Roczniki Teologiczne, 1994, T. 41, z. 5
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/5095
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Psychogeneza sumieniaNowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Chrystocentryczny charakter życia zakonnegoPellowska, Elżbieta (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)The christocentric character of the consecrated life means that it is concentrated in the special way on Christ. The monastic life comes from Christ because He is a Creator and the final norm of it; through Christ because He deals with His call and leads to His Father; in Christ as the primary duty of every monk is to persevere in Christ. The way leading to the union with Christ is first of all putting in practice the following Gospel advices: purity, poverty and obedience. The deep prayful and sacramental life leads to the full mature in Christ. Carrying our everyday life cross, renunciation and ascetism as the factors of the participation in the saving work of Christ is the way to unite with the Son of God. The existence of monasteries themselves tells about the powerful grace of Christ and because of that they are the accurate and emphatic testimony of the Church. Monks as these who „follow Christ” are the significant representatives of the Church. Thanks to their living in Christ in the world of secular people and bringing these people Christ they are His apostles. Making monks being alive to their responsibility of being „witnesses in the Church” (KK 46) is the fundamental aim of the permanent and continuous monastic formation.Pozycja Z problematyki „duchowości”Urbański, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)The article reviews spirituality, the term which recently has been widely used in the theology of spiritual life. The author begins with an analysis of the term spirituality and its meaning over the last centuries. He refers to spirituality in both the general sense as well as in the specific of an experience of God. The analysis of selected approaches leads to an attempt at a definition of the term. Spirituality is thus defined as an existential attitude which thanks to supernatural gifts as well as natural abilities resulting from active cooperation with God in the right choice of ascetic and religious means within the Church practice and by individual duties leads to a mystical unity in which one can experience God’s love. Scientificly, spirituality is defined as a doctrine of spiritual life with its stages of development, a doctrine of ways to mystical unity with God. The author follows those theologists who believe that the heart of spirituality is in the experience of spiritual state, in the experience of God which makes one a subject ready and able rather than in the direct external results often in spiritual life. The fact that the experience of God becomes an essential part of the understanding of spirituality points to the dynamic character of spiritual and personal growth. Originating in the existence of spiritual life in the soul, spirituality is then an expression of this existence with all means given both on the direct part of God and of those which result from concrete situations and contribute to spiritual life. Gradually, in the course of this evolution, the spirituality of each Christian is shaped into a certain from of perfection or a model of holiness.Pozycja „Duchowość bezdroży” (Sprawozdanie z XIX Tygodnia Duchowości)Popławski, Jarosław M. (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Życie duchowe na ziemiach polskich w XIX wieku oraz w dwudziestoleciu międzywojennymWalewander, Edward (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Wspólnoty zakonne w kształtowaniu duchowości i pobożności maryjnej na przestrzeni wiekówMisiurek, Jerzy (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Idea pokoju w encyklice Jana XXIII "Pacem in terris"Słomka, Walerian (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)On the 30th anniversary of promulgation of the encyclical Pacem in terris the author of the article tries to draw the reader’s attention to John XXIII’s idea of peace. The wealth of the contents of that idea is revealed in its connections with the truth, justice, love and freedom.Pozycja Opcja na rzecz ubogich według „Della regolata devozione del Cristiani” Lodovico Antonio Muratoriego (1672-1750)Mojek, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Sens sakramentalnego braterstwa kapłańskiego w dokumentach Soboru Watykańskiego IIMojek, Stanisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Kronika sekcji teologii duchowości (1993-1994)Chmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Ks. Edward Walewander, Dominikański wzorzec świętości w życiu i dziele Kolumby Białeckiej 1838-1887, Katowice 1993, ss. 199Chmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Prace magisterskie i licencjackie z duchowości na KUL-u w latach 1975-1990Chmielewski, Marek (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Ks. Marek Chmielewski, Doświadczenie mistyczne Marceliny Darowskiej, Niepokalanów 1992, ss. 183.Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Kazimierz Synowczyk OFMCap, L’obbediezna secondo San Francesco d'Assisi. Alcune chiavi essenziali di lettura, Roma 1987, ss. XXXVIII + 373.Nowak, Antoni Jozafat (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)Pozycja Antoni J. Nowak OFM, Osoba konsekrowana, I: Ślub ubóstwa, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1992, ss. 156.Ozorowska, Małgorzata (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 1994)