“Jesus’ school” in the light of biblical theology of vocation
Data
2008
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
Abstrakt
Powołanie i formacja uczniów są ściśle związane z działalnością Jezusa. Jedną z pierwszych Jego czynności jest wezwanie uczniów (Mk 1,16-20); z kolei ich przebywanie z Mistrzem, wspólnota losu, wchodzenie w Jego tajemnicę odbywa się w ramach swoistej szkoły, szkoły Jezusa. W niej dokonuje się formacja uczniów, która ma prowadzić z jednej strony do stopniowego odkrywania tożsamości Pana, z drugiej zaś ma pozwolić uczniowi odkryć własną tożsamość. Szczególnym zapisem formacji w takiej szkole jest zapis Ewangelii Marka 8,27-10,52. To swoista szkoła w drodze, Jezus zmierza ku Jerozolimie wprowadzając uczniów w tajemnicę własnego losu i pozwalając im wchodzić w nią na trzech etapach: od odkrycia wyjątkowości Jezusa, poprzez wejście w tajemnicę paschalną, stanowiącą o istocie tej wyjątkowości aż po zjednoczenie z Mistrzem. Szkołą Jezusa prowadzi uczniów do pełnej wspólnoty losu. Spoglądając na to zagadnienie w szerszej perspektywie biblijnej odkrywamy, że powołania i kształtowanie ucznia przed wysłaniem go z misją jest elementem konstytutywnym całej historii zbawienia, która jest w pewnym sensie historią powołań, historią powołanych. Wezwani i ukształtowani przez Boga, będą przewodnikami Jego ludu. Kiedy Jezus powołuje swych uczniów, otwiera zatem kolejny etap tej samej historii: historii powołań, która będzie dalszym ciągiem wielkiej, biblijnej szkoły Boga.
Opis
Artykuł w języku angielskim.
Słowa kluczowe
theology, biblical theology, theology of vocation, vocation, Jesus’ School, disciples of Jesus, Jesus Christ, Bible, New Testament, biblical vocation, God, experience of God, Paschal Mystery, teologia, teologia biblijna, teologia powołania, powołanie, Szkoła Jezusa, uczniowie Jezusa, Jezus Chrystus, Biblia, Pismo Święte, Nowy Testament, powołanie biblijne, Bóg, doświadczenie Boga, Misterium Paschalne
Cytowanie
Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2008, R. 16, Nr 2, s. 39-55.
Licencja
CC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach