Roczniki Teologiczne Warszawsko-Praskie, 2021-2022, t. 17
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/11740
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja „Błogosławione” Tridentinum i „przeklęte” Vaticanum II? Uwagi na temat recepcji Soboru Trydenckiego i Soboru Watykańskiego II na marginesie książek: „Riforma cattolica e concilio di Trento. Storia o mito storiografico?” Massima Firpa oraz „La contestazione cattolica. Movimenti, cultura e politica dal Vaticano II al ’68” Alessandra SantagatyŻak, Łukasz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2022)Pozycja L’uso della lingua polacca nelle celebrazioni eucaristiche prima del Concilio Vaticano IIWojtasiak, Marcin (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2022)Celem artykułu jest ukazanie, w jaki sposób język polski był obecny podczas celebracji eucharystycznych w okresie bezpośrednio poprzedzającym reformę liturgiczną zainicjowaną przez Sobór Watykański II (1962–1965). Autor opisuje powszechną w Polsce praktykę śpiewania pieśni religijnych i śpiewów liturgicznych w języku narodowym. Omawia ponadto przedsoborowe prawodawstwo Kościoła powszechnego i polskiego regulujące kwestię użycia języka narodowego w liturgii.Pozycja Kształtowanie się poczucia własnej wartości u dzieci w świetle teorii systemów rodzinnych Davida FieldaSztajerwald, Tomasz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2022)Celem niniejszego artykułu jest próba pokazania zależności między wzrastaniem w określonym systemie rodzinnym a kształtowaniem się poczucia własnej wartości. Wiele badań psychologicznych wskazuje na to, że miejscem, w którym tworzą się podstawy poczucia własnej wartości, jest rodzina. To właśnie w rodzinie dziecko tworzy obraz samego siebie na podstawie komunikatów, jakie są do niego wysyłane przez rodziców i domowników. Dopiero w następnej kolejności poczucie własnej wartości kształtuje środowisko, w jakim wychowuje się jednostka, czyli szkoła, grupa rówieśnicza czy miejsce zatrudnienia. Każda rodzina posiada zwykle pewną określoną strukturę, która powoduje, że można ją zaliczyć do konkretnego rodzaju systemu rodzinnego. Pojęcie systemu rodzinnego zostało zaczerpnięte z ogólnej teorii systemów Ludwiga von Bertalanffy’ego, która pozwala na wytłumaczenie procesów zachodzących w grupach społecznych, także w rodzinach, w całościowy sposób. Teoria systemów pozwala na dostrzeżenie zależności między zachowaniami jednostek wchodzących w skład podsystemów i tego, w jaki sposób oddziałują one na inne osoby w danym systemie. Według niej każdy z systemów rodzinnych w określony sposób oddziałuje na człowieka, szczególnie na dziecko, i kształtuje w efekcie jego poczucie własnej wartości. W niniejszym artykule oparto się na typologii systemów rodzinnych Davida Fielda, który wyróżnił kilka systemów: rodziny prawidłowej, chaotycznej, władzy, prawidłowej, nadopiekuńczej oraz uwikłanej. Artykuł przedstawia charakterystyki poszczególnych systemów rodzinnych, opisując jednocześnie implikacje wynikające z wychowywania się w każdym z nich.Pozycja Carla Rossi Espagnet, „Missione famiglia. Un percorso di Spiritualita coniugale”, Edizioni Santa Croce, Roma 2022, pp. 273Skierkowski, Michał Jacek (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2022)Pozycja Bp Jacek Grzybowski, „Potęga kultury”, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2022, ss. 284Gaworek, Sylwester (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2022)Pozycja „Jesteśmy z tamtej strony Wisły, z naprzeciwka; mamy swój fason i swój własny szyk…” Garść uwag o tym, jak badać historię diecezji warszawsko-praskiej w kontekście przemian we współczesnej historiografiiŻak, Łukasz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2022)Celem eseju jest pokazanie, w jaki sposób można badać historię diecezji warszawsko-praskiej, wykorzystując osiągnięcia współczesnej historiografii. W pierwszej części autor opisuje zmiany, jakie zaszły w ostatnich dwóch stuleciach w historiografii, także tej katolickiej, koncentrując się szczególnie na przejściu od historii politycznej, wydarzeniowej, instytucjonalnej do historii społecznej, mentalnościowej, oddolnej. W drugiej części zaś została przedstawiona propozycja wykorzystania socjologicznej teorii budowania tożsamości zbiorowej w celu opowiedzenia o początkach istnienia diecezji warszawsko-praskiej. Autor sugeruje konieczność przeprowadzenia badań, których celem byłoby ustalenie, w jaki sposób i z jakim skutkiem kształtowało się poczucie przynależności do nowej warszawskiej diecezji wśród kleru i świeckich.Pozycja Gianni Vattimo’s Concept of ReligionGołąb, Łukasz (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Warszawsko-Praskiej, 2022)Artykuł stanowi refleksję nad wizją chrześcijaństwa obecną w pismach Gianniego Vattima, dla którego centralną ideą, na której opiera swoje rozważania o religii chrześcijańskiej, jest idea myśli słabej, którą myśliciel wypracował w latach 80. XX wieku. Zasugerowana przez włoskiego filozofa koncepcja chrześcijaństwa jest próbą zaaplikowania współcześnie wiodących w myśli zachodniej prądów filozoficznych do tradycji chrześcijańskiej i dostosowania chrześcijaństwa do owych filozoficznych tradycji. Włoski filozof dokonał oryginalnego utożsamienia chrześcijaństwa z nihilizmem interpretowanym w świetle heideggerowskiej ontologii aktualności. Ponadto w jego refleksji nie brakuje odniesień do postmodernizmu, którego Vattimo jest jednym z ważniejszych europejskich przedstawicieli. Celem artykułu jest zrekonstruowanie postulatu chrześcijaństwa w wersji słabej poprzez krytyczną analizę tekstów źródłowych. Autor postara się udowodnić niemożliwość pogodzenia koncepcji religii proponowanej przez włoskiego filozofa z chrześcijaństwem tradycyjnym, a także nieadekwatność stosowania pojęcia religia w stosunku do chrześcijaństwa nihilistycznego.