Roczniki Teologiczne, 2015, T. 62, nr 7

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/20493

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 19 z 19
  • Miniatura
    Pozycja
    Przedziwna Boża obecność
    Składanowski, Marcin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
  • Miniatura
    Pozycja
    Dietrich Bonhoeffer und der heutige religiöse Pluralismus
    Szentpétery, Péter (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
    Interpretacja różnorodności religijnej stawała się w ostatnim półwieczu coraz ważniejsza również dla ekumenizmu. W pierwszym rzędzie autor pragnie zaznaczyć, w jaki sposób temat ten stał się dlań bliski, również jak po raz pierwszy spotkał się z pluralizmem religijnym i osobą Dietricha Bonhoeffera. Ponadto naszkicowany został pokrótce stosunek chrześcijaństwa do innych religii w perspektywie wyznaczanej przez współczesne ujęcia. Po trzecie, przedstawione zostały wypowiedzi Bonhoeffera na temat innych religii oraz jego stosunek do nich, zwłaszcza w kontekście jego niedoszłej podróży do Indii. Po czwarte, wspomniane już treści skonfrontowane zostały z jego słynnymi wypowiedziami, takimi jak „bezreligijne chrześcijaństwo” i „świat, który staje się dorosły”. Wreszcie konfrontacja ta jest kontynuowana w perspektywie współczesnych doświadczeń, wszystko to zaś zostaje ujęte w kilku tezach. Autor konkluduje, że w ujęciu Bonhoeffera wszystko służy przekazywaniu Ewangelii, również kiedy do realizacji konkretnych aktów czy idei czerpał z innych religii, zwłaszcza z hinduizmu.
  • Miniatura
    Pozycja
    „Pragnę żyć!”. Interdyscyplinarna dyskusja o bezpieczeństwie i godności życia ludzkiego. Drohiczyn, 25 października 2014 roku
    Marcin, Składanowski (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
  • Miniatura
    Pozycja
    Godność kobiet w Kościele. Założycielskie postulaty Światowej Rady Kościołów z dzisiejszej perspektywy
    Składanowski, Marcin (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
    Zagadnienie godności kobiet i wynikającego z niej należnego im miejsca w Kościele zajmuje ważne miejsce w refleksji ekumenicznej. W szczególności kwestia ta pozostaje znaczącym obszarem zainteresowania Światowej Rady Kościołów od samego początku istnienia tej organizacji, czyli od I Zgromadzenia w Amsterdamie w 1948 r. Temu nieprzerwanemu zainteresowaniu ze strony ruchu ekumenicznego towarzyszyły w świecie, od połowy XX wieku, znaczące przemiany społeczne, polityczne, religijne i gospodarcze, które wpłynęły również na sytuację kobiet. Z tego powodu artykuł bada założycielskie postulaty Światowej Rady Kościołów, aby odpowiedzieć na pytanie, czy i w jakiej mierze Radzie udało się je zrealizować. Artykuł rozpoczyna się od przypomnienia roli kobiet w Kościele w dokumentach I Zgromadzenia Rady w Amsterdamie. Następnie realizacja sformułowanych wówczas wniosków i postulatów oceniana jest z dzisiejszej perspektywy.
  • Miniatura
    Pozycja
    Biblical Motif of Tearing of a Vesture as a Symbol of Division of a Community in the Light of 1 Kings 11:29–39 and John 19:23–24
    Siemieniec, Tomasz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
    The presented article analyzes two texts, in which a motif of tearing of the garment which is used symbolically, occurs. In 1 Kings 11:29–39 the divided cloak of Jeroboam becomes a symbol for divided Davidic kingdom. It will be divided into two kingdoms: Israel and Judah. According to theological interpretation the reason for this division is the sin of king. The Text of John 19:23–24 describes the scene of the division of Jesus’s garment. The untorn tunic of Jesus symbolizes the unity of the Church. In the case of the scene presented in the Fourth Gospel, we have a double meaning of it. At first it indicates a variety, which exists in the Church, that reaches to the ends of the earth. Then it stresses the fact that the community of the Church, indeed variegated, is the one, undivided community. It is possible, because it origins „from above”, it is not made by any human hand.
