Tarnowskie Studia Teologiczne, 1992, T. 11
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14072
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Oblubieńcza miłość Boga do człowieka w nauczaniu proroka OzeaszaBrzegowy, Tadeusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Wolny rynek – czy rzeczywiście wolny?Drożdż, Alojzy (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Kanoniczne przygotowanie narzeczonych do małżeństwaDudziak, Jan (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Treść myślowa a rzecz (zagadnienie transcendentalne)Regner, Leopold (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Chrześcijański dyskurs religijnySokołowski, Robert (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)The following types of speech are found in Christian religion: (1) prayer, (2) narrative, (3) creed, (4) preaching or rhetoric. (5) speech used in the sacraments. (6) poetry. In all these types of speech the Christian discourse makes use of analogy, hut the soil of analogy it uses is not like other kinds ol analogy. It is only analogus to them. The way Christian religion and its discourse differs from natural religion is based on the way the divine is understood in both eases. In natural religion the divine is understood as the best, most powerful, and most admirable part of the world. In Christianity it becomes conceivable, even though it is contrary to fact, that God could be all that is, in the sense that the biblical God would lie God even if the world had not been created. We are dealing with a whole in a new sense, one that transforms the sense of the whole found in natural religion. And just as the temi „whole” is transformed, so also the terms „divine” and „world”.Pozycja Strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnychSzewczyk, Władysław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Celebracja Mszy św. w świetle odnowionego Mszału Rzymskiego (Wierność przepisom a możliwości twórcze kapłana)Margański, Bolesław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Teoria M.E. Boismarda – próba wyjaśnienia kwestii synoptycznejBednarz, Michał (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Poezja i metafizyka w nauceŻyciński, Józef (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Both the romantic criticism of science and the positivistic rejection of metaphysics contributed to the sharp epistemological separation between physical science on the one hand and metaphysics and poetry on the other. The latter were regarded meaningless and devoid of any cognitive value. The author points out that psychoanalysis, developed in Vienna at the lime of the peak activity of the Vienna Circle, never applied to the positivist standard of science and it remains much closer to a poetic perception of the world than to empirically testable scientific theory. The same appraisal should be extended upon strong metaphysical statements contained in theories belonging to the so-called new physics and new biology. All these facts indicate that in scholary practice one cannot follow the traditional positivist distinction between meaningful science and cognitively meaningless poetry and metaphysics.Pozycja Piewca Przenajświętszej Trójcy – św. Efrem SyryjczykKania, Wojciech (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Zakres dyskrecjonalności władzy kościelnej przy usuwaniu proboszczówKokoszka, Adam (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Bł. Józef Sebastian Pelczar w służbie teologiiPiech, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Teatr jako forma przepowiadania – z doświadczeń teatru amatorskiego diecezji tarnowskiejBańkowski, Tadeusz (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Romana Brandstaettera spotkania z BibliąAdamek, Zbigniew (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Wizja pokoju u św. AugustynaBudzik, Stanisław (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)Pozycja Teologia a nauki w okresie Ojców KościołaHeller, Michał (Instytut Teologiczny w Tarnowie, 1992)In the early period of Chrystianily both tenus „theology” and „science” had different meanings from those we ascribe them to-day. In the paper science of those times is confronted with the views of the Fathers which nowadays would be qualified as theological. Since it is impossible to delineate the Greek science from the Greek philosophy, the attitude of the early Christian writers towards the Greek wisdom in general is also taken into account. The most radical change in the understanding of the world, which came from the Christian doctorine, was due to the idea of creation. Interaction of this idea with the Greek cosmology is discussed at some length. Finally, the question is touched upon of whether the appearance of Christianity had any impact on progress in science.