Verbum Vitae, 2002, T. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/21022
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Szkoła Mateusza czy szkoła Jezusa?Wróbel, Mirosław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Sługa Słowa sługą KrólestwaWitczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Od Ewangelii o Jezusie pełnym mocy do Ewangelii KrzyżaWitczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Four genres of the original Gospel kerygma present images of Christ in the New Testament, each portraying the face of Jesus in their historical-literary context. John the Baptist teaches about God’s judgement in the presence of the Saviour from Nazareth, who will baptise in the Holy Spirit and fire. Jesus preaches the Good News of conversion and forgiveness, and is the one who has come to bring God’s goodness and love, inviting men to a new life and salvation. Peter proclaims the Gospel at Pentecost as the full revelation of God’s power shown by the presence of Jesus ‒ risen from the dead. Paul is rejected by the Greek intelligentsia in Athens for teaching these same truths of Jesus’ death and resurrection. His Gospel message becomes the proclamation of Jesus’ cross, the loving death of Christ, which is the beginning of the Good News of salvation for the world. For Paul, Christ’s resurrection stems from his death on the cross, a loving sacrifice. All Christians must meditate on and teach of Christ’s cross in order to build the Church today just as the first apostles did when bringing the Good News of salvation with its full power to convert the hearts of people.Pozycja Klucz do samodzielnej lektury czwartej EwangeliiWitczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Dlaczego Ewangelia?Witczyk, Henryk (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Dobra nowina u bram Samarii (2Krl 7)Tronina, Antoni (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Głosić Ewangelię dziś. Perspektywa kerygmatycznie zorientowanej dogmatykiSzymik, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Liturgia uobecnieniem zwycięstwa Boga nad mocami złaRubinkiewicz, Ryszard (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Duch Święty ‒ źródło odwagi w głoszeniu słowa zbawienia (Dz 4,23-31)Rosik, Mariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Jakie jest orędzie ewangeliczne w Rz 1,16 ‒ 3,20?Romanello, Stefano (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Paul, apostle to the nations, is proud of the Good News, which is so significant to the history of mankind. How does the propositio in Rom 1,16-3, 20 concerning God’s righteousness in the Gospels relate to His anger with those who are against the true Law of God? The subpropositio (Rom 1,18-32) shows God as angry due to that, which is evil, as in the Old Testament, where He is radically opposed to all evil, not toward people or individuals. God is the only just judge, since all men have sinned: Paul confronts those Jews who claim to be righteous or simply following the Law given them. He stressed that God’s judgement is not biased in favour of Jews, equal in God’s sight to the pagans who naturally wish to obey the Law (Rom 2,18-20). Next, Paul shows that all people are saved by Jesus Christ, since he came and took away sin, making all righteous in God’s sight (Rom 3,21-22). The message taught by Paul is that the Gospel has saving power for all people who believe, regardless of ethnic background.Pozycja Słowo Boże konieczne w drodze do szczęściaPopielewski, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Skuteczność przepowiadania prorockiego w świetle Ez 24,15-27Pikor, Wojciech (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Psalmy w procesie wewnętrznej ewangelizacji chrześcijanina. Metoda antyrretyczna Ewagriusza z PontuNieścior, Leon (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Orzech i laska Aarona czyli zgłębianie i głoszenie Słowa Bożego w ujęciu ojców KościołaNaumowicz, Józef (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Ofiary w służbie PrzymierzaMalina, Artur (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Ewangelia a bluźnierstwo przeciw Duchowi Świętemu (Mk 3,29; 12,40)Malina, Artur (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Dobra Nowina według Deutero-Izajasza (Iz 52,7-10)Lemański, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)The message of Is 52,7-10 is determined by declaration made in v. 7bB: your God has begun his reign. This statement introduces reality which may be recognised and realized through peace, good and salvation, gifts offered to God’s chosen people (v. 7bA). The reason why it is possible and actually happens is because God comforts and redeems His people (v.9). The new kingship is so splendourous that even the ends of the earth can witness salvation of our Lord (v. 10b). Contents of this God Tidings is similar to what christians call Gospel of Jesus Christ (Rom 10,15). In this article the theological closeness between Is 52,7-10 and the proclamation of Jesus Christ is strongly emphasised.Pozycja Misja Ducha Świętego w Królestwie Bożym Nowego PrzymierzaKudasiewicz, Józef (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja Opiewać Boże panowanie (Ps 96)Bazyliński, Stanisław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)Pozycja „Daj mi usłyszeć Twój głos!”. Wezwanie do zwiastowania Ewangelii w wybranych alegoriach Pieśni nad PieśniamiBardski, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2002)