Communio, 2011, R. 31, nr 2 (174)
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18420
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Eucharist – Celebration of the Paschal MysteryKowalczyk, Marian (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Treść artykułu prezentuje Eucharystię jako celebrację misterium paschalnego, dzięki której lud Boży włącza się w dzieje zbawienia: od wcielenia przez mękę, śmierć i zmartwychwstanie aż po zesłanie Ducha Świętego i paruzję, czyli powtórne przyjście Chrystusa w chwale. Konkretnie rzecz biorąc przeprowadzone wywody ukazują najpierw paschalny wymiar ustanowienia Eucharystii, następnie zapoznają z eucharystyczną celebracją Paschy w mocy Ducha Świętego oraz uwypuklają personalną obecność Chrystusa jako naszej Paschy podczas powtarzania Wieczerzy Pańskiej, w końcu zaś przedstawiają Eucharystię jako liturgię niebiańską, wskazując na Maryję, zwaną przez błogosławionego Jana Pawła II „Niewiastą Eucharystii”, w której Kościół kontempluje nie tylko swój najdoskonalszy wzór celebracji Eucharystii jako misterium paschalnego, ale również antycypowane urzeczywistnienie nowego nieba i nowej ziemi, których człowiek i cała wspólnota ludzka z tęsknotą oczekuje.Pozycja Czy raz jeszcze przyjdziemy? Co odróżnia wiarę w zmartwychwstanie od reinkarnacjiTück, Jan-Heiner (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja „Zstąpienie do piekieł” w starożytności chrześcijańskiejMejzner, Mejzner (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Artykuł wiary o zstąpieniu Chrystusa do piekieł należy do najbardziej niejasnych w tzw. Symbolu Apostolskim. Celem niniejszego studium nie jest próba kolejnej teologicznej reinterpretacji wierzenia, ale wyodrębnienie ważniejszych wątków z nim związanych na podstawie analizy wczesnochrześcijańskich źródeł. Chodzi zasadniczo o motywy chrystologiczne (zwycięstwo Chrystusa nad mocami zła i śmiercią) i soteriologiczne (wyzwolenie umarłych), które w pierwszych wiekach znalazły wyraz w rozbudowanych opisach działalności zbawczej Jezusa, a nawet jego uczniów, w otchłani.Pozycja Ofiara paschalna Krzyża ChrystusowegoRychlicki, Czesław (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Wiara w zmartwychwstanie lub logika miłościBatut, Jean-Pierre (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Ostatnia Wieczerza Leonarda da VinciVerdon, Timothy (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Obraz Ostatniej Wieczerzy Leonarda da Vinci, jako jedno z najbardziej znanych dzieł w historii, stanowi przedmiot nie tylko wielu inspiracji duchowych, ale również wielu badań historyków sztuki. Wiele już na temat tego obrazu napisano. W refleksji jednak nie można pominąć faktu, że artysta namalował swoje dzieło w refektarzu, czyli w miejscu, gdzie po nabożeństwach liturgicznych w pobliskim kościele spożywa się pokarmy. Podobnie ważnym stwierdzeniem jest to, że jest to refektarz wykorzystywany przez wspólnotę osób konsekrowanych dążących na drodze naśladowania Chrystusa do doskonałości ewangelicznej. Dlatego też różne aspekty Wieczernika psychofizyczne, wyrażane przez spojrzenia i gesty, techniczno-architektoniczne oraz mistyczne – nakładają się na siebie. Perspektywa, którą Leonardowi udało się stworzyć, wskazuje, że życie wspólnoty zakonnej powinno się koncentrować wokół życia Chrystusa i Jego Apostołów. Ten kontekst religijny Ostatniej Wieczerzy uwydatnia również obecność innych świętych obrazów w refektarzu oraz praktyka odmawiania Psalmu De profundis przed jego drzwiami. Nie dziwi zatem fakt, że wszystkie linie diagonalne nieuchronnie naprowadzają oko patrzących na obraz, na Chrystusa. Charakterystyczny u Leonarda jest też sposób przedstawienia Apostołów siedzących wokół Chrystusa. Są podzieleni na cztery grupy, w których trwa żywa dyskusja po słowach Jezusa dotyczących zdrady jednego z nich. Na wizerunek Chrystusa Leonarda wpływ miały trzy ówczesne źródła kulturowe: obraz króla i sędziego, widoczny przede wszystkim w wielkiej postaci Chrystusa z Baptysterium we Florencji; obraz prawodawcy, występujący powszechnie w sztuce paleochrześcijańskiej i średniowiecznej; postać Zbawcy, na