Analecta Cracoviensia, 2015, T. 47
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/14580
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Problematyka życia według Listu św. Pawła do FilipianWitos, Barbara (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)Celem teologicznego przesłania św. Pawła zawartego w Liście do Filipian jest uświadomienie, że życie na ziemi to pełne nadziei oczekiwanie na spotkanie z Jezusem oraz że od życia doczesnego zależy całokształt życia wiecznego. Człowiek jest narażony na różnego rodzaju trudności, pokusy, które musi pokonywać, i jest w stanie to robić, prowadząc życie według Ducha. Teologia Pawła wskazuje na życie zgodne z wiarą w dzieło zbawcze Jezusa. Żyć to znaczy istnieć nie dla siebie, ale dla Niego, ponieważ nowe życie właściwy kształt przybierze dopiero, kiedy rozpocznie się pełnia przebywania z Jezusem. Zadaniem człowieka jest nieustanne kształtowanie chrześcijańskiego życia przez akceptację i zachowanie przykazań oraz uświęcanie siebie. Te działania powinny wykraczać daleko, tak, by ich owoce były zauważalne poza granicami ludzi wierzących, po to, by niewierzący zrozumieli i dostrzegli w nich Boże działanie. Paweł podkreśla też, iż życie wieczne streszcza w sobie wszystkie obietnice które dał Jezus.Pozycja Diecezja kamieniecka około 1830 roku – parafie i dekanaty, kościoły i kapliceSzczepaniak, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)Kluczowym i podstawowym problemem w badaniach nad dziejami Kościoła katolickiego obrządku łacińskiego na wschodnich ziemiach Rzeczpospolitej Obojga Narodów, po rozbiorach wcielonych do Imperium Rosyjskiego, jest weryfikacja informacji dotyczących zmian w podziale administracyjnym, ilości parafii, kościołów, kaplic oraz liczby duchowieństwa i wiernych od 1772 do 1939 roku. Istniejące w obiegu naukowym, często wykorzystywane i komentowane dane zostały ustalone na podstawie szczątkowych źródeł, znajdujących się w polskich i zachodnioeuropejskich archiwach, wydawnictw prasowych oraz dawniejszych publikacji historyków. Niniejsza praca ma za zadanie zweryfikowanie podstawowych informacji o diecezji kamienieckiej przed rozpoczęciem represji rosyjskich, po upadku powstania listopadowego.Pozycja Towards hermeneutics of substantial change. Between conciliar continuity and tendency to breakNapiórkowski, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)In the interpretation of Revelation, as well as, documents of the Magisterium of the post-conciliar Catholic theology, strong tensions and differences have been exposed. They are a consequence of various hermeneutics. Each of the sides claims the right to define “a reform”. However, a careful and critical analysis of the three functioning types of hermeneutics (of absolute continuity, of a break, and of absolute fidelity to the tradition) is not fully satisfactory. In its external form of expression the symbols and dogmas of faith are historical, so with the flow of history they become anachronistic, despite the fact that the essence (the core) of the doctrine is not changed, because it comes from the Divine Revelation and is a subject of personal experience of the faithful. Therefore, a fundamental basis of faith lies in the event of Revelation, namely, the self-giving of the Triune God. Hence the Revelation must be understood not as a statement of truth, but as an event of truth. It is about personal experience of the Resurrected, and not just knowledge or information about Him. Therefore, the language and the manner of communication must be constantly verified and contemporized. While the truth is always not completely grasped. This is why the presented article is a small contribution in developing a fourth type of hermeneutics – a hermeneutics of substantial change, which though would allow to break the continuity at some points, nevertheless would not destroy the identity of faith.Pozycja Mass media i czerpanie z wartości duchowych w świetle orędzia Pawła VI na VII Światowy