Kultura-Media-Teologia, 2023, nr 56
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/37401
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Vatican’s media strategy on war in UkraineZavadilová, Tereza (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Since the beginning of the Russian offensive in Ukraine on 24th February 2022, the Vatican media were busy making known the distress of the Ukrainian people, whereas the Pope and the Secretariat of State seemed to be taking a more general position, to maintain contacts with Moscow and to keep the door open to mediation. In general, Vatican media controlled by the Dicastery for Communication have published numerous articles on the topic, very clearly denouncing Russia’s responsibility. In comparison to this consistent approach, some of Pope’s statements – apparently not very well prepared in terms of strategic institutional communication – fell under public scrutiny. Nevertheless, Pope often labelled the aggression a “sacrilege” and appealed for an end to the violence and long-term welcome of Ukrainian refugees. This contribution sums up the year-long (24th February, 2022 – 24th February, 2023) Vatican media communication on the topic of this war. The combination of quantitative and qualitative content analysis of the English version of the Vatican News website production is used to show the tendencies in the context of overall strategic institutional communication of the Holy See. The topic is also seen from the point of the non-corporate (independent) Catholic journalism limited to America Magazine, La Croix, Avvenire, and The Tablet.Pozycja Zastosowanie komunikacyjnego modelu 4K w misji ewangelizacyjnej wobec młodego pokoleniaCymanow-Sosin, Klaudia (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Media są takie, jacy są ludzie je tworzący, a jakość komunikacji jest odpowiednikiem relacji, jaką osoba żywi wobec drugiej lub całej społeczności. Niniejszy tekst ma charakter postulatywny, a celem opracowania jest przestawienie modelu komunikacji ewangelizacyjnej w Kościele w odniesieniu do ludzi młodych. Został on stworzony na bazie studiów literatury, analiz językowych i medialnych, prowadzonych wywiadów oraz badań empirycznych z użyciem neuronarzędzi. Zastosowanie metodologii analizy kontentu, mediometrii oraz postulatów krakowskiej szkoły personalizmu medialnego dało możliwość przygotowania funkcjonalnego narzędzia do badań nad językiem i komunikacją na poziomie akademickim, a praktykom pozwoli na zastosowanie zaproponowanych wyznaczników profesjonalnej komunikacji z młodymi w celu osiągnięcia zaplanowanych celów.Pozycja Zarządzanie komunikacją medialną w projekcie rewitalizacji instrumentarium organowego w kościele Mariackim w KrakowieRaś, Dariusz; Woźniak, Marta; Prusak, Anna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Komunikacja medialna stanowi współcześnie główny kanał przekazu informacji do zewnętrznych interesariuszy projektu. Celem artykułu jest analiza zewnętrznych przekazów medialnych pochodzących z różnych źródeł (prasa, radio, telewizja, portale internetowe) pod kątem ich sposobu reprezentacji projektu rewitalizacji organów w kościele Mariackim w Krakowie. Projekt realizowany był w latach 2015-2022 i polegał na przebudowie i konserwacji instrumentarium bazyliki, oraz na odnowieniu i konserwacji otaczającej je przestrzeni za organami w prezbiterium oraz na głównym chórze muzycznym. Pozyskane materiały źródłowe (przekazy medialne) zostały poddane analizie treści zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym. Wnioski z badań pozwoliły na dokonanie oceny komunikatów medialnych, co będzie przydatne w planowaniu działań komunikacyjnych w innych projektach.Pozycja Ako sa navzájom častujú konzervatívci a liberáli. Expresívne výrazy v mediálnych textochRončáková, Terézia; Kaščáková, Silvia (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Journalistic texts on current controversial cultural-ethical topics are undeniably characterized by expressiveness, but so far its level and quality have not been further studied and compared. The presented text has the ambition to divide the expressions into appropriate categories and evaluate their quantity and intensity. This is done on a research sample of 543 media texts from five major Slovak liberal and conservative media. The authors shows the different structure of objects of expressive words (phenomena, groups, persons), lexical structure (irony, adjectives, names, metaphors) and thematic structure (radicality, Marxism, fascism, revolution, progressivism, religion, morality, stupidity).Pozycja Kongres Katolików i Katoliczek jako głos w synodalnej debacie o współczesnym polskim Kościele katolickimPokorna-Ignatowicz, Katarzyna (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2023)Celem artykułu jest przedstawienie fenomenu ponad dwuletniej działalności Kongresu Katoliczek i Katolików uwzględniające przyczyny jego powstania, sposób działania, cele i sposoby ich realizacji. Szczególna uwaga poświęcona zostanie wypracowanym przez Kongres dziesięciu postulatom, które w ramach procesu synodalnego przekazane zostały władzom polskiego Kościoła. Dowodzona będzie w nim teza, że w odpowiedzi na apel papieża Franciszka o budowanie Kościoła synodalnego, rozproszone dotychczas środowiska polskich katoliczek i katolików przekonanych o potrzebie zmian w Kościele, stworzyły wirtualną platformę debaty oraz podjęły działania, które ich zdaniem są drogą do budowania Kościoła synodalnego w Polsce.