którego wskazują wyciągnięte ramiona i pochylona głowa. Dlatego postać Chrystusa na obrazie Ostatniej Wieczerzy pozwalała widzieć już ciało Chrystusa rozciągnięte na Krzyżu, Cierpiącego Sługi, który samego siebie ofiarowuje na odpuszczenie grzechów.Pozycja Ostatnia Wieczerza w kontekście żydowskiej PaschyPindel, Roman (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Artykuł przedstawia relację Ostatniej Wieczerzy do Paschy żydowskiej w trzech wymiarach. (1) Wpierw ustala powiązanie w czasie pomiędzy Ostatnią Wieczerzą historycznego Jezusa a świętowaniem Paschy przez Żydów w Jerozolimie. (2) Następnie identyfikuje poszczególne elementy opisów Ostatniej Wieczerzy, które zawierają nawiązanie do żydowskiej Paschy. (3) Wreszcie, w perspektywie historii zbawienia zostanie przedstawione powiązanie między Paschą pierwszego przymierza a Nową Paschą Jezusa. Ostatnia Wieczerza została ukazana jako paschalna na etapie tradycji, w ostatecznej zaś jej redakcji różne elementy Paschy żydowskiej służą temu, by uzasadnić, iż idzie o Nową Paschę, której Fundatorem i Barankiem jest Jezus Chrystus. Nowa Pascha nie tylko przekracza pierwszą, ale także wskazuje na ostateczne wyzwolenie z wszelkiego zła.Pozycja Duchowość cierpienia, red. Włodzimierz Gałązka, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2010, s. 292 (rec.).Parzyszek, Czesław (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Andreas Prokopf, Religiosität Jugendlicher. Eine qualitativ-empirische Untersuchung auf den Spuren korrelativer Konzeptionen, Stuttgart: W. Kohlhammer 2008, s. 280 (rec.).Cichosz, Wojciech (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Bernadetta M. Puchalska-Dąbrowska, Bohaterowie Wysp Brytyjskich jako wzorce świętości w hagiografii polskiej XVI-XVII wieku, Białystok 2009 s. 234 (rec.).Skreczko, Adam (Wydawnictwo Pallottinum, 2001)Pozycja Maryja w Misterium Paschalnym ChrystusaKrólikowski, Janusz (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Misterium Paschalne w Kościele prawosławnymPaprocki, Henryk (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)Pozycja Pascha Jezusa, nasza PaschaBurakowska, Agnieszka (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)The Passover faces us with an age-old quandary: God willed His Son’s death and at the same time that He did not desire it; we are all guilty of Jesus’ crucifixion, though it happened according to God’s plan. Many solutions were tried, among which the juridical one, built on the theory of Adam’s fault, became dominant, even though it has aroused various objections through ages. René Girard’s mimetic theory offers a possibility of the reinterpretation of the salvific events. Setting out from his notion of violence as the original sin, I assume that fighting scapegoating as human sinfulness brought Jesus to the cross, and that this act was not only willed, and predicted by God, but also it still needs to be completed. God intervened, raised Jesus from death, and granted people victory in His Son. Jesus’ resurrection is an extraordinary event because He forgave and accepted people – His murderers – as His Bride and partner. Therefore, we are called to unite with the Lamb and to follow Him on that gruelling path of purification from Adam’s sin by receiving His Spirit and by offering ourselves to the wellbeing and purification of the other.Pozycja Misterium Paschalne w symboliczno-alegorycznych interpretacjach wybranych motywów literackich BibliiBardski, Krzysztof (Wydawnictwo Pallottinum, 2011)In our paper we analyze twelve ancient symbolical-allegorical interpretations of selected biblical literary motives (figures or events) in relation to the Death and Resurrection of Christ: 1. Christ as new Adam; 2. Pascal typology of Noah and the Deluge; 3. Jacob, the socket of his thigh and the rising sun; 4. The passage of the Red Sea; 5. The sprouting staff of Aaron; 6. The fruit of the apple tree; 7. Climbing the palm tree; 8. Getting up under the apple tree; 9. The struggle of Tobias and the fish; 10. The stand and the lamp; 11. The mast of the boat of the Church; 12. The tree of life bringing twelve fruits.