Dzień Środków Społecznego PrzekazuMisztal, Wojciech (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)W 1973 roku, w związku z VII Światowym Dniem Środków Społecznego Przekazu, papież Paweł VI ogłosił orędzie Środki społecznego przekazu oraz afirmacja i promocja wartości duchowych. Artykuł prezentuje, jak w dokumencie rozumiana jest relacja między mass mediami i czerpaniem z wartości duchowych. Zwrócono uwagę na następujące zagadnienia: 1) także w czasach dynamicznego rozwoju technologicznego podstawowymi dla człowieka i świata są związki z Bogiem; to od tych związków zależy ich pomyślność; 2) ukazano człowieka jako istotę dynamiczną, jako protagonistę wielorakich relacji; 3) wskazano na pojmowanie wartości duchowych jako posiadających ważne, pozytywne znaczenie także współcześnie; 4) wskazano na rozumienie wybranych relacji między mediami i wartościami duchowymi oraz pozytywne znaczenie tych związków współcześnie i w przyszłości.Pozycja O możliwości zastosowania polskich przepisów regulujących postępowanie mediacyjne przed sądami administracyjnymi na forum kościelnymKwilosz, Sylwia (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)Problem badawczy niniejszego artykułu dotyczy możliwości zastosowania do rozwiązywania problemów administracyjnych na forum kościelnym przepisów polskiego prawa, które regulują postępowanie administracyjne przed sądami. Na początku tego tekstu poruszono ogólne zagadnienia, włączając w to przedstawienie podstaw doktrynalnych złączonych z Alternative Dispute Resolutions. Następnie zaprezentowano szczegółowe problemy, które bezpośrednio dotyczą mediacji administracyjnej regulowanej przez polskie prawo. Aby dać odpowiedź na pytanie badawcze, dokonano analizy norm z kanonów 22 KPK 1983 dotyczących recepcji na forum kościelnym prawa egzogenicznego. Wniosek z rozważań jest następujący: istnieje możliwość zastosowania przepisów prawa polskiego dotyczącego mediacji administracyjnej na forum kościelnym, jednakże w ograniczonym zakresie.Pozycja „Quae est iustitia nisi misericordia?” – czyli o przejawach miłosierdzia w prawie kanonicznym i polskim dotyczącym małżeństwaKuczek, Diana Jadwiga (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)Prawo stoi na straży godności ludzkiej, gdy kieruje się zasadą miłosierdzia. Właściwe zrozumienie tej zasady prowadzi do wprowadzenia norm, które chronią dobro małżeństwa i rodziny. Miłosierdzie w prawie nie jest ani pobłażliwością, ani „tanią łaską”. Kodeks prawa kanonicznego jest w tym aspekcie zbieżny z poglądami Dietricha Bonhoeffera. Zasady epikii i słuszności kanonicznej to podłoże kodyfikacji separacji i stwierdzenia nieważności małżeństwa, opartych na personalistycznym podejściu do relacji międzyludzkich. Godność człowieka staje się wykładnią prawa kanonicznego, stawiając przed nim konkretne wymagania stanowiące o małżeństwie. Prawo cywilne poprzez separację daje małżonkom szansę na odbudowanie zniszczonych więzi. Zarówno wprowadzenie obowiązku separacji cywilnej, jak i reforma komunikacji w instytucjach kościelnych to postulaty właściwej inkorporacji miłosierdzia do prawa stanowionego.Pozycja Religious freedom in the context of education in Poland. Relationship between Polish State and the Catholic ChurchKroczek, Piotr (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)The faithful of the Church are at the same time citizens of a state. As a result, they are bound by law of the two societies to which they belong. Education, as a very essential part of human good, is of interest to the two authorities: state government and church hierarchy. Unfortunately, relations between state and Church authorities in this field are not free of tensions. Both state and church lawmakers must be aware of the situation, and try to draft law that would expedite not a hostile interaction but rather cooperation in this field. The paper will present current legal regulations concerning education in Poland (Catholic Church and Polish state) and offer some