Tarnowskie Studia Teologiczne, 2022, T. 41, cz. 2

Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/18447

Przeglądaj

Ostatnie zgłoszenia

Teraz wyświetlane 1 - 7 z 7
  • Miniatura
    Pozycja
    Analogia jako odkrycie i narzędzie w myśleniu religijnym Jana Franciszka Drewnowskiego
    Wolak, Zbigniew (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2022)
    Analogia jest jednym z podstawowych sposobów zdobywania wiedzy i wyrażania jej za pomocą języka tak, aby zachować realizm i racjonalizm. Drewnowski zaproponował pojęcie analogii jako „formalnej odpowiedniości”. Później, gdy zajmował się filozofią praktyczną, ujmował analogię przy pomocy schematu przestrzennego. W artykule przedstawiono przykłady wykorzystania obu typów analogii w całym dziele Drewnowskiego, w szczególności w dziedzinie teologii. Porównano też zastosowanie analogii według Drewnowskiego i Bocheńskiego do opisu dogmatu Trójcy Świętej oraz przedstawiono metodę filozoficzną Drewnowskiego jako analogiczną do metody fizyki.
  • Miniatura
    Pozycja
    Męskość wobec zagrożeń ponowoczesności
    Wójtowicz, Mariusz (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2022)
    Ukształtowana po drugiej połowie XX wieku, po epoce modernizmu i nowoczesności, ponowoczesność, oprócz pozytywnych stron stanowi zagrożenie dla miłości, promując konsumeryzm, hedonizm, globalizację, egotyzm oraz narcyzm. Analiza problematyki kryzysu męskości w ponowoczesności jest w tym przypadku bardzo potrzebna. Nierzadko przytacza się kanony męskości skoncentrowane na wybranym wycinku rzeczywistości społecznej. Są to na przykład wzory przedstawiania mężczyzn w prasie, reklamie, filmach czy serialach, sposoby definiowania męskości w społecznościach LGBT czy gender. Mężczyzna staje przed kluczowymi pytaniami: Kim jestem? Jakie jest moje zadanie? Dzisiejszy mężczyzna boryka się z różnymi problemami, takimi jak: brak więzi z ojcem w dzieciństwie, ideologia gender, mentalność antykoncepcyjna, pornografia, panseksualizmem itp. Jak się okazuje, nie tylko psychoterapia, lecz także aspekt religijny ma istotny wpływ na rozwój i umocnienie ducha mężczyzny.
  • Miniatura
    Pozycja
    Apostolstwo poprzez cierpienie. Na podstawie nauczania Jana Pawła II
    Damasiewicz, Małgorzata (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2022)
    Koncepcja cierpienia w nauczaniu Jana Pawła II jest czymś więcej niż ból, a odkrywanie jej sensu jest zadaniem trudnym. Cierpienie złączone z krzyżem Chrystusa wzbogaca Kościół w łaski, które są tak bardzo potrzebne w uświęceniu i zbawieniu człowieka. Każdy człowiek jest powołany do świadectwa o Bogu, a w szczególności ten doświadczony chorobą, który łączy swoje cierpienie z cierpieniami Chrystusa. Jest on świadkiem Boga i tym samym dowodzi, że Bóg naprawdę istnieje. Ludzkie cierpienie ma moc zbawczą i uświęcającą dla drugich dopiero wtedy, gdy jest zanurzone w tajemnicy krzyża Chrystusa.
  • Miniatura
    Pozycja
    Relacje biskupów tarnowskich ze zgromadzeniem służebniczek dębickich w latach 1880–1937
    Soprych, Jacek (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2022)
    Founder of Servant Sisters of the Mother of God of the Virgin Immaculately Conceived bl. Edmund Bojanowski obliged the sisters to have a permanent relationship with the administrator of the diocese where the institiutons are located. He ordered the servants to subordinate the place to each bishop. Without his permission, new homes could not be opend. The sisters also reported on their activities to the Ordinary or to the Bishop’s Commissar appointed by him. Entries in convent chronicles and consistory documents testify to the paternal approach of Tarnów bishops to the Servants of Dębica. Starting from bp. Józef Alojzy Pukalski (Bishop of Tarnów in 1851–1885), during whose reign the sisters founded their first institution in the diocese,up to bp. Franciszek Lisowski (Bishop of Tarnów in 1933–1939), when during his pastoral care Pope Pius XI approved the Constitution of the Congregation and thus it came under the special care of the Church.
