Analecta Cracoviensia, 1988, T. 20
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/32961
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Wkład biskupa Teodora Kubiny w duszpasterstwo polonijneZwiązek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Prawo w społeczności Ludu BożegoŻurowski, Marian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Dzieło Hipacego Pocieja o unii brzeskiejZechenter, Katarzyna (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Könnte eine Frau katholischer Priester werden?Wojciechowski, Tadeusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Bycie i transcendencja – Lévinas i MarcelTarnowski, Karol (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Hermeneutyka historii w aspekcie prawdy rozumieniaSmandek, Alojzy (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Der für das seelsorgliche Wirken der Kirche in Österreich durch das staatliche Recht vorgegebene RahmenSchwendenwein, Hugo (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Bello pro deo. Relikwiarz metropolity unickiego Jana Korsaka dla króla Władysława IVSamek, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Ołtarz z krucyfiksem królowej Jadwigi w katedrze wawelskiejSachetnik, Adam (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Problem ugruntowania metafizyki we wczesnej filozofii HeideggeraRożdżeński, Roman (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Teologia nawrócenia w Księdze proroka JeremiaszaPrzybyś, Władysław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Ochrona praw osoby ludzkiej w kanonicznym prawie procesowymPieronek, Tadeusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Polskie wydanie „Osservatore Romano” 1980–1984Pamuła, Stanisław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Williama Sterna introcepcja wartościPaluchowski, Wojciech (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Dziedzictwo eucharystyczne franciszkanów krakowskich od XIII do XV wiekuNiezgoda, Cecylian (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)The theme refers to the year 1987 as to the 750th anniversary of the Franciscans’ coming to Cracow. It speaks of the medieval eucharistic spirituality inspired by St. Francis of Assisi, zealous executor of Lateran Council IV, and his contemporary St. Anthony of Padua, famous apologist of the Eucharist and St. Clare of Assisi, seraphic vestal virgin of the Blessed Sacrament. In addition to that, Cracow was reached to some measures by the Franciscan theology of the Eucharist, especially that of St. Bonaventure, also by the liturgical reform introduced by Haymon of Faversham, because the custodial monastery in Cracow, since its beginning, was the house of theological studies. Since the very beginning, the life of the monastery was centered in the church named after St. Francis of Assisi, in its sanctuary at the altar of the Blessed Sacrament. There the friars performed their pastoral ministry setting for the faithful the three tables: of the Divine word, of the sacrament of Penance and of the Eucharist. The cult cherished here in the Middle Ages was the joint cult of the Suffering Christ and of Our Lady of Sorrow, of which the evidence is given by the ancient alter of „Mercy” and the mural painting of Jesus in the Mistic Press. In the 15th century, the Marian cult became distinct and centered at the picture of the Sorrowful Benefactress. In 1438, upon the enlargement of the church and the cloisters, bp Zbignień Oleśnicki consecrated the new temple as Corpus Christi church which became the center of the solemn eucharistic cult in the town of Cracow. Later on it lost its spectacularity because of an influence of Protestantism and partly because of the growing popularity of the Observantines Friars (Bernardines) formed in 1453. Ad present the Franciscan basilica contains three centers: the main church for administering the sacraments of Penance and of the Eucharist, the Shrine of Our Lady of Sorrow, and the Chapel of Our Lord’s Passion. Roots of all of them reach the Middle Ages.Pozycja Życie religijne w diecezji kieleckiej w latach 1918–1939Olszewski, Daniel (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Problem powszechników w ujęciu psychologicznym u Jana BurydanaMichalski, Konstanty (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Relacje między psychologią a religiąMakselon, Józef (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)The paper presents the four models of mutual relations between psychology and religion, i.e.: (1) model of conflict, (2) of subordination, (3) of paralelism, and (4) of integration. According to Freud’s psychoanalysis and marxism, religion remains in opposition to psychological knowledge and does not serve the development of personality. The mutual subordination of psychology and religion is based on the presumption that psychology is the criterion of evaluation of man’s religiousness or that religion forms the frames of the development of psychology. These two forms of subordination, the author calls respectively: a) the psychologization of religion and b) the theologization of psychology. The parallelism of psychology and religion can be observed in the presentation of the correlates of religious phenomena without resolving of the problem of their ultimate fundaments. Integration of psychology and religion, proposed among the others by Carter, Collins, Frankl, McDonagh, Pruyser, Vande-Kemp, aims to finding the common areas of psychological and theological investigation. The author stresses that the main danger for the correct integration of psychology and religion is the confusion of levels and methods proper to either of these fields of human knowledge. Psychology and religion are not opposite to each other but, on the contrary, they are complementary.Pozycja Motyw lekarza i lekarstwa w „Komentarzu do psalmu XXXVII” św. AmbrożegoLibera, Piotr (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)Pozycja Obsada biskupstw katolickich obrządku łacińskiego na ziemiach polskich w latach 1795–1918Kumor, Bolesław (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 1988)