  • Miniatura
    Pozycja
    Perspectives du dialogue œcuménique entre l’Église catholique et les Églises orthodoxes
    Koch, Kurt (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
    Artykuł podejmuje analizę historii dialogu ekumenicznego między Kościołem katolickim a Kościołami prawosławnymi. Ukazuje on także główne tematy, osiągnięcia. trudności i perspektywy tego dialogu. II Sobór Watykański miał przełomowe znaczenie w relacjach katolicko-prawosławnych. Jego następstwem były znaczące gesty pojednania czynione przez Kościoły. Katolicko-prawosławny dialog teologiczny jest jednym z najważniejszych rezultatów wspólnego ekumenicznego zaangażowania. Artykuł omawia główne kwestie tego dialogu, nie unikając tematów najtrudniejszych: uniatyzmu i prymatu papieskiego. Rozważa on możliwość syntezy katolickiej teologii prymatu i prawosławnej teologii soborowości jako obiecującą perspektywę dalszego dialogu.
  • Miniatura
    Pozycja
    Działalność naukowa Instytutu Ekumenicznego KUL w 2014 roku
    Kantyka, Przemysław; Kopiec, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
  • Miniatura
    Pozycja
    Jan Hus and Vatican II
    Kantyka, Przemysław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
    W artykule rozwinięto tezę prof. Stefana Swieżawskiego, że Jan Hus, czeski reformator uznany za heretyka przez Sobór w Konstancji i w wyniku tego spalony na stosie, może być uznany za prekursora II Soboru Watykańskiego. Po krótkim wstępie historycznym następuje analiza tych poglądów Husa, które znalazły odzwierciedlenie w dokumentach Vaticanum II: Dei verbum, Lumen gentium i Dignitatis humanae. Wywody uzupełnia zwięzły opis współczesnego katolickiego podejścia do Husa, a także wskazanie, że nowe odczytanie jego postaci jest możliwe dzięki wielkiej metanoi, zapoczątkowanej w Kościele katolickim przez Vaticanum II.
  • Miniatura
    Pozycja
    Bibliografia pracowników Instytutu Ekumenicznego KUL (rok 2014)
    Kopiec, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
  • Miniatura
    Pozycja
    Rola Kościołów w przemianach społeczno-politycznych na Ukrainie
    Saszko, Irena (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
    Artykuł przedstawia zarówno chronologię wydarzeń Rewolucji Godności na Ukrainie (21 listopada 2013 – luty 2014 roku), jak również ukazuje rolę Kościołów i Wspólnot chrześcijańskich w przemianach społeczno-politycznych na Ukrainie, poczynając od Majdanu, a kończąc na okupacji Krymu oraz wojnie w Donbasie. Ponadto w artykule został podjęty problem ekstremizmu religijnego oraz prześladowania chrześcijan przez rosyjskie władze okupacyjne na terenach Południowego-Wschodu Ukrainy.
  • Miniatura
    Pozycja
    Ku wspólnej wizji Kościoła – nowy dokument Komisji „Wiara i Ustrój”
    Jaskóła, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
    Artykuł prezentuje nowy dokument wypracowany w Komisji „Wiara i Ustrój” Światowej Rady Kościołów The Church: Towards a Common Vision, który w języku polskim opublikowano pt. Ku wspólnej wizji Kościoła. Dokument ma wysoką rangę ekumenicznego uzgodnienia. W punkcie pierwszym wspomniane zostają omawia opracowania poprzedzające dokument, punkt drugi wprowadza w jego strukturę, natomiast w punkcie trzecim analizie poddano wybrane istotne treści uzgodnienia. Skoncentrowano się na trynitarnym charakterze Kościoła i jego jedności, jedności Kościoła jako daru Trójjedynego Boga i zadaniu dla chrześcijan, Kościele jako sakramencie zbawienia, trosce Kościoła o los stworzenia, społeczno-politycznych aspektach zaangażowania Kościoła w świecie, szeroko rozumianym stosunku Kościoła do świata, zagadnieniu ciągłości i zmiany w Kościele oraz na procesie pojednania posługiwań. Ostatnia część zawiera próbę krótkiej oceny.
