Tarnowskie Studia Teologiczne, 1992, T. 11

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14072

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 16 z 16
  • Miniatura
    Pozycja
    Oblubieńcza miłość Boga do człowieka w nauczaniu proroka Ozeasza
    Brzegowy, Tadeusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Wolny rynek – czy rzeczywiście wolny?
    Drożdż, Alojzy (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Kanoniczne przygotowanie narzeczonych do małżeństwa
    Dudziak, Jan (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Treść myślowa a rzecz (zagadnienie transcendentalne)
    Regner, Leopold (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Chrześcijański dyskurs religijny
    Sokołowski, Robert (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
    The following types of speech are found in Christian religion: (1) prayer, (2) narrative, (3) creed, (4) preaching or rhetoric. (5) speech used in the sacraments. (6) poetry. In all these types of speech the Christian discourse makes use of analogy, hut the soil of analogy it uses is not like other kinds ol analogy. It is only analogus to them. The way Christian religion and its discourse differs from natural religion is based on the way the divine is understood in both eases. In natural religion the divine is understood as the best, most powerful, and most admirable part of the world. In Christianity it becomes conceivable, even though it is contrary to fact, that God could be all that is, in the sense that the biblical God would lie God even if the world had not been created. We are dealing with a whole in a new sense, one that transforms the sense of the whole found in natural religion. And just as the temi „whole” is transformed, so also the terms „divine” and „world”.
  • Miniatura
    Pozycja
    Strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych
    Szewczyk, Władysław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
  • Miniatura
    Pozycja
    Teoria M.E. Boismarda – próba wyjaśnienia kwestii synoptycznej
    Bednarz, Michał (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Poezja i metafizyka w nauce
    Życiński, Józef (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
    Both the romantic criticism of science and the positivistic rejection of metaphysics contributed to the sharp epistemological separation between physical science on the one hand and metaphysics and poetry on the other. The latter were regarded meaningless and devoid of any cognitive value. The author points out that psychoanalysis, developed in Vienna at the lime of the peak activity of the Vienna Circle, never applied to the positivist standard of science and it remains much closer to a poetic perception of the world than to empirically testable scientific theory. The same appraisal should be extended upon strong metaphysical statements contained in theories belonging to the so-called new physics and new biology. All these facts indicate that in scholary practice one cannot follow the traditional positivist distinction between meaningful science and cognitively meaningless poetry and metaphysics.
  • Miniatura
    Pozycja
    Piewca Przenajświętszej Trójcy – św. Efrem Syryjczyk
    Kania, Wojciech (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Zakres dyskrecjonalności władzy kościelnej przy usuwaniu proboszczów
    Kokoszka, Adam (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Bł. Józef Sebastian Pelczar w służbie teologii
    Piech, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Teatr jako forma przepowiadania – z doświadczeń teatru amatorskiego diecezji tarnowskiej
    Bańkowski, Tadeusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Romana Brandstaettera spotkania z Biblią
    Adamek, Zbigniew (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Wizja pokoju u św. Augustyna
    Budzik, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
  • Miniatura
    Pozycja
    Teologia a nauki w okresie Ojców Kościoła
    Heller, Michał (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)
    In the early period of Chrystianily both tenus „theology” and „science” had different meanings from those we ascribe them to-day. In the paper science of those times is confronted with the views of the Fathers which nowadays would be qualified as theological. Since it is impossible to delineate the Greek science from the Greek philosophy, the attitude of the early Christian writers towards the Greek wisdom in general is also taken into account. The most radical change in the understanding of the world, which came from the Christian doctorine, was due to the idea of creation. Interaction of this idea with the Greek cosmology is discussed at some length. Finally, the question is touched upon of whether the appearance of Christianity had any impact on progress in science.