Teologia w Polsce, 2008, Tom 2, nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/33395
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Koherencja systemu eklezjologicznego Johna Henry’ego Newmana i eklezjologii Soboru Watykańskiego IIZamaria, Piotr (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)The article is an attempt to describe two ecclesiological systems: one of the English theologian and convert John Henry Newman and one of the Vatican II, rendered in its documents and opinions. The interest in Newman’s ecclesiology and research on his academic work suggest the existence of some relation between Newman’s ecclesiology and the vision of the Church which was represented in the documents of Vatican II. In the commentaries of contemporary theologians one can find expressions referring to Newman as the silent Father of the Second Vatican Council or its precursor as well as one of the fathers of the emerging unification of the Church in the process of ecumenism.Pozycja Piekło? Tragiczna możliwośćWitko, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Uwarunkowania pytań o apokatastazęVoytsel, Kirill (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)A hope for the universal personal salvation points a deep question, which makes possible to explicate the subject of the Christian hope, but, as it seems, it is weakly (rather sentimentally) founded on the Christian revelation. Word of God reveals God, who is a disinterested Love, which happens in relation to creatures, Love which rejects with wrath everything what is not this Love, and which doesn’t want to satisfy human egoistic aspiration for happiness of everybody who exists.Pozycja Zapodmiotowanie Kościoła w osobieTrojanowski, Mariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Teologia w Polsce. Tożsamość, intuicje, perspektywySzymik, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja „Dotknąć” Chrystusa przez historię: Ks. Dariusz A. Sobkowicz, Teologia jako historia według Bruno Fortego, Lublin 2008.Bartnik, Czesław Stanisław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Uczestnictwo w polskiej refleksji wiarySienkiewicz, Edward (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Ks. Czesław Parzyszek SAC: Życie konsekrowane w posoborowym nauczaniu Kościoła, „Apostolicum”, Ząbki 2007, ss. 797.Rychlicki, Czesław (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Człowiek Chrystusowy w myśli antropologicznej Erica Lionela MascallaKupczak, Piotr (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Droga cierpiącego ku nadzieiKunka, Sławomir (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Szkic rozwiązania problemu współistnienia nieustającego piekła i wiecznej miłości BogaJaros, Dariusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)The goal of this article is to resolve the theological problem which lays at the basis of the discussion about the eternity of hell and apocatastasis. This problem is the lack of a harmonious interpretation of the Biblical pericope about the mysterious reconciliation in Christ in union with texts on eternal condemnation. The author of the article differentiates evil from suffering and presents the thesis that in hell after a purifying judgment there will no longer be moral evil, but only eternal suffering. This thesis makes it possible to harmonize the interpretation of the two mentioned groups of Biblical texts, keeping their essential meanings. The article emphasizes that earthly life is a test of love, whose essence is the response a man gives to God’s proposition. The principle of the eternity of hell is stronger than the will of man, or even Satan. This principle is the fact that history can not be reversed and facts can not be ignored. Therefore, the theological explanation was developed that the eternity of hell points to the internal consequences of sin, but is independent of the theory of “eternal obduracy”. The author of the article in a new way accounts for the eternity of condemnation, even though he accepts the reparative and sensible character of suffering in hell.Pozycja Problem losu dzieci zmarłych bez chrztuGóźdź, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja „A nadzieja zawieść nie może...”. Nadzieja chrześcijańska w encyklice Benedykta XVI „Spe salvi”Chegurova, Daria (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Los zbawczy dzieci zmarłych bez chrztuBartnik, Czesław S. (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)Pozycja Ku całościowej wizji osoby ludzkiej. Metodologiczne założenia personalizmu integralnegoBarth, Grzegorz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2008)