Tarnowskie Studia Teologiczne, 2002, T. 21, cz. 1-2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/15127
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Postawy społeczno-religijne diecezjan tarnowskichBiel, Robert (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Biskup Leon Wałęga jako pasterz diecezji tarnowskiej (w stulecie objęcia diecezji)Budzik, Stanisław (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Uniwersalizm animacji i współpracy misyjnej w Kościele tarnowskim u progu nowego tysiącleciaCzermak, Krzysztof (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Potrzeba etyki biznesu?Drożdż, Alojzy (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Syjon w dziejach IzraelaDrwal, Tomasz Piotr (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)The first part of the article is the presentation of the general meaning of mountains and in particular, the role, which mount Zion played in the cultic history of Israel. In the second part, the author analyses the etymological and morphological hypothesis of the semantic field of the root of the word Zion. The third part presents the conclusions of the archeological excavations connected with the mount Zion, which with the time, played not only geographical but symbolical role in the religious history of the chosen people, as well.Pozycja Psychoterapia a religijność – potrzeba komplementarnościSzewczyk, Władysław (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Recently has been graving interests in various aspects of psychoherapy and the rale of religion in effectiveness of therapeutic process. The article deals with scientific relation between psychotherapy and religiousness. According the most mental health professionals, therapists cannot avoid in their practice, personal values, also religious values. Generally spiritual and especially religious values can make many important contribution to psychotherapy for the therapist and for the patients. The therapist should be aware of their own related values, the patients has the right to know what ethical and religious values the therapist has, what is the therapist’s identity. Secular counselors and religious pastoral counselors can and should cooperate to help of peoples in integral human development.Pozycja Prawo pozytywne a rozwój biomedycynyWójcik, Bogusław (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)There is a strong relationship connecting the practice of medicine (or biomedicine) and law. One can even talk about some kind of feedback between these two disciplines. Without law specifications the new medical activities, for example the transplantations of human heart, could not be put into practice. On the other hand, given the pressure of progress, only legal decision seem to guarantee the preservations of the human dignity in the new kind therapies and experiments taking advantage of contemporary technological knowledge, especially in the genetics field. In this situation it seems especially important, that lawyers, doctors, and specialist in bioethics accept a set of objective moral values that may serve as a kind background knowledge against which all the hard questions may be posed and discussed.Pozycja Wiara w Chrystusa wyklucza reinkarnacjęSzmulewicz, Henryk (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Analogia i jej zastosowania we wczesnej filozofii greckiejWolak, Zbigniew (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Prawo duszpasterzy do „życia z Ewangelii” w świetle tradycji patrystycznejŻurek, Antoni (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Podstawowe zasady ładu społecznegoStolarczyk, Ireneusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Sprawozdanie z działalności Wydziału Teologicznego w Tarnowie, Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, w roku akad. 2000/2001Żurek, Antoni (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Gatunek literacki wczesnochrześcijańskiego dokumentu QPaciorek, Antoni (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Doradcza kompetencja parafialnej rady duszpasterskiejRojowski, Leszek (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Czy postmodernizm prowadzi do nihilizmu? Nietsche’ańskie korzenie postmodernizmuDrożdż, Michał (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Katecheza w przestrzeni doświadczenia religijnego i świadectwa wiaryPołeć, Bogusław (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Normy kanoniczne a Dylemat JörgensenaBrożek, Bartosz; Wszołek, Stanisław (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)The well known Jorgensen’s Dilemma reads: 1. Only declarative, i.e. true or false statements can form parts of logically correct reasonings 2. Norms are not declarative senstences 3. Norms cannot form parts of logically correct reasonings 4. Logically correct normative reasonings do exist Three different attempts to elucidate and resolve Jorgensen’s Dilemma are presented and the answers are evaluated in terms of canon law theorist. The conclusion states that none of the three can be rejected for philosophical and theological reasons alone.Pozycja Kościół nie może poddać się współczesnej mentalności rozwodowej – papież Jan Paweł II do Roty Rzymskiej (28.01.2002)Rozkrut, Tomasz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)Pozycja Teoria ostateczna i prawa przyrodyHeller, Michał (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)The final goal of contemporary physics is to create the Ultimate Theory, called also the Theory of Everything. Such a theory should not only be logically self-consistent, but also physically self-contained, i.e. it should explain the Universe with no help of „anything external”. The status of space-time and physical laws, in this respect, is briefly discussed. It seems that this maximalistic program is doomed to fail as long as one accepts foundationalist philosophy of physics, i.e. the view that there exists a fundamental level out of which everything else could be deduced.Pozycja Stała formacja kapłanów w uchwałach IV Synodu diecezji tarnowskiejLechowicz, Wiesław (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2002)