwo a miasto w przeddzień reformacji na przykładzie WrocławiaDola, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Inwentarz konwentu dominikanów w Opolu z 1609 roku. Clenodia, apparamenta et suppellexWółkiewicz, Ewa (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Siódmy rok działalności naukowo-dydaktycznej Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego (Rok akademicki 2000/2001)Sobeczko, Helmut J. (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Prawo śmierci. Holenderska ustawa eutanatyczna i jej konsekwencjeMachinek, Marian (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Milenium Świętego Wojciecha w czeskiej literaturze naukowejKrafl, Pavel (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Kara śmierci jako obrona konieczna. Aspekt etyczno-teologicznyGlombik, Konrad (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Osobowy charakter procesu poznania małżeńskiego jako kryterium wykorzystania psychologicznych metod aktywizujących w pracy z małżeństwamiWojaczek, Krystian (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Personal character of the marriage relationship consists in being the personal gift and being gifted of the spouses each other. The cognition process is one aspect of the personal marriage relationship. The marital cognition, considered as the personal process, contains both: being the gift and being gifted. Being the gift means to appear, step by step, before the spouse. Being gifted means to accept such an attitude of the spouse. The personal process o f marital cognition indicates some areas of using the workshops in marriage care. There are first of all: the mechanism of the personal cognition in marriage relation; necessity of initiative in this process; necessity of frankness; interpersonal communication; value of self and others. The personal character of marital cognition indicates some rules for using the workshops in marriage care too. The following of them should be mentioned: keeping the personal and marital intimacy of the members; keeping of feeling of safety; engagement of all members of the group on identical level. The marital relations should take precedence over other relationships in the group. Finally, all particular topics should be considered in the background of personal being the gift and being gifted.Pozycja Fenomenologiczna refleksja czy hermeneutyczne rozumienie? Heideggerowski zwrot ku fenomenologii rozumieniaPiecuch, Joachim (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Miejsce kardynała Stefana Wyszyńskiego w dziejach diecezji opolskiejKopiec, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Tajemnica Wcielenia w refleksji teologicznofundamentalnejDola, Tadeusz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Bernarda Lonergana rozumienie teologii i jej struktury poznawczejCichoń, Jan (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)The reflections presented in the paper are divided into five parts. In the first of them the main subject is a general conception of theology as proposed by Lonergan. The author is supporting an “empirical” conception of the indicated discipline. He maintains that the properly understood theology begins with collecting of religious data; that it is an ongoing process of comprehending the truths and statements of belief; finally there should be taken into consideration subject conditions of and historical and cultural context of religious cognition and thinking. The author of the article discusses and explains the elements. In the second part of his considerations the author tries to show the relevance of certain structures of religious life and religious and theological thinking. According to Lonergan each of the basic structures of religious existence (they are: religious experience, believe as a transcend value, believe in revelation and religious conviction) generates specific for itself type of questions and appropriate way of inquiry. Within the frames of the paper (after a previous characteristics of the mentioned structures of religious life) there were shown the most important domains, research paradigms and types of reflection on religion. Certainly, special stress was put on the theology itself. The third part of the paper is an attempt to reconstruct Lonergan’s theory of the foundations of theology. The key element of the theory is a return to the subject. According to Lonergan the real foundation of theology is a human being itself: fully aware of all the possible within religion acts, cognitive activities, truths and statements. At the first level it is a subject of the “primary” religious acts, at the second one – a subject of theological reflection. However, the most important here is a subject of religious conversion. The author of the paper explains what the conversion is based on and how it defines “a basic reality” of theology. Then, in the fourth part of the work, he passes to the question of a theological method. He focuses on both the conception of the method itself and its structure, with special regard of the division into eight functional specializations introduced by Lonergan. The last part of the paper is an attempt of a judgement of Lonergan’s metatheological propositions.Pozycja Próba charakterystyki intencjonalności świadomości religijnejWolsza, Kazimierz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Wydział Teologii Katolickiej Uniwersytetu Wrocławskiego a sprawa Antoniego Theinera jako przywódcy śląskich neologówBłaszczyk, Tomasz (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)Pozycja Znaczenie wokalnych elementów struktury kazania dla jego recepcjiKrok, Dariusz; Fortuna, Paweł (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)The aim of the article is an attempt to present the meaning of the vocal elements of the reception of the sermon. It concentrates on the psychological aspects of preaching and attempts to explain which vocal elements are important in the reception of the sermon. In the theoretical part the article describes an understanding of the sermon preached in Church and also presents the fundamental factors which are important in the structure and function of interpersonal communication: source, message, channel and receiver. The features of these factors influence the level of persuasion and determinate the process of the reception of the sermon. In this process the vocal elements are very important because of their influence on the receiver’s emotional state and the dimensions of the reception: memory, evaluation and assimilation. The empirical part presents the results of the experiment. 139 students divided into three groups listened the sermon that was spoken in three vocalisation and then checked the questionnaire of the reception. The results obtained from them show that vocal elements determine the evaluation of the sermon, the evaluation of the preacher and the religious and existential assimilation. The active vocalisation was the best whilst the moralizity vocalisation got the worst notes. The paper ends referring to the possibilities of further analysis, empirical research and practical cues for preaching.Pozycja Sen Jakuba w Betel. Interpretacja Rdz 28,12.13aαMatysiak, Bogdan Wiktor (Uniwersytet Opolski. Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego, 2001)