  • Miniatura
    Pozycja
    Komunijna interpretacja Kościoła w dokumencie „The Church: Towards a Common Vision”
    Malina, Anna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
    Artykuł dotyczy komunijnej interpretacji Kościoła przedstawionej w dokumencie Komisji „Wiara i Ustrój” The Church: Towards a Common Vision. Po krótkim wprowadzeniu, prezentującym etapy wyłaniania się z prac Komisji eklezjologicznej kategorii komunii, przechodzi się do omówienia jej znaczenia w samym dokumencie. Przytacza się zaproponowaną definicję Kościoła-komunii. Wyłaniają się z niej trzy ściśle ze sobą powiązane wymiary komunii kościelnej: z Trójjedynym Bogiem, w życiu wspólnoty wierzących oraz w jej w misji, które następnie zostają omówione w najważniejszych swoich aspektach w perspektywie ekumenicznej. Kościół jest misteryjną rzeczywistością zbawczej komunii człowieka z Trójjedynym Bogiem. W życiu Kościoła oznacza to dążenie do eschatologicznej pełni poprzez wzrastanie w komunii określonej przez widzialne elementy jedności: wiarę, życie sakramentalne, posługiwanie oraz misję do świata. Misję Kościoła zinterpretowano jako wprowadzanie komunii w świecie naznaczonym na skutek grzechu podziałami i rozbiciem: w pierwszej kolejności poprzez zapraszanie wszystkich ludzi do przyjęcia zbawienia w Jezusie Chrystusie, następnie również poprzez zaangażowanie w społeczne i moralne zmagania ludzkości oraz troskę o całe stworzenie. Przy okazji wymienia się ważkie problemy ekumeniczne związane z omawianymi zagadnieniami oraz propozycje ich interpretacji w perspektywie komunijnej.
  • Miniatura
    Pozycja
    Communional Marian Anthropology
    Jagodziński, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
    Odnowienie komunii ludzi z Bogiem i między ludźmi przez wcielenie Syna wymagało przygotowania kobiety, która miała być Jego Matką. Bóg wybrał Maryję, która była wyjątkową pod względem relacji religijnej, doskonałości moralnej i miłości najczystszej, aby Jego Syn mógł się narodzić w naturze ludzkiej bez żadnej skazy moralnej. Maryja trwała w komunii z Trójcą Świętą i swoim Synem Jezusem Chrystusem. Na tym fakcie opiera się komunijne pośrednictwo i orędownictwo Maryi, która stała się także Matką komunii Kościoła, nacechowaną niezwykłą świętością komunijną. Komunijna antropologia maryjna dostarcza podstaw do systematycznego projektu mariologii komunijnej.
