The Chastity of Jesus and the „Refusal to Grasp”
Ładowanie...
Data
2020
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Pallottinum
Abstrakt
Jean-Pierre Batut in his article analyzes the relationship between Christ’s temptations and His chastity. When Saint Thomas meditates on temptations in the desert (Summa Theologica, III, q. 41), reminds us that the temptation which Christ underwent is experienced like all mysteries. Nevertheless, he makes a distinction between „of flash and world” temptations and „primary temptation” coming directly from the tempter. If the temptation that comes directly from the tempter does not concern „intra-worldly” objects, the author states, it radically rests with God and God’s promise. This is the temptation from the third chapter of Genesis. Therefore, according to the author, this is the only biblical passage to which we can refer to the temptation of Christ, because as the only one he presents a man who is even younger than sin. For example, we cannot compare the temptation of Christ with the description of David’s sin (2 Sam 11 ; 1 Chr 20). Because temptation which David succumbs when he sleeps with Bathsheba is „of flesh and the world”; and this is not the original temptation.
Jean-Pierre Batut w swoim artykule analizuje związek między pokusami Chrystusa a Jego czystością. Kiedy św. Tomasz medytuje o pokusach na pustyni (Summa Theologica, III, q. 41), przypomina nam, że pokusa, którą przeszedł Chrystus jest przeżywana jak wszystkie tajemnice. Niemniej jednak dokonuje on rozróżnienia między pokusami „ciała i świata”, a „pokusą pierwotną” pochodząca bezpośrednio od kusiciela. Jeśli pokusa pochodząca bezpośrednio od kusiciela nie dotyczy przedmiotów „wewnątrzświatowych” stwierdza autor to radykalnie spoczywa na Bogu i na Bożej obietnicy. Jest to pokusa z trzeciego rozdziału Księgi Rodzaju. Dlatego, zdaniem autora, jest to jedyny fragment biblijny do którego możemy odwoływać pokusę Chrystusa, ponieważ jako jedyny, przedstawia człowieka, który jest jeszcze młodszy od grzechu. Nie możemy na przykład porównywać pokus Chrystusa z opisem grzechu Dawida (2 Sm 11; 1 Roz 20). Ponieważ pokusa, której uległ Dawid kiedy spał z Batszebą jest „z ciała i świata”; a to nie jest pokusa pierwotna.
Jean-Pierre Batut w swoim artykule analizuje związek między pokusami Chrystusa a Jego czystością. Kiedy św. Tomasz medytuje o pokusach na pustyni (Summa Theologica, III, q. 41), przypomina nam, że pokusa, którą przeszedł Chrystus jest przeżywana jak wszystkie tajemnice. Niemniej jednak dokonuje on rozróżnienia między pokusami „ciała i świata”, a „pokusą pierwotną” pochodząca bezpośrednio od kusiciela. Jeśli pokusa pochodząca bezpośrednio od kusiciela nie dotyczy przedmiotów „wewnątrzświatowych” stwierdza autor to radykalnie spoczywa na Bogu i na Bożej obietnicy. Jest to pokusa z trzeciego rozdziału Księgi Rodzaju. Dlatego, zdaniem autora, jest to jedyny fragment biblijny do którego możemy odwoływać pokusę Chrystusa, ponieważ jako jedyny, przedstawia człowieka, który jest jeszcze młodszy od grzechu. Nie możemy na przykład porównywać pokus Chrystusa z opisem grzechu Dawida (2 Sm 11; 1 Roz 20). Ponieważ pokusa, której uległ Dawid kiedy spał z Batszebą jest „z ciała i świata”; a to nie jest pokusa pierwotna.
Opis
Artykuł w języku angielskim.
Słowa kluczowe
pokusa, kuszenie, Jezus Chrystus, grzech, czystość, czystość Jezusa, temptation, Jesus Christ, sin, chastity, Jesus' purity
Cytowanie
Communio, 2019, R. 39, nr 1 (205), s. 69-79.