Teologiczne Studia Siedleckie, 2010, R. 7
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/35773
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Kapłan jako głowa we wspólnocie kościelnej według Ef 4,7-13Kiernikowski, Zbigniew (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)Pozycja Fałszerstwa norm prawnych w połowie IX wiekuBurczak, Krzysztof (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)Pozycja Celebracja Eucharystii w Kościele chaldejskimMatwiejuk, Kazimierz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)Pozycja Religijny wymiar pracy socjalnejStepulak, Marian Zdzisław (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)Religious dimension of social work in context of the biggest religions of the world is the subject of the presentation. Thus, scientific reflexion relates to such religious systems as: Hinduism, Buddhism, Sikhism, Judaism, Islam and Christianity. It seems that the analysis of the social work in the particular religions has some common features, but also differs with some of the properties. Aspecific collision of multi-aged religious traditions with contemporary challenges of social, economic or political nature constitutes certain problems in social work. Religious rules of social help must be supported by governmental and nongovernmental institutions. Christian understanding of the social work in John Paul’s II depiction constitutes an important element of the present publication. His proposal of solutions constitutes great, although difficult offer. Holy Father underlines the basic value of the human person, its irrefutable priority in view of the capital and its unquestionable dignity. He also points the attention to the role of the social justice in the context of performed work and its significance for the family life, for realization of the maternity, as well as for the disabled persons. The justice itself is not sufficient, therefore John Paul II relates to the Christian love.Pozycja Kościół wspólnotą paschalną w świetle Drugiego Soboru WatykańskiegoCzubak, Mateusz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)Pozycja Pieśni o św. Maksymilianie jako źródło kaznodziejskieKosmana, Ignacy (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)There are books written about music used for Church service, both Church hymns and religious songs. Ratzinger wrote about this subject; also other experts such as Twardy, Pawlak, Kucharska-Dreiss. This brief sketch is only a small part of a subject to encourage preachers in their work and practice to encompass the wide range of source possibilities for their homilies, so that the Word of God will be secured not only in “heaven” but also on “earth”; so that the truth of a person’s calling to a Godly community be firmly rooted in the human here and now. Otherwise the seed of truth won’t take root and will shrivel under the sun of the world. The Gospel would then become just another book to read that noone reads, and the preacher who comments the Word of God becomes just another “machine” which in itself is lifeless; while the transmission (of what’s heard) of the contents, the listener views as just an electronic generated axiom in an interactive reality. The preacher should therefore have his feet firmly planted on the ground and –looking up to heaven- sing to God in the Highest and announce peace to the people (compare Luke 2:14). Song is something close to a person. It should be well understood and used. That is the reason for this referat.Pozycja Człowiek jako „korona stworzeń” w wybranych tekstach mądrościowych Starego TestamentuOworuszko, Andrzej (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)Pozycja Szczególne powołanie kapłanów do świętościSobolewski, Zbigniew (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)Pozycja Działanie złego ducha a choroby psychicznePietruczuk, Radosław (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)The current study presents external symptoms of the activity of an evil spirit and the symptomatics of selected mental diseases. The symptoms of certain mental diseases may resemble demonic activity. The ability to distinguish the activity of an evil spirit from a mental disease is a basic skill. Amistake in this matter may have disastrous effects. Such a situation occurs when the exorcist performs the exorcism without a prior consultation with a psychiatrist. He presumes a priori the presence of demonic interference, which is not always the case. Therefore, it is of primary importance to familiarise oneself with basic symptomatics of the activity of an evil spirit and the symptoms of certain mental diseases.Pozycja Geneza Katechizmu SiedleckiegoBaryga, Krzysztof (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)Pozycja Katechizm Siedlecki w służbie inicjacji chrześcijańskiejKiernikowski, Zbigniew (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)Pozycja Redakcja Katechizmu SiedleckiegoFranków, Dorota (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)Pozycja Katechizm Siedlecki. Próba odpowiedzi na nowe wyzwaniaBagrowicz, Jerzy (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)Pozycja Katechizm Siedlecki, Red.: K. Baryga, D. Franków, A. Sobierajska, B. Wetoszka, N. Zborowska. Siedlce: Unitas 2011Kiciński, Andrzej (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)