postulates for both sides, helping to establish better relations and protect religious freedom.Pozycja Niektóre aspekty trynitologii współczesnejKrólikowski, Janusz (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)W ostatnim okresie można zauważyć w teologii odnowione zainteresowanie pierwszą tajemnicą wiary chrześcijańskiej, którą jest tajemnica Trójcy Świętej. Efekty refleksji teologicznej w tej dziedzinie są coraz bardziej widoczne. Coraz większy nacisk kładziony na chrystologię nieuchronnie pociąga za sobą pogłębioną refleksję o genezie wydarzenia Jezusa Chrystusa w ramach tajemnicy trynitarnej i o jego stałym związku z tą tajemnicą (preegzystencja). Jezus Chrystus jest widziany w bardzo mocnym związku z Ojcem oraz z Duchem Świętym. Odnotowuje się więc w teologii trynitarnej duży rozkwit dzieł i proponowanych ujęć, wyraźnie wpływający na nowe katechizmy i podręczniki religii. W niniejszym opracowaniu zostają wskazane niektóre zagadnienia, które zwracają w teologii trynitarnej szczególną uwagę. Na pierwszym miejscu trzeba podkreślić, że zagadnieniem mocno akcentowanym jest samoudzielanie się Boga, którego rezultatem jest podkreślenie, ze tajemnica Trójcy jest tajemnicą dla człowieka, prowadzącą do oświecenia jego życia. Wychodząc od tajemnicy Jezusa Chrystusa, podkreśla się wszystkie te wątki, w których jawi się On jako Syn Ojca. Szczególnego znaczenia nabrał w tym względzie tak zwany „logion Janowy” (Mt 11, 25–27). W odniesieniu do Ducha Świętego podkreśla się Jego związek z rzeczywistością wolności w Bogu i w człowieku, a tym samym także z tajemnicą boskiej komunii i miłości. Niebagatelną rolę odgrywają w refleksji nad Trójcą Świętą kwestie dotyczące języka, zwłaszcza postuluje się szersze uwzględnienie języka biblijnego. W końcu trzeba pokreślić, że wiele uwagi poświęca się modlitwie jako drodze do miłującego poznania Boga.Pozycja The cognitive sciences and their method: a physicist’s perspectiveGrygiel, Wojciech Piotr (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)The contemporary research in neurobiology heavily rests on the application of complex experimental techniques. The primary aim is to determine the neuronal correlates of various mental phenomena such as abstract thinking, consciousness, free will etc. The application of the contemporary research in neurobiology to understand the nature and the function of the brain is currently having a strong impact on the classical philosophical discourse carried out in area of the philosophy of mind. In this article, a short analysis of one of the most widely used techniques in the neurobiological research is presented, namely, the functional magnetic resonance imaging (fMRI). The particular emphasis is to point out to the conceptual difficulties that arise between the language used at the experimental level (spins, molecules) and how this language might acquire its meaning to eventually refer to the mental phenomena represented by appropriate neuronal structures revealed in the experiment. The apparent disunity will be most likely remedied as a more unified theory relating mental phenomena to the specificity of the most fundamental level of the physical reality becomes available.Pozycja Prawa i obowiązki ludzi pracy w nauczaniu Jana Pawła IIDyduch, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)Man, who was created in the image and likeness of God, is called to work. The work is the very basic right and duty of a man. The teaching of John Paul II about the dignity of human work that comes from the dignity of human being and about the rights and duties connected with the human work has its roots in the Gospel. The teaching is an important part of the social teaching of the Church, both in the 19th c. and 20th c. and also during the pontificate of Benedict XVI and Francis.Pozycja Traditio – Verbum czy actioSzczurek, Jan Daniel (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)Skomplikowane pojęcie Tradycji w teologii katolickiej jest analizowane