  • Miniatura
    Pozycja
    „Magnificat” proroctwem kultu Maryi. „Oto bowiem błogosławić mnie będą odtąd wszystkie pokolenia” (Łk 1, 48)
    Łabuda, Piotr (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2022)
    Pośród licznych tekstów nowotestamentalnych za szczególny można uznać przekazany przez św. Łukasza hymn Magnificat. Przybywająca do swojej krewnej Maryja, odpowiadając na pozdrowienie Elżbiety, wielbi Boga za wielkie rzeczy, które On czynił i wciąż czyni. Z pewnością dostępny dziś kantyk nie jest zapisem stenograficznym słów Maryi. Trudno jednak przyznać, że jest on dziełem autora trzeciej ewangelii, a Maryja nie miała nic wspólnego z tym przekazem. Wielbiąc Boga, Maryja zapowiada swój przyszły kult. Ze względu na to ojcowie Kościoła nazwali ją prorokinią. Maryja miała pełną świadomość, że otrzymała niezwykły Boży dar – Boże wybranie: „Wielkie rzeczy uczynił mi Wszechmocny”. Konsekwencją tego niezwykłego Bożego daru są także jej prorockie słowa, że wszystkie pokolenia będą ją wielbiły.
  • Miniatura
    Pozycja
    Logika rozwoju królestwa Bożego. Przypowieść o ziarnie (Mk 4, 26–29)
    Dynak, Adam (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2022)
    Artykuł jest studium przypowieści o ziarnie Mk 4, 26–29, występującej tylko w Ewangelii św. Marka. W podjętej analizie autor próbuje odpowiedzieć na pytanie, dlaczego ten tekst nie znajduje się w pozostałych Ewangeliach. Celem rozważań jest dostrzeżenie właściwej roli siewcy, roli i ziarna. Zostały także poruszone powiązania przypowieści z tekstami prorockimi Starego Testamentu, a także kwestia eschatologiczna obecna w nauczaniu Jezusa. Ostateczny wniosek analizy egzegetyczno-teologicznej skupia się wokół prawdy, że królestwo Boże na ziemi rozwija się według planów Bożych, dlatego człowiek wierzący powinien być pewny w jego pełnym objawieniu się nawet wtedy, kiedy nie dostrzega wyrazistych znaków jego obecności w życiu.
  • Miniatura
    Pozycja
    Pieśni ku czci Matki Bożej Bolesnej w wybranych polskich śpiewnikach katolickich
    Garnczarski, Stanisław (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Wydział Teologiczny Sekcja w Tarnowie, 2022)
    Rozważania o współcierpieniu Maryi i Jej czynnym jednoczeniu się z Chrystusem umęczonym i  ukrzyżowanym stały się podstawą do rozwoju różnych form literatury oraz ikonografii pasyjnej. Źródłem pieśni ku czci Matki Bożej Bolesnej stały się plankty, czyli lamenty Matki Bożej Bolesnej, wywodzące się ze średniowiecznych pasyjnych dramatów liturgicznych oraz sekwencja Stabat Mater, wielokrotnie tłumaczona na język polski. Dialog, jako forma ustnej komunikacji została zastosowana w twórczości literackiej. Pieśni w tej formie dają możliwość dynamicznej konfrontacji różnych poglądów, przez co czytelnik, a w naszym przypadku śpiewający zostają wciągnięci do przeżywania ukazywanych treści. Ważny dział pieśni o cierpiącej Maryi stanowią śpiewy do siedmiu boleści Matki Bożej, czy też pieśni do Matki Bożej Saletyńskiej. Ostatnia grupę stanowią pieśni, w których wierni proszą Bolejącą Matkę o wstawiennictwo i pomoc w trudnych sytuacjach, zwłaszcza w cierpieniu. Przebadane pieśni prezentują szerokie spektrum struktury poetyckiej, więcej lub mniej odznaczającej się kunsztem poetyckim.