Teologia w Polsce, 2019, Tom 13, Nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36563
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Misja „ad intra” i „ad extra”. Sprawozdanie z międzynarodowego sympozjum naukowego „Kościół i misja”, Rzym, 18–19 lutego 2019 rokuŻyła, Magdalena (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Pozycja A Theologian Today. Identity and Spirituality of a Theologian in Pope Francis’ StatementsZatwardnicki, Sławomir (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Autor uporządkował wypowiedzi papieża Franciszka kreślące portret teologa, następnie na ich podstawie scharakteryzował duchowość uprawiającego scientia fidei. Teolog według Ojca Świętego spotkał Chrystusa osobiście i nie może bez Niego żyć. Zjednoczony z Synem uczestniczy w Jego poznaniu Ojca. Następca św. Piotra domaga się od katolickiego teologa ortodoksji egzystencjalnej, która jest warunkiem sine qua non uprawiania ortodoksyjnej teologii. Duchowość teologa wpisuje się w zaproponowaną całemu Kościołowi „duchowość misyjną”; teolog winien osobiście włączyć się w dzieło ewangelizacji. Papież podkreśla również związek nauki wiary z życiem duchowym czy wprost ze świętością. Otwarty na Deus semper maior teolog modli się na kolanach, ale w modlitwę włącza sprawy ludzi; jego refleksja znajduje się na granicy Objawienia i rzeczywistości. Duszą teologii jawi się nie tylko słuchanie Słowa Bożego, ale również wzięcie pod uwagę „hermeneutycznej wartości” Ludu Bożego. Franciszek namawia do porzucenia uprawiania teologii jedynie „zza biurka”. Do duchowości teologa zaliczyć trzeba gotowość na przeniknięcie zapachem ludzi i ulicy.Pozycja Relacje między Kościołem powszechnym a Kościołami lokalnymi w myśli ks. José Ramóna VillaraWółkowski, Jan (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)The article deals with the problem of searching for the essence of the relationship between the particular and the universal Church. It presents the pivots of division into the universal Church and the particular Churches. The issue of the universal Church’s primacy and the interaction between them is extended. Presented are the forms of the presence of the universal Church in the particular and the nature and mission of the episcopate. The consideration is analytical and synthesizing. The work is part of the current of reflections on Eucharistic ecclesiology and the theology of the particular Church. These issues in the thought of J.R. Villar show how to understand the relationship of the particular Church to the universal.Pozycja Search for the Specificity of Pope Francis’s MariologyWojtczak, Adam (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Franciszek jest papieżem maryjnym. Jego dotychczas sześcioletni pontyfikat owocuje sporą liczbą wypowiedzi poświęconych Maryi (ok. 130). Powtarzalność pewnych tematów oraz wyrażeń pozwala mówić o specyfice jego mariologii i wydobywać wątki nowe i oryginalne. Artykuł czyni to w dwóch punktach. Pierwszy dotyczy metodologii Franciszkowej mariologii. Jest ona „mariologią w kontekście”, historiozbawczą, respektującą zasadę nexus mysteriorum. Jej loci theologici są Biblia, odczytywana w całości; mariologia soborowa; theologia mentis i theologia cordis, która rodzi się z religijnego doświadczenia. Posiada ona zabarwienie wybitnie pastoralne. Drugi punkt spośród obszernej skali tematycznej wypowiedzi o Maryi wyróżnia te, które są bliskie Franciszkowi: Matka Boga – synteza łaski i wiary; Maryja – osobowa konkretyzacja Kościoła; Hodegetria – pierwsza i doskonała uczennica Chrystusa; Służebnica człowieka; Ikona i Matka miłosierdzia; Gwiazda nowej ewangelizacji, Królowa czułości.Pozycja Problematyka upadku i grzechu pierworodnego w świetle nauk przyrodniczych jako wyzwanie dla współczesnej teologii dogmatycznej i apologetykiWitała, Maciej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)The author covers the possibility of new investigation of the issue of the fall of man and original sin, taking into account the results of natural and historical sciences research over the origin of humankind. The author describes the current need to modernize the way of expressing some dogmatic formulas, to make them more appropriate for a modern man, of the the empirical and scientific paradigm of the euro-atlantic culture. Examples of modern interpretations of the christian doctrine about the fall of man, by writers who tried to reconcile the christian faith with the results of natural sciences are also put in evidence.Pozycja Teologia i co dalej? Życiowy rachunek teologicznego sumieniaSzymik, Jerzy (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Pozycja Umbra Dei. A Theological Interpretation of Psychological LifePędrak, Anna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Artykuł stanowi wynik badań