Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, 1987, T. 34, z. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/11567
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Pascha mortis. Śmierć człowieka jako wydarzenie paschalneHryniewicz, Wacław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)Many attempts have already been made in the present-day Christian eschatology to reinterpret the event of human death in a larger perspective of christology and soteriology. The author tries to elucidate this difficult problem ecumenically in the light of Christian paschal theology. He shows first that death is not a punishment inflicted by God upon the whole mankind as a consequence of the original sin, but a truly sacramental and paschal event, an act of divine mercy /St. Irenaeus/. The presence of sin in human life makes the experience of death painful, bitter and frightening. To accept death as communion and sacramental Passover means to accept it as a holy initiation in to the new way of existence with Christ. Everyone is "the priest of his own death" /P. Evdokimov/. The death is a kenotic event, present throughout the whole of human life. It is also a personal act of man, a supreme act of fulfilment of human person. The theory of the final decision, developped by some contemporary Roman-Catholic theologians has in this respect some undeniable values. The structure of human existence is paschal, dialectic and exstatic. The kenosis is only one dimension of the exstatic way of being. It is closely linked with moment of fulfilment, regeneration and resurrection. Man is not only "abeing towards death", but at the same time , a being to wards resurrection. The death is in fact the passageway /Pascha, transitus, transcensus/ toward stransfiguration and the encounter with the Divine Light. The Christian faith is no easy consolation. By the power of Christ’s resurrection, the fear of death can however be transformed into confidence. The memory of death should not become an aim in itself. It should prompt us to attach ourselves to the faith in the resurrection, and to celebrate it with the depth of our being .Pozycja Zobojętnienie religijne środowisk dotkniętych rozłamamiWarchoł, Edward (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)Pozycja Polska mariologia śpiewanaNapiórkowski, Stanisław Celestyn (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)Pozycja W poszukiwaniu tożsamości polskiej teologiiMisiurek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)Pozycja Tajemnica Eucharystii w ujęciu Pawła EvdokimovaGajek, Sergiusz (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)Pozycja O tożsamość kapłaństwa służebnegoCisło, Mieczysław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)Pozycja „Osiągnąć życie wieczne”Bartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)Pozycja Apologetyka prawosławna w XIX wiekuCiereszko, Henryk (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)Pozycja Argumentacja prakseologiczna w teologii fundamentalnejRusecki, Marian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)Pozycja Personalistyczne wątki w metodologii teologicznej I. T. RamseyaPuzewicz, Mieczysław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)Pozycja Poznanie zmysłowe według personalizmuBartnik, Czesław S. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1987)