Kultura-Media-Teologia, 2015, nr 22

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/36060

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
  • Miniatura
    Pozycja
    Oblicza kina gruzińskiego
    Wieczorek, Bartosz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
    Celem niniejszego tekstu jest prezentacja, na podstawie zagranicznej literatury przedmiotu, głównych postaci i najważniejszych linii rozwojowych w kinie gruzińskim od czasu jego powstania do czasów najnowszych. Jak dotąd w Polsce nie pojawiło się żadne całościowe opracowanie tego zagadnienia. Prezentowany artykuł skupia się głównie na historii kina gruzińskiego, pokazując jego specyfikę i wyjątkowość. Bliżej zaprezentowana zostanie sylwetka Tengiza Abuładzego, jednego z najwybitniejszych gruzińskich reżyserów. Niniejszy tekst nie pretenduje do całościowego zaprezentowania panoramy kina gruzińskiego, ale do nakreślenia najważniejszych jego elementów. Pełna prezentacja dorobku kina gruzińskiego wymaga jeszcze licznych studiów.
  • Miniatura
    Pozycja
    Zabieranie słowa w nauce
    Kuncewicz, Dorota; Sokołowska, Ewa; Kuncewicz, Dariusz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
    W artykule poruszane są kwestie nadmiernego ingerowania w tekst naukowy. Rozważane są powody i tłumaczenia pojawiające się w kontekście owej ingerencji, które są nieprzekonujące. Koszty ujednolicania, bądź upraszczania tekstu wbrew życzeniom autora są na tyle duże, że warto się przeciwstawić owej tendencji, wybierając inny sposób myślenia o tekście naukowym. Tekst ma wzbudzać refleksję, tworzyć szansę na dialog, odzwierciedlać myśl autora w wybranej przezeń formie, nawet gdy jest niezręczna, byle była poprawna i stylistycznie, i gramatycznie.
  • Miniatura
    Pozycja
    „Užiť si Boha“ alebo niekoľko viet o rizikách postmodernej zážitkovej religiozity v katolíckom charizmatickom hnutí
    Żuk-Olszewski, Dariusz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
    Cechą charakterystyczną w postmodernistycznym społeczeństwie jest podkreślanie kluczowego znaczenia emocji i doświadczeń w każdej dziedzinie życia ludzkiego. Sfera życia duchowego nie stanowi wyjątku. W percepcji postmodernistycznego modelu człowieka zadowolonego emocja i wrażenie stają się jedynym kryterium, poprzez które weryfikuje się skuteczność i dokładność różnych projektów życiowych. Rozważając głębiej, w dziedzinie duchowości okazuje się, że emocjonalizm odrzuca transcendencję Boga i często Go degraduje z osobowej przyczyny każdej istoty do roli pozytywnej emocji. Taka emocjonalistyczna postawa wobec życia w ponowoczesnym wieku wpisuje się w istotny sposób w szereg negatywnych tendencji w rozwoju społeczeństwa. Zjawisko emocjonalnego doświadczenia jest obecnie w niektórych środowiskach powszechnie przedstawiane jako kryterium dla oceny żywotności wiary. Wydaje się, że postmodernistyczna religijność współczesnych chrześcijan Zachodu jest często oparta na nieprawdziwym stwierdzeniu, iż „Bóg istnieje, gdy Go odczuwasz. Masz prawo do ´cieszenia się Bogiem´.“ Autor chce zaprezentować swoje spojrzenie na zjawisko doświadczenia emocjonalnego przy wybranych praktykach religijnych w środowisku Katolickiej Odnowy Charyzmatycznej jako teolog, który pragnie problem widzieć z perspektywy katolickiej ortodoksji i ortopraksji. Celem pracy nie jest podważenie miejsca emocji jako takich w życiu duchowym chrześcijanina, autor jednak pragnie zwrócić uwagę na pewne negatywne tendencje, które dzisiaj istnieją w Katolickiej Odnowie Charyzmatycznej i można je oceniać jako niebezpieczne.
  • Miniatura
    Pozycja
    Zjawisko humoru a nowoczesne technologie komunikacyjne. Analiza źródeł tworzenia i kanałów przekazu treści humorystycznych
    Ochwat, Paweł (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
    Prezentowany artykuł stanowi próbę przyjrzenia się zjawisku humoru w nowym środowisku, jakim jest Internet i urządzenia mobilne z dostępem do Sieci. Próbę przeglądu form i przejawów treści humorystycznych dokonano ze względu na źródło tworzenia i kanały przekazywania treści humorystycznych w oparciu o nowoczesne technologie komunikacyjne.