nad fenomenem życia. Ze względu na wielość definicji należy go rozumieć na wielu płaszczyznach. Autorka podejmuje refleksję w szczególności nad jednym z poziomów ujmowania życia jako psyche, które wraz z bios i zoe wzajemnie się przenikają i oddziaływają na siebie. Z tego względu tematyka pracy, obok teologicznej interpretacji, podpierana jest również wynikami badań innych dyscyplin naukowych. Inspirując się kategorią teologiczną, św. Bonawentury autorka nazywa alegorycznie życie psychiczne (inteligentne i świadome) umbra Dei – cieniem Boga. Takie ujęcie pozwala odpowiedzieć na pytania o relację życia psyche do Stwórcy oraz zwraca uwagę na transcendentalną funkcję widzialną już na tym poziomie. Przedwieczna Światłość jest Stworzycielem i Przyczyną życia. Swą łaską przenika umysł i serce człowieka, ukierunkowuje go od samego początku stworzenia na Boga, odnawia jego zranioną naturę oraz daje odpowiedź na egzystencjalne pytania, które zawsze towarzyszą życiu rozumnej istoty – osoby ludzkiej.Pozycja Zarys Josepha Ratzingera/Benedykta XVI chrystologii sensu. Wokół metodyMoralewicz, Bartosz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)The article describes the Christology of sense, which consists in the presentation of Jesus Christ as the centre of reality, since He is an answer to the question about the proper understanding of the world and its complicated history. Son of God gives meaning to the whole reality, including the life of humanity, since Christ’s mission corresponds to the structure of life of every man. In Him we have got an access to God in the Holy Spirit. It is a living and specific presence of God, which constitutes the Church due to the nature of faith. The event of the Cross is continued in the Holy Spirit. The significance and simplicity of faith – that its shape is the conception of God Himself, not an idea created by men – constitutes an unswerving hope of God’s composition in the future. Consequently, the Christology of sense constitutes a presentation of faith based on fundamental truths referring to Christ who is ‘the same yesterday and today and forever’ (Hebrews 13:8).Pozycja Alberto Maggi, L’ultima beatitudine. La morte come pienezza di vita, Editrice Garzanti, Milano 2017, ss. 139.Jaśkiewicz, Sylwester (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Pozycja The Action of the Holy Spirit in Freeing from Unconscious Mimetic BehaviourKrzaczek, Krzysztof (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Przemoc rodzi się z nieświadomych zachowań mimetycznych, które mogą być zaobserwowane w różnych kulturach od początku dziejów ludzkości. Kozły ofiarne były drogą do poradzenia sobie z nieznośnymi wewnętrznymi napięciami nie tylko w jednostkach, ale także w całych społeczeństwach. Ten proces został wnikliwie zbadany przez Rene Girarda i Raymunda Schwagera. W mojej pracy chciałem krótko opisać ten proces, następnie ukazać rolę Ducha Świętego w wyzwalaniu z tych mechanizmów. W trzeciej części, bazując na nauce o owocach Ducha Świętego, ukazuję, jak dzięki aktywnej obecności Parakleta powstają w człowieku zupełnie nowe postawy i cnoty w odpowiedzi na omówione nieświadome zachowania mimetyczne.Pozycja Janusz Królikowski, Światło Chrystusa i sakrament zbawienia. Studia eklezjologiczne, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2018, ss. 558.Beyga, Paweł (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Pozycja Eklezjologia komunii jako klucz do zrozumienia relacji między Kościołem powszechnym a lokalnymKapłańska, Justyna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Periodically returning to the mainstream of theological considerations, the issue of the relationship between the universal Church and the local churches remains open to new questions and research problems. Recent years brought him new renown thanks to the debate of cardinals – Joseph Ratzinger and Walter Kasper, who diffused their view of the ontological and temporal priority of the universal Church in front of the local Churches. The common point of their deliberations became communio – a concept considered to be the key to understanding the ecclesiological council. Therefore, it seems reasonable to analyze the adequacy of the use of this concept to determine the relationship between the universal and local Church, mainly based on the texts of the Church’s Magisterium, but also modern scientific articles.Pozycja Antropologiczny wymiar ikon ChrystusaJerominek, Andrzej (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)The Catechism of the Catholic Church in 1992 drew attention to the need for a greater reception of the Council of Nice II. This resulted in the extension of studies on the icon in Polish theology. Testing horizons have been set. They are dominated by Christological and Mariology themes. Less