Tarnowskie Studia Teologiczne, 2003, T. 22, cz. 2
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/15251
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Głoszenie Słowa Bożego bez moralizatorstwaLechowicz, Wiesław (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Siedemnastowieczna kaplica pasyjna w Moszczenicy koło GorlicDrewniak, Piotr (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Analogia jako metoda metafizykiKowalski, Wojciech (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)This article tries to describe the problem of the analogy, primarily based on the works of the Polish philosopher Rev. M. A. Krąpiec. Not taking into account the historic nature of the theme, to which the above-mentioned author sacrifices much of his own publications, the article deals with the following matters: the lexical and current (pre-scientific) understanding of the analogy, the analogousness of reality (of being), the analogy of cognition, and the analogy of predication. The term “analogy” is used in pre-scientific language, in only a vaguely defined sense. Its meaning approaches the meaning of “similarity.” However, the term “analogy” does differ from “similarity” since analogy contains dissimilarity as well as similarity. The first and basic philosophical level of the problem discussed is the analogy of real being itself in which we register relations between various components of this real being as relations between various concrete real beings. All of these relations constitute the analogical unity of reality itself and are the object of analogical knowledge. The analogical knowledge as the second level of analogy manifests itself as: metaphorical analogy, analogy of attribution, analogy of general proportionality, and analogy of transcendental proportionality. The third level of analogy is the analogy of predication appearing in our judgments where the analogical „is” is as judgmental as copula (in its cohesive, assertive and affirmative function). Judgmental predicates are analogical too.Pozycja Bernardyni tarnowscy w świetle 550 lat działalności bernardynów w PolsceRusecki, I. (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)The establishment of the Bernardines as the observance line in St. Francis of Assisi Minor Brethren Monastic Order is strictly connected with St. John Capistrano, a famous Franciscan missionary and a great supporter of reforming the Order. He come to Poland in 1453. Within a short period of time the Bernardines became very popular in Poland and in 1772 (the declining period of Polish independence) they owned over 180 convents. While discussing their activity, special emphasis should be put on their priestly work perfomed not only in their monastic churches but also outside them. The present article is an attempt to give a short outline of the Bernardines in the jubilee year of their 550 years of activity in Poland. Part one presents a short history of setting up the Order, its development and work. In part two the author describes Bernardine’s monastery in Tarnów, its foundation and activity.Pozycja Próba uwspółcześnienia języka teologicznego przez Jana Franciszka DrewnowskiegoWolak, Zbigniew (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)J.F. Drewnowski was a member of the Cracov Circle, which was a group of catholic philosophers trying to use the modern logic in the Christian philosophy and theology. Drewnowski was the author of a special philosophical program for unification of all sciences, philosophy and theology. In this paper I show the main ideas of this program and try to find what is especially important for contemporary philosophy and theology.Pozycja Chorał gregoriański zawarty w polskich śpiewnikach katolickich XIX i XX wiekuGarnczarski, Stanisław (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Objawienie imienia Bożego i jego znaczenie egzystencjalno-teologiczneKrólikowski, Janusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Dwuznaczność globalizacji w kontekście zasady godności człowiekaStolarczyk, Ireneusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Przeszkody uniemożliwiające nadejście niegodziwca (2 Tes 2,6-7)Bednarz, Michał (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja XXVI generał Towarzystwa Jezusowego – O. Włodzimierz Ledóchowski (1866-1942)Świątek, Stanisław (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Inauguracja roku akademickiego na Wydziale Teologicznym w Tarnowie, Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie (8.10.2002)Żurek, A. (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Sprawozdanie z działalności Wydziału Teologicznego w Tarnowie, Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie w roku akademickim 2002/2003(Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przekł. Bogdan Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002, s. 272.Wolak, Zbigniew (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Chaim Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, przeł. M. Chomicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, ss. 208.Wolak, Zbigniew (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Wihelm Weischedel, Do filozofii kuchennymi schodami, przeł. Katarzyna Chmielewska, Karolina Kuszyk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 307.Wolak, Zbigniew (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Ks. Jan Orzeszyna, Kościół wobec globalizacji, Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT 2003, s. 176.Stolarczyk, Ireneusz (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)Pozycja Possydiusz z Kalamy, Żywot św. Augustyna, tłum. P. Nehring, Źródła Monastyczne 26, Kraków – Tyniec 2002.Żurek, Antoni (Wydział Teologiczny w Tarnowie, 2003)