Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2010, R. 18, Nr 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/22476
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Włodzimierz Wołyniec, Tajemnice Boga i człowieka w teologii Jana Pawła II, Wydawnictwo TUM, Wrocław 2009, ss. 104.Żukowski, Piotr (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Rozwój nauki i kultu „Matki Bożej Opatrzności”Wojtczak, Adam (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)The above title was not directly derived from the Holy Scripture. It is difficult to determine who first used it or which prevailed in the history of the Church: teaching about the Mother of Divine Providence or Her cult. These two realities have interwoven over the centuries to such a degree that theological reflection deepens the service of Mary, which in turn inspires theologians to reflect on Mary. The Fathers of the Church long ago pointed at Mary’s participation in the plans of Divine Providence. They perceived Her as the Mother of Christ who completed the work of redemption. The Middle Ages emphasized Her providential participation in the Mystery of Christ’s cross. The Barnabites contributed a great deal to the development of the cult of the Mother of Divine Providence. They have been spreading the cult, wherever they serve, since the 17th century under the influence of Mary’s interventions in their lives and pastoral ministry. Since the turn of the 19th and 20th centuries the Magisterium of the Church has frequently referred to Mary. Although rarely making use of the title, post-counciliar popes explain its theological significance. John Paul II emphasized the judgments of the Divine Providence concerning Mary. Benedict XVI focuses on Mary’s acceptance of those judgments and on the resulting salvific fruits for us. The symptoms of the teaching and cult of the Mother of Divine Providence are also evident in the Polish Church. Since the Middle Ages – within the universal Church alike – the references of Mary to the Divine Providence have been more often seen in sermons, songs and catecheses than in the use of the title itself. Over the last years, especially due to the introduction of the Mass formulary of the Mother of Divine Providence, Her cult has been steadily developing along with the intensifying theological reflection on the title.Pozycja Metafizyczna „natura” bytu matematycznego. Uwagi wstępneTupikowski, Jerzy (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)The fundamental goal of the analysis underlined in present article was initial presentation of the metaphysical conclusions relating to the being and the content of the mathematical being. Outlined conception of understanding of that being allows to draw two fundamental conclusions. First of all, the mathematical being finds its ground it in context of the role and of the realistic presentation specification of the concrete, real being with metaphysical equipment. The essential accent is the realism of existence of that being. Afterwards the mathematical being, as the effect of abstraction, shows itself as peripheral understanding of the concrete being, appearing its quantity aspect. This nature of the mathematical being exposes itself and exploits simultaneously it’s essence-understanding in the quantitative (mathematical) interpretation of the world. That interpretation is the important dimension specification of reality, which realizes varied types of features, elements, categories, where the quantitative structure constitutes the fundamental factor, which enables it’s realistic understanding.Pozycja Kapłan w blasku i cieniu współczesnościTomko, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja S. Bożena Szewczul, Działalność zakonodawcza błogosławionego Honorata Koźmińskiego a nowe instytuty w Kościele katolickim. Studium prawno-historyczne, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2008, ss. 565.Wenz, Wiesław (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Sanktuaria Kościoła lwowskiegoSzczych, Jan (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Kazimiera Szczuka, Milczenie owieczek. Rzecz o aborcji, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2004, ss. 288.Rydzak, Elżbieta (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Kard. Christoph Schörnborn, Radość kapłaństwa. Śladami Proboszcza z Ars, tłum. Agnieszka Kuryś, Wydawnictwo PROMIC, Warszawa 2010, ss. 158.Niczypor, Jan (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Proces kształtowania się chrześcijańskiej tożsamości św. Edyty SteinRaganiewicz, Magdalena (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Józef Bremer, Josef Rothhaupt (red.), Ludwig Wittgenstein: „przydzielony do Krakowa” – „Krakau zugeteilt”, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum” – Wydawnictwo WAM, Kraków 2009, ss. 590.Tupikowski, Jerzy (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Bernard McGinn, Patricia Ferris McGinn, Mistycy wczesnochrześcijańscy. Wizje Boga u mistrzów duchowych, tłum. E. Nowakowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, ss. 194.Kiwka, Mirosław (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja O. Marek Nowacki OSPPE, o. Mariusz Tabulski OSPPE, Marcin Musiał, Bożena Sobota, Kościół św. Antoniego. Jubileusz 300-lecia konsekracji Kościoła pw. św. Antoniego we Wrocławiu, Wrocław 2010, ss. 50.Kacała, Agnieszka (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Sport jako droga doskonalenia człowiekaPogodzińska, Sylwia (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Testament biologiczny. Jaki samodeterminizm mamy na myśli?Orłowski, Tomasz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Życie duchowe kapłana w świetle listów Jana Pawła II na wielki czwartekOlszański, Michał (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Michael Moran, Kraj z księżyca. Podróże do serca Polski, tłum. Janusz Schab, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2010, ss. 276.Fober, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Antykoncyliarystyczne orzeczenia konstytucji „Pastor aeternus” I soboru watykańskiegoLukoszek, Michał (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Teologiczny kontekst intuicjiLiszka, Piotr (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Duszpasterstwo Akademickie w koncepcji ks. Aleksandra ZienkiewiczaKucia, Paweł (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)Pozycja Marcin Karas, Z dziejów Kościoła. Ciągłość i zmiana w Kościele rzymskokatolickim w XIX i XX wieku, Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu 2008, ss. 336.Śniadoch, Grzegorz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2010)