Tarnowskie Studia Teologiczne, 2005, T. 24, cz. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/15399
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Administratura apostolska jako instytucja wyjątkowa w organizacji kościelnejBednarz, Jerzy (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)Pozycja Pawłowa autentyczność Drugiego Listu do TesaloniczanBednarz, Michał (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)Pozycja „Drogi” Boga. Paradygmat doświadczenia Boga w ujęciu św. Tomasza z Akwinu i J. TischneraSobczak, Piotr (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)The article comprises a new look at conception of experiencing God in St Thomas of Akwin and Joseph Tischner’s philosophy. Let us consider the matter. Tischner in Filozofia dramatu claims that the only way to open a man to God is “a face“ of another man. This statement started a view that Tischner’s philosophy identifies the cognition of God through meeting another man who has dominated the interpretation of his concept. However, on the basis of Tischner’s texts’ analyses we can put a thesis that his philosophy was in statu fieri. So, studying his conception is an open issue as well as experiencing God. In the relation to St Thomas’s philosophy the problem is as follows. The contemporary Thomas’s philosophy extinguishes a two-grade structure of the cognition of God; natural cognition and supernatural cognition within which there are three types of cognition (through faith , mystical and visio beatifica). From the philosophical point of view we are interested in ab homine viatore cognition of God and that is why the theological issue visio beatifica is omitted. The essence of the problem is a conviction that on the basis of Akwinata philosophy a man reaches God by a process of deduction that is by a logical concluding based on some accepted system assumptions (adequatio cum systemate). Based on the above analyses we claim that this is Tischner who accepts three types of experiencing God; firstly through the trace of God, secondly through direct intuition and thirdly through events (happiness and unhappiness). Whereas St Thomas assumes natural and supernatural cognition of God, but when recognized through grace it exists as a special cognition, i. e. cognition which call an experience.Pozycja Praca jako niezbywalny tytuł własnościPyzdek, Tadeusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)Pozycja Śpiewy w czasie mszalnego obrzędu przygotowania darów na podstawie wybranych śpiewnikówGarnczarski, Stanisław (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)Pozycja Charyzmat i posłuszeństwo w KościeleSzmulewicz, Henryk (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)Pozycja Filozoficzne aspekty synergii człowieka i maszyny. Polemika z synergetyką medialną Norberta BolzaDrożdż, Michał (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)Pozycja Zdzisław J. Kijas, Odpowiedzi na 101 pytań o rzeczy ostateczne, Kraków: Wydawnictwo WAM 2004, ss. 338.Szmulewicz, Henryk (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)Pozycja Alessandro Pronzato, Powrót do dekalogu, tom pierwszy (I-IV), tłum. A. R. Laciuga, Kraków: Wydawnictwo Salwator 2004, ss. 348Kluz, Marek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)Pozycja Zdzisław Gogola OFMConv, Ks. Prałat Jan Ślęzak (1913-1972). Duszpasterz i społecznik, Kraków: Wydawnictwo Towarzystwa Słowaków w Polsce 2000, ss. 152, ryc. 69.Małocha, Joanna (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)Pozycja Zdzisław Gogola OFMConv, Z Ołpin powołał ich Pan. Biogramy osób duchownych w XX wieku, Kraków 2002, ss. 400.Oleksiak, Anna (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)Pozycja Śmierć – czas spotkania z Chrystusem. Śmierć i sąd w przypowieści „o głupim bogaczu” (Łk 12,16-21)Łabuda, Piotr (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2005)