z punktu widzenia relacji istniejącej między słowem i czynem w procesie przekazu objawienia Bożego. Przeprowadzone analizy pozwalają stwierdzić, że Tradycja to nie słowo albo czyn (verbum aut actio), lecz jest to słowo potwierdzane czynem (verbum et actio) i czyn wyjaśniany słowem, zgodnie z poleceniem Zbawiciela: „To czyńcie na moją pamiątkę” (Łk 22, 19).Pozycja In gratitude to pope emeritus Benedict XVI during the 618th academy year at the universitySzczurek, Jan Daniel (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)Pozycja La devocion a la Divina Misericordia segun Santa Faustina KowalskaMachniak, Jan (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)The devotion to Divine Mercy is one form of the cult of God with the proper object, which is God in the Mystery of the Holy Trinity. It is the part of the Christian piety directed to God Father, who revealed his Mercy in the death and resurrection of Jesus Christ. The new forms of the devotion to Divine Mercy proposed by Saint Sister Faustina contains the Feast of Divine Merci, celebrated on Mercy Sunday, the veneration of the image of Merciful Jesus and the Chaplet to Divine Mercy. John Paul II in the canonization of Sister Faustina proposed this devotion to the entire Church.Pozycja Kanonizacja Jana Pawła II i Jana XXIII na znaczkach pocztowych Polski i WatykanuJanicki, Jan Józef (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)Poczta Polska S.A. i Poczta Watykańska (Ufficio Filatelico e Numismatico Città del Vaticano) wydały wspólne emisje znaczków upamiętniające kanonizację papieży: Jana Pawła II i Jana XXIII, która odbyła się w Rzymie dnia 27 kwietnia 2014 roku. Watykan dnia 21 marca, a Polska 2 kwietnia 2014 roku wprowadziły do obiegu pocztowego blok zawierający dwa znaczki (w wersji polskiej po 5 zł, a w wersji watykańskiej po 1 euro), przedstawiające postaci obu nowych Świętych Papieży na tle wnętrza bazyliki Świętego Piotra. Nakłady emisji polskiej i watykańskiej wynosiły po 200 tys. sztuk. Kanonizację Jana Pawła II upamiętniają dwa bloki (wydane również wspólnie przez Polskę i Watykan) z wizerunkiem Ojca Świętego na błękitnym tle (o nominale 5 zł i 1,90 euro; wydrukowane techniką offsetu na papierze fluorescencyjnym) oraz w kolorze biało-złotawym (nominały: 8,50 zł i 2,50 euro; wykonane stalorytem). Nakłady emisji polskiej i watykańskiej wynosiły po 200 tys. sztuk. Aureolę tworzy siedem kręgów utworzonych z różnych tekstów nauczania świętego Papieża: odpowiednio w języku polskim i włoskim. Autor artykułu odczytał obie te wersje (bardzo trudne do odczytanie bez znacznego powiększenia) i zamieścił je dla PT. Czytelników. Poczty Polski i Watykanu wprowadziły ponadto do obiegu znaczek (odpowiednio o nominałach 2,35 zł i 0,85 euro) z wizerunkiem Papieża Jana Pawła II (jak na bloku). Znaczek został wydany w ozdobnym arkusiku zawierającym sześć wartości w otoczeniu przywieszek z krótkimi tekstami z papieskich przemówień; na marginesie arkusika zamieszczono fotografię figury Chrystusa z fasady bazyliki św. Piotra na Watykanie. Nakład znaczka obu poczt wynosił po 1,5 mln sztuk.Pozycja Zasada wolności religijnej w Deklaracji o wolności religijnej Dignitatis humanae Soboru Watykańskiego IIWąsik, Lucyna (Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, 2015)Temat wolności religijnej, żywo dyskutowany podczas Soboru Watykańskiego II, doczekał się w trakcie jego obrad samodzielnego dokumentu w postaci Deklaracji o wolności religijnej Dignitatis humanae. Soborowa koncepcja wolności religijnej została oparta na fundamencie godności osoby ludzkiej poznawanej poprzez rozum i objawienie. Prezentacja tej koncepcji obejmuje podmiot wolności religijnej, którym jest każdy człowiek, działający indywidualnie i wspólnie z innymi, uzewnętrzniający swoje przekonania religijne. W konsekwencji prowadzi to do powstania konkretnych relacji międzyosobowych, które stają się przestrzenią realizowania praw i obowiązków wynikających z prawa do wolności religijnej.