attention is paid to the anthropological dimension. Meanwhile, thinking about the icons of Christ leads to the discovery of the mystery of man.Pozycja Miłość jako centrum doktryny soteriologicznej w IV księdze „De Trinitate” św. AugustynaJaśkiewicz, Sylwester (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Two times, his short soteriological treatise contained in the IV book De Trinitate, precedes the Bishop of Hippo underlining the great love of God for man. Significantly God’s love is like a key that allows us to understand not only the mystery of the death of the incarnate Son of God, but also the current condition of the redeemed man. It was God’s merciful love that changed humanity from enemies into friends and made it possible to love Him. Without God’s revelation, people would never understand that their existence is constitutively incorporated into the eternal love of the Father for the Son and objectively directed at it. With true predilection, Bishop of Hippo speaks of Christ as the Mediator of life, because sin deprives man of God’s life, which was offered to him by the Father through the mediation of the Son. Hence, the Father sent his Son into the world to save people from sin and let them enjoy life again. Christ also confirmed his love for the Father and people by offering himself as satisfaction for human sins, so that no man doubted that he is loved by him.Pozycja The Father in the Communion of the Holy TrinityJagodziński (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Trójca Święta to Komunia Osób. Relacyjne rozumienie Osób w Trójcy Świętej jest ściśle związane z pojęciem perychorezy. Bóg jest przede wszystkim Ojcem. On jest trynitarnym źródłem Bóstwa i istnieje w Komunii z Synem i Duchem Świętym. Tajemnicę miłości w Bogu H.U. von Balthasar wyraża za pomocą pojęcia kenozy, która nie miała miejsca tylko w momencie wcielenia lub śmierci Jezusa na krzyżu, ale w samym Bogu. Wyjaśniając ten obraz, Balthasar nie wykorzystuje pełnego harmonii znaczenia komunii, lecz dramatyczne metafory „zabijania”, „wywłaszczenia”, „oddzielenia”, a nawet „absolutnego rozróżnienia” między Ojcem a Synem. Istnieje jednak pytanie o zasadność porzucenia metafory wspólnoty powszechnie stosowanej w trynitologii.Pozycja Rosino Gibellini, Meditazione sulle realtà ultime, Editrice Queriniana, Bologna 2018, ss. 69.Jaśkiewicz, Sylwester (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Pozycja Theological Insight Into the Phenomenon of Life: the “bios” as a “vestigium Dei”Duszek, Kamil Edward (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Współczesna dyskusja nad fenomenem życia jest miejscem spotkania nauk przyrodniczych i religii. W ich dialogu przeważają dwie skrajne opinie, które każą rozumieć życie albo jako przypadkowy produkt ewolucji, albo jako inteligentny projekt powstały dzięki zewnętrznej interwencji. Obydwa spojrzenia są redukcjonistyczne i stanowią przejaw niezrozumienia wielopłaszczyznowości ludzkiego poznania. Dojrzały wgląd teologiczny nie powinien podążać tą ścieżką. Dlatego artykuł jest próbą innego spojrzenia na fenomen życia. Podjęta zostaje w nim teologiczna interpretacja życia biologicznego według wywodzącej się ze średniowiecza kategorii vestigium Dei. Pojęcie to musi być jednak przebudowane tak, by uwzględniało osnowę semantyczną, która narosła wokół niego w XX wieku. Opracowana na nowo kategoria vestigium stanowi klucz hermeneutyczny, który pozwala lepiej zrozumieć, co to znaczy, że życie już w swoich podstawowych przejawach posiada transcendentalne odniesienie do Boga jako ślad.Pozycja Paweł Beyga, Tradycja anglikańska w mszale dla ordynariatów personalnych byłych anglikanów, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2018, ss. 203.Królikowski, Janusz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)Pozycja Maryja jako Matka niepełnosprawnychBachanek, Grzegorz (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2019)The Virgin Mary, as the one present next to the cross of her Son, shows compassionate care to people with disabilities who have limited possibilities of working and living independently. She gives them her strength, uplifts them, protects from doubt, loss of hope and temptation of despair. She shows them the way out of loneliness. Mary cares for the eternal salvation of the people with disabilities. At times the blind, the deaf, the mute, the lame and the paralyzed regain their health. She calls on the disciples of Christ to show solidarity, care and attention to people with disabilities. She is a Mother whom it is worth to know and love. She shows the people with disabilities a path of prayer and offering one’s suffering for others. She helps them to see the beauty and meaning of their life. Pilgrimages to Marian shrines are a special way to encounter the Virgin Mary.