Verbum Vitae, 2003, T. 4
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/21120
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Nowa ofiara podstawą nowego przymierza (Hbr 8-9)Witczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Dlaczego Chrystusowe przymierze jest „nowe”?Witczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Idea przymierza (qyāmā) w „Mowach” AfrahataUciecha, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Ofiara Jezusa ‒ przemienienie i pojednanie człowieka z BogiemTronina, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Starotestamentalne przymierza w interpretacji OrygenesaSłomka, Jan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Zapowiedź nowego przymierza (Jr 31,31-34) w „Enarrationes in Psalmos” św. AugustynaRosik, Mariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)In commenting on the Psalter, St. Augustine refers to Jeremiah's promise of a „new covenant”. He gives it its proper interpretation. It is an interpretation done on a literal understanding, however, it also gives a broad sense of the spiritual prophesy of Jeremiah. This was made possible thanks to allegorical (and metaphorical) metbod used by the Bishop of Hippo, as well as frequent reference to other biblical passages, especially those written on the pages of the New Testament. For Augustine, the „New Covenant” is a covenant already accomplished in Christ. Access to Him gives faith. Taking advantage of the promises present in Him is possible only to the pure of heart. lt's greatest accomplishment is conduet filled with love. This Covenant has an eternal and universal character.Pozycja Sapiencjalne przejście od „przymierza” do „przyjaźni z Bogiem”Poniży, Bogdan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Rola „serca” w nowym przymierzu (Jr 31,31-34; Ez 36,24-28)Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Retoryka semickaPikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Nowa modlitwa uczniów Nowego Przymierza (Mt 6,9-13)Paciorek, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Pomimo zdrady (Mk 14,24)Malina, Artur (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Jezusowa miłość ‒ dynamizm sprawczy „Nowego Przymierza”Malina, Artur (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Wyrocznie Jahwe kluczem do deuteronomistycznej historii królówLemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej „Interpretacja Biblii w Kościele” ‒ bilans i perspektywyGirard, Marc (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Przymierze Dawidowe w deuteronomistycznej historii IzraelaDziadosz, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Przymierze Nehemiasza a istnienie Izraela jako ludu Bożego (Ne 9-10)Briks, Piotr (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Biblia i teologia o stworzeniuBriks, Piotr (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Pozycja Pan młody i przymierze oblubieńczej miłości (Mk 2, 18-22)Adamczewski, Bartosz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2003)Fragment Mk 2:18-22 consists of two originally separate units: Mk 2:18-20 and 2:20-21. Each of them plays on the OT idea of covenant, which has not been broken by human sins, but is freshly renewed by merciful God. The new covenant of spousal love established in Jesus is not only an accomplished fact, but also always a challenge and invitation to seek Jesus - physically absent, but spiritually present for His people.