  • Miniatura
    Pozycja
    Problematyka Boga i śmierci w „Siódmej pieczęci” Ingmara Bergmana
    Leszczyński, Seweryn (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
    Artykuł prezentuje problematykę Boga i śmierci w „Siódmej pieczęci” Ingmara Bergmana. Film przedstawia osobisty stosunek reżysera do wiary, której poszukuje. Jego postawa może być postawą współczesnych ludzi, ponieważ zagadnienia te dotyczą spraw ostatecznych, od których nie można uciec. Celem tekstu jest wskazanie na te problemy, które również dzisiaj mogą być aktualne. Dzieło to jest uniwersalne w swojej wymowie, ale jednocześnie bardzo osobiste. Reżyser zmaga się z problemem Boga, który będzie obecny w kolejnych jego filmach. Ostatecznie Bergman przyjął postawę wątpiącą, a „Siódma pieczęć” stała się początkiem wychodzenia z dziedzictwa luterańskiego kościoła, w którym się wychował. Dzieło zawiera bogatą symbolikę, która potwierdza, że jest ono osadzone w kulturze chrześcijańskiej. Kluczową rolę odgrywają motyw tańca śmierci oraz historia głównego bohatera grającego ze Śmiercią w szachy. Film ma wymowę moralitetu.
  • Miniatura
    Pozycja
    Ewangelizacja w dobie globalizacji
    Łęcicki, Grzegorz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
  • Miniatura
    Pozycja
    Z dziejów parafii unickiej p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Łykoszynie w świetle wizytacji kościelnych
    Frykowski, Janusz Adam (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
    Łykoszyn to niewielka wieś położona na południowo-wschodnim krańcu województwa lubelskiego. Swoimi korzeniami sięga co najmniej pierwszej połowy XV stulecia, kiedy to organizacyjnie przynależała do ziemi bełskiej, podległej książętom mazowieckim. W wyniku I rozbioru Łykoszyn znalazł się w monarchii austriackiej, następnie w Księstwie Warszawskim, a po kongresie wiedeńskim w Cesarstwie Rosyjskim. Ze względu na to, że pierwotna chrystianizacja terenów Łykoszyna związana była z ekspansją państwa ruskiego na ziemie nadbużańskie, jako pierwsza na tym terenie powstała parafia prawosławna, a po zawarciu unii – greckokatolicka. Wiadome jest, że parafia ta, podobnie jak i inne wspólnoty wiernych w ciągu pierwszych lat istnienia, otrzymała konieczne podstawy ekonomiczne i wyposażenie do obrzędowości unickiej. Pewne jest, że paramenty liturgiczne zmieniały się i były uzupełniane przez okres funkcjonowania parafii. Pod koniec XVIII wieku, gdy parafia Łykoszyn znalazła się pod zaborem austriackim, w wyniku reformy józefińskiej zlikwidowano jej samodzielność i jako cerkiew filialną włączono do parafii pw. Przemienienia Pańskiego w Nabrożu, w strukturze której funkcjonowała do likwidacji unii.
  • Miniatura
    Pozycja
    Prolegomena to an Analytic Theology of Holy Images. The visual aspects of faith and philosophical analysis
    Demeter, Marton (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
    This paper proposes a prolegomena to an analitytic theology of Holy Images. For this end, we will consider some historical and epistemological facts as regards philosophical analysis and analytic theology, and then we will confer about their relations to images. Finally, we will try to unfold the logical structure of Holy Icons, and, as an object-lesson, we will explicate the problem of idolatry by means of our preceding considerations.
  • Miniatura
    Pozycja
    Ewangelizacja cyfrowego kontynentu
    Chyła, Janusz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
    Sposób obecności Kościoła i Dobrej Nowiny w świecie masmediów, Internetu i serwisach społecznościowych jest jedną z najbardziej aktualnych kwestii stojących przed głosicielami Chrystusa czasów współczesnych. Treść papieskich orędzi na temat mediów stanowi punkt wyjścia dla niniejszego artykułu. W dalszej części ukazane są szanse i zagrożenia związane z obecnością chrześcijańskich autorów i ich przekazu Ewangelii w przestrzeni wirtualnej. Bezsporną pozostaje sama konieczność uczestnictwa ludzi Kościoła w mediach i Internecie, gdyż miejsca te stanowią współczesne areopagi, w których tak jak w czasach apostolskich, głos wyznawców Chrystusa musi być słyszalny. W podsumowaniu artykułu autor, jako uczestnik serwisów społecznościowych, dzieli się własnymi doświadczeniami kilkuletniej aktywności w internetowej komunikacji Dobrej Nowiny.