Kultura-Media-Teologia, 2011, nr 5

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/34961

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
  • Pozycja
    Polak, czyli kto? Obraz Polaka na podstawie artykułów niemieckojęzycznych opublikowanych w tygodniku „Forum”
    Panas, Agata (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)
    Artykuł to analiza wydań tygodnika „Forum” z okresu od stycznia 2004 do lutego 2009. Badanie było punktem wyjścia do odnalezienia głównych stereotypów na temat Polski i Polaków. Do analizy posłużyło 30 tekstów podzielonych na trzy podstawowe kręgi problemowe. Są to polityka, społeczeństwo i religia. Okazało się, że ponad połowa artykułów przedstawia Polskę w świetle negatywnym lub bardzo negatywnym. Główne stereotypy, które pojawiają się w artykułach dotyczących tematyki polskiej, to łapówkarstwo, zacofanie i nieudolność. Pozytywnych cech jest znacznie mniej. Przede wszystkim wymieniana jest polska przedsiębiorczość i związana z tym chęć robienia kariery w Polsce i w Europie. Niestety, Polak nadal znany jest w Niemczech, jako robotnik fizyczny, najczęściej branży budowlanej. Natomiast polska kobieta to wciąż ceniona gospodyni domowa.
  • Pozycja
    Media wizualne a katecheza: zagrożenia, wyzwania, zastosowania
    Łęcicki, Grzegorz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)
    Ukazanie zagrożeń wynikających z dominacji obrazu nad słowem, omówienie szczegółowych kwestii, czyli negatywnych zjawisk będących skutkiem hegemonii cywilizacji obrazu i przewagi mediów audiowizualnych. Przedstawienie pozytywnej roli nowoczesnych środków przekazu i komunikacji. Opisanie warunków zastosowania mediów audiowizualnych w procesie wychowania i przekazu wiary. Sformułowanie postulatu uczenia odbierania, „odczytywania” wizualności, obrazu jako pedagogicznego wyzwania XXI wieku.
  • Pozycja
    „Kto mieczem wojuje…”. Obrazy śmierci w japońskich filmach samurajskich
    Łęcicki, Grzegorz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)
    Ukazanie specyfiki gatunku japońskiego filmu samurajskiego. Analiza wybranych obrazów śmierci w reprezentatywnych filmach samurajskich. Konfrontacja ideologii filmów samurajskich z wartościami obecnymi w kulturze zachodniej, ukształtowanej przez Dekalog i Ewangelię.
  • Pozycja
    Wirtuozeria iluzji czy wierne oddawanie walorów rzeczywistości – problematyka prawdy na przykładzie konkursu World Press Photo
    Konopacka, Sylwia (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)
    Niniejszy artykuł jest próbą podjęcia rozważań nad obecnością prawdy w fotografii na przykładzie jednego z najbardziej prestiżowych konkursów fotografii prasowej – World Press Photo. Problem prawdy jest widoczny nawet na poziomie semantycznym: łacińskie pojęcie imago oznaczające obraz wiąże się ściśle z imaginatio – synonimem wyobrażeń, iluzji. Czy zatem fotografia zasługuje na to, aby określać ją mianem wiernej reprezentacji rzeczywistości? A może jest tylko jej nieudolną kopią, która nie jest w stanie zaświadczyć o autentyczności wydarzeń?
  • Pozycja
    Priorytety efektywności przepowiadania Słowa Bożego
    Jaśkiewicz, Grzegorz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)
    Autor artykułu stawia tezę, że efektywność przepowiadania Ewangelii ściśle wiąże się z postawami kaznodziejów, jako czytelnych świadków Chrystusa. Homilia może być najlepiej przygotowana, przemyślana i trafna, jednak jej słuchanie nie zawsze będzie efektywną lekcją dla adresata. Same zdolności krasomówcze nie wystarczą. Za słowami winien się kryć przejrzysty wzorzec osobowy, a za dobrym teologiem na ambonie, słuchacze mają prawo dostrzegać świadka wiary i życia. Kaznodzieja musi głosić Ewangelię poprzez swoje życie. Ani znajomość technik przygotowywania kazań, ani elokwencja może zastąpić zjednoczenia z Chrystusem.
  • Pozycja
    Więzienie w krzywym zwierciadle tekstów medialnych
    Jarosz, Marta (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)
    Celem podjętych badań było zweryfikowanie tezy o tym, że teksty medialne, w których porusza się tematykę szeroko pojmowanego więziennictwa i życia w zakładach karnych, nie dostarczają odbiorcy informacji, które pozwoliłyby całościowo, a przede wszystkim wielowymiarowo poznać omawiany fragment rzeczywistości. W związku z tym, że dziennikarze często koncentrują się na podobnych i, co ważne, tylko wybranych aspektach więziennej rzeczywistości, pomijając jednocześnie inne, obraz zamkniętego świata, który wyrabia sobie odbiorca tych publikacji, jest daleki od tego, który funkcjonuje w świadomości samych skazanych. Media wpływają zatem na to, jak myślą o więzieniu ludzie, którzy nigdy w nim nie przebywali, ale w związku z tym, że wpływ, o którym mowa, powoduje powstawanie wypaczonego obrazu więziennej rzeczywistości, trudno oceniać go pozytywnie.
  • Pozycja
    Nauczanie społeczne biskupa Jana Chrapka
    Gołąbek, Ryszard (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)
    Bp Jan Chrapek znany jest głównie jako medioznawcza. Mniej mówi się o jego dokonaniach co do nauczania społecznego Kościoła. Nieuwzględnienie tej kwestii daje jednak niepełny obraz człowieka, tak bardzo zaangażowanego w różne dziedziny działalności Kościoła. Przede wszystkim był Pasterzem Kościoła, żywo interesującym się każdym przejawem życia społecznego. Ta wrażliwość pozwalała mu precyzyjnie werbalizować wszelkie biedy z którymi się stykał, a także podejmować konkretne działania, mobilizując przy tym wszystkich ludzi dobrej woli. Zwłaszcza czas posługi pasterskiej jako ordynariusza diecezji radomskiej, najpełniej pokazał bogate wnętrze Biskupa Jana. Wiedza i mądrość, które posiadał, zostały skutecznie wykorzystane do ukazania zarówno wielkiej miłości Boga do człowieka, jak też konieczności człowieczego współdziałania z łaską Bożą, by „czynić sobie ziemię poddaną”. A czynił to zawsze w takiej formie, by – znając specyfikę mediów i komunikacji interpersonalnej – uzyskiwać jak najlepsze rezultaty. Niniejsze opracowanie ma na celu ukazanie tych aspektów życia i działania Biskupa.
  • Pozycja
    Samobójstwa nastolatków w Internecie w perspektywie pedagogiki mediów
    Drzewiecki, Piotr (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2011)
    Coraz częściej słyszymy o powstawaniu nowych witryn i forów internetowych, które zachęcają do popełniania samobójstwa wśród nastolatków. Internauci znajdujący dzięki wyszukiwarkom informacje o samobójstwie częściej są do niego zachęcani niż przed nim zniechęcani – wynika z raportu przygotowanego przez British Medical Journal w 2008 roku. W artykule chciałbym zanalizować problem od strony pedagogiki mediów. W jaki sposób możemy – również poprzez Internet – prowadzić skuteczną profilaktykę suicydologiczną? Jak wychowywać do Internetu by stawał się on kulturą sensu życia, a nie samobójczej śmierci?