Scriptura Sacra, 2009-2010, R. 13-14
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/25684
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Zdzisław Żywica, Kościół Jezusa a judaizm i poganie według ewangelisty Mateusza (teologia narratywna), Wydawnictwo UWM: Olsztyn 2006, ss. 408.Kozyra, Józef (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Sanktuaria Syjonu ‒ WieczernikTandek, Maksymin Marek (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Sanktuaria w Ain Karem: Narodzenia św. Jana Chrzciciela i Nawiedzenia św. ElżbietySzymański, Florencjan Piotr (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Nowe objawienie stworzenia. Mt 5,3-10Suszko, Krzysztof (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Obecność franciszkanów przy Bożym Grobie na tle przemian historyczno-politycznych oraz prawa własnościStrzeduła, Marek Lidian (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Pielgrzymki do Ziemi Świętej w XXI wieku. Refleksje pątnikaSitek, Alojzy (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Frank Crüsemann, Kristian Hungar, Claudia Janssen, Rainer Kessler, Luise Schottroff (red.), Sozialgeschichtliches Wörterbuch zur Bibel, Gütersloh 2009, s. I-XII, 1-775.Nowak, Dominik (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Pierwsze chrześcijańskie sanktuaria w Ziemi Świętej (Konstantyn Wielki ‒ IV w.)Polok, Bernard (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Un lembo tagliato. Analisi narrativa dell’intreccio di rivelazione sull’esempio di 1 Sm 24Pietkiewicz, Rajmund (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Tra il terzo vangelo e gli Atti degli Apostoli. Uno studio esegetico-teologico di Atti 1,1-2Pietkiewicz, Rajmund (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Powstanie i początek Kustodii Ziemi ŚwiętejPaczkowski, Mieczysław (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Przypowieści Jezusa w Ewangelii Mateusza. „Szczęśliwe oczy wasze, że widzą, i uszy wasze, że słyszą” (Mt 13,16)Nowak, Dominik (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Refleksja pasterska z pielgrzymki do Ziemi ŚwiętejKusz, Gerard (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Sanktuaria franciszkańskie na Górze OliwnejKozyra, Józef (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Historia obecności franciszkanów w BetlejemJasiński, Andrzej S. (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Pozycja Synagoga Libertynów w Jerozolimie (Dz 6,9) a inskrypcja TeodotosaJaromin, Joanna (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)The first part is an attempt to interpret and identify the Synagogue of the Freedmen mentioned in Acts of the Apostles. Many commentators agree that they probably were the descendants of Jews who were kidnapped to be enslaved by Pompeius in 63 BCE, and, after the return from Rome, built a synagogue in Jerusalem ‒ just like other Jews from diaspora did. The second part deals with the inscription discovered in the years 1913-1914, which is regarded as a foundational inscription of the Synagogue of the Freedmen. There is no unanimity among the scholars with reference to this fact. But still, the inscription of Theodotos provides plenty of information on the functioning of synagogues existing in the first century in Jerusalem.Pozycja Jana Pawła II interpretacja Psalmu 51Jaromin, Joanna (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)John Paul II devoted to Psalm 51 four of his catecheses referring to psalms and hymns from Liturgy of the Hours. The Holy Father indicated the main elements of the spirituality of the Psalm which should be manifested in the lives of the worshippers, especially the sense of sin. The Pope, following the biblical author, stressed the strong conviction about the possibility of conversion and God’s forgiveness that save the sinner and turns him into a new man. The profession of faith and the consciousness of one’s own imperfection arouse hope for purgation and God’s mercy.Pozycja Transjordanie romano-byzantine. Une brève esquisse historiqueDemitrów, Andrzej (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Tematem artykułu jest historia tej części Palestyny, która rozciąga się na wschód od Jordanu, nazywana przez starożytnych Transjordanią, koncentrując się na okresie rzymskobizantyjskim. Choć tak określony czas okres obejmuje zaledwie niewielką część dziejów tego terenu ‒ od I w. przed Chr. do VII w. po Chr. ‒ to jest to okres największego rozkwitu kulturowego i społecznego. Fakt włączenia miast Dekapolu, a następnie królestwa Nabatejczyków w struktury Cesarstwa Rzymskiego zaowocował dynamicznym rozwojem dróg, miast i osiedli, które najczęściej były budowane w stylu hellenistycznym, łącznie z doprowadzeniem wody i z zagospodarowaniem terenów przyległych. W sposób naturalnie ciągły wpisuje się w ten dynamiczny rozwój Transjordanii okres bizantyjski, będąc kontynuacją dziedzictwa rzymskiego, wraz z budową kościołów i bazylik. Zachowują one swój specyficzny styl, który łączy w sobie wiele cech semickich. Najbardziej dobitnym przykładem tej epoki są miasta Jerash i Madaba. Pomimo inwazji islamu, który położył kres tak kwitnącej kulturze grecko-rzymskiej okresu bizantyjskiego, świadectwa tej epoki do dziś można podziwiać zwiedzając tereny dzisiejszej Jordanii.Pozycja Basse Galilee. Une brève description géographique et historiqueDemitrów, Andrzej (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)Dolna Galilea należy do tej części Palestyny, która przez swe zróżnicowanie geologiczne, geograficzne i uwarunkowania historyczne, zasługuje na szczególną uwagę przy opisie specyfiki tego regionu. Jest rzeczą oczywistą, że struktura geologiczna i usytuowanie terenu warunkują w sposób znaczący jego funkcjonowanie społeczne. Stąd pierwsza część artykułu zajmuje się szczegółowym nakreśleniem struktury geologicznej Dolnej Galilei i ukształtowania jej terenu, wyróżniając zwłaszcza poszczególne pasma gór i płaskowyży, które stanowią naturalne granice dla mniejszych jednostek geograficznych. Bliższe poznanie tejże struktury, nawet skrótowo nakreślonej w powyższym artykule, pozwala na uchwycenie specyfiki galilejskiej różnorodności, która rzutowała w przeszłości na ukształtowanie środowiska będącego teatrem nieraz bardzo dramatycznych wydarzeń historycznych. To zagadnienie podejmuje druga część artykułu, koncentrując się wpierw na informacjach pozabiblijnych, dotyczących Dolnej Galilei, aby następnie przejść do wydarzeń opisanych w Starym i Nowym Testamencie, które miały miejsce w tym regionie.Pozycja Wielki Tydzień i Wielkanoc Kościołów wschodnich w JerozolimieCzerski, Janusz (Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, 2010)