  • Miniatura
    Pozycja
    Postawy pamięci europejskiej w perspektywie ekumenicznej
    Kopiec, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
    Pamięć ludzka, zarówno w swym wymiarze indywidualnym jak i zbiorowym, jest czynnikiem determinującym tożsamość, skoro tożsamość definiuje się jako proces czyjejś refleksji nad przeszłością i przyszłością. Tożsamość jest więc rozwijana w permanentnej interpretacji tak jednostek, jak i społeczeństw swej historii i przyszłości. To dlatego sposób, w jaki przeszłość, z przekazem kultury, struktur społecznych, norm i wartości, jest nam dostępna, waży na naszej tożsamości. Jedną z dróg utrwalania ludzkiej pamięci jest kultura pamięci. Może być ona definiowana jako całość przedsięwzięć, zinstytucjonalizowanych bądź nie, które przyczyniają się do wzmocnienia zarówno zbiorowej, jak i indywidualnej pamięci o przeszłych doświadczeniach, by wykorzystać tę pamięć w planowaniu przyszłości. W świetle tego, jak tożsamość jest definiowana, kultura pamięci musi być odbierana jako silny czynniki procesu kreowania tożsamości. Artykuł omawia sposób, w jaki kultura pamięci jest rozwijana, aby budować wspólną europejską tożsamość. Uznając dialog za fundamentalny instrument współżycia społeczeństw europejskich, artykuł naświetla koncepcję dialogu sformułowaną przez Światową Radę Kościołów. Ekumeniczna teoria dialogu musi być odbierana jako owoc długoletnich doświadczeń Kościołów chrześcijańskich, żyjących w różnorodnych kontekstach, i jako taka – jako ważne narzędzie interpretacji sposobów odsłaniania się pamięci. Ekumeniczna perspektywa może być pomocna w budowie wspólnej europejskiej kultury pamięci.
  • Miniatura
    Pozycja
    Uczestnictwo Instytutu Ekumenicznego KUL w Europejskiej Ekumenicznej Sieci Kultury Pamięci
    Kopiec, Piotr (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
  • Miniatura
    Pozycja
    Polemics of Arsenii Matseevich
    Drozdek, Adam (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
    Arsenii Matseevich, an important ecclesiastical figure, defended the doctrine of Orthodox Church from schismatics, in particular, from attacks of Ioasif, who, among others, wanted to abolish the Orthodox priesthood. Matseevich was also involved in polemics with Lutherans who criticized Iavorskii’s monumental The Rock of faith. The article discusses arguments Matseevich used against schismatics and Lutherans. Matseevich was an isolated vocal voice that opposed the idea of secularization of the Church. The article describes arguments he used to retain the dignity of the Church and even to restore it to the former glory. For all his efforts Catherine II put him in prison where he died.
  • Miniatura
    Pozycja
    Św. Tomasz w myśli Jakuba Arminiusza
    Dorocki, Damian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2015)
    Celem artykułu jest wyeksponowanie elementów teologii Jakuba Arminiusza, mających swe źródło w myśli św. Tomasza. Arminiusz wyróżniał się bowiem wśród reformowanych teologów okresu poreformacyjnego ze względu na swoje zamiłowanie do Akwinaty. Tomistyczny charakter jego doktryny Boga, stworzenia i Opatrzności Bożej odgradzał go częściowo od nurtu kalwińskiej tradycji teologicznej, w której został wychowany. Holenderski reformator na początku swego dyskursu o Bogu, na wzór Doktora Anielskiego, mówił o analogicznym poznaniu Stwórcy. Bazując na tym założeniu oraz na metafizyce Tomasza, lejdejski profesor przyjmował tradycyjne, scholastyczne rozumienie Boga jako bytu niezłożonego, którego istota jest tożsama z istnieniem. Arminiusz był również intelektualistą podporządkowując wolę Absolutu Jego rozumowi. Natura Dei z konieczności jest dobra i sprawiedliwa, dlatego też akt stwórczy jest udzieleniem dobroci. Opatrzność Boża, która podtrzymuje wszystko w istnieniu, nie może działać przeciwko celom zawartym w powołaniu świata do bytu. Ona musi być zawsze zorientowana na to, co zgodne ze scientia et sapientia Dei. Lejdejczyk, tak jak Akwinata, nie był okazjonalistą, pozostawiając należne miejsce przyczynom wtórnym (causae secundae). Niniejsza prezentacja poglądów Arminiusza na tle Tomasza prowadzi do wniosku, że był on zależny od wielkiego mistrza scholastyki w kluczowych kwestiach swojej teologii.