Wrocławski Przegląd Teologiczny, 2012, R. 20, Nr 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/22767
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Teologia Soboru Nicejskiego w świetle „Listu Euzebiusza z Cezarei do swego Kościoła”Wołyniec, Włodzimierz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Język współczesnej katechezySroczyński, Piotr (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Andrzej Siemieniewski, Stwórca i ewolucja stworzenia, Fronda, Warszawa 2011, ss. 237Kiwka, Mirosław (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Ojcowie Kościoła uczą duchowości biblijnejSiemieniewski, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)In his Adhortation Verbum Domini Pope Benedict XVI recalls the riches of the writings of the ancient and medieval theologians who applied to the Holy Scripture the scheme of four biblical senses. These four were, besides the literal sense, allegorical, moral and anagogical ones, which together were considered to form the spiritual sense of the Scriptures. The wisdom of the ancient Church may be thus rediscovered. To gain such insight into the biblical vision of the Church fathers some examples were chosen in this paper: The Letter of Barnabas and Stromata of the Clement of Alexandria. In their hands the lecture of the Old Testament passages becomes a key to understanding of the New Testament pages and the Bible rediscovers its inherent unity.Pozycja Ks. Henryk Seweryniak, Teologia fundamentalna, Towarzystwo „Więź” Warszawa 2010, ss. 520 (t. I), 380 (t. II)Dołganiszewska, Elżbieta (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja De Joodse achtergrond van het Onze VaderRosik, Mariusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Modlitwa Pańska, ta najbardziej chrześcijańska z modlitw, jest zakorzeniona w judaizmie. Zarówno przez swą strukturę (inwokacja i siedem próśb), jak przez idee w niej zawarte odwołuje się do literackich i teologicznych wzorców żydowskich, jest więc głęboko zakotwiczona w żydowskiej pobożności. Niniejsza prezentacja ukazuje wybrane paralele teologiczne i werbalne pomiędzy modlitwami żydowskimi oraz modlitwą Ojcze nasz. Zarysowane są tu także teologiczne idee żydowskie, które znalazły swe odzwierciedlenie w Modlitwie Pańskiej. Omówiona została najpierw inwokacja, a następnie każda z siedmiu próśb. Nie ulega wątpliwości, że modlitwa Ojcze nasz, której Jezus-Żyd nauczył swoich uczniów, zakorzeniona jest silnie w przekonaniach judaizmu I stulecia. Zarówno jej struktura, jak i treść przypomina wiele żydowskich modlitw i odzwierciedla poglądy teologiczne, które wyrażone zostały tak w biblijnej, jak i pozabiblijnej spuściźnie literackiej Żydów. Można wykazać liczne podobieństwa Modlitwy Pańskiej z takimi modlitwami, jak Kaddish, Abinu malkenu! czy Shemoneh Esreh. Fakt, że podobieństwa te istnieją, nie oznacza jednak braku różnic. Wydaje się, że największa z nich wyraża się w tym, iż modlitwa chrześcijan ma wymiar bardziej uniwersalistyczny niż modlitwy żydowskie, których przedmiotem jest przede wszystkim naród żydowski i jego dobro. Inaczej rozumiana jest także idea królestwa Bożego, która łączy się z oczekiwaniami mesjańskimi; dla chrześcijan Jezus jest Mesjaszem i Jego królestwo jest już w zaczątkowej formie obecne na ziemi, dla Żydów Mesjasz musi się jeszcze objawić.Pozycja „Jezus z Nazaretu” Benedykta XVI a współczesna biblistykaPietkiewicz, Rajmund (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)“Jesus of Nazareth” is not only the result of the spiritual path of the Pope’s personal discovery of the figure of Jesus of Nazareth, but also his reaction to attempts at reaching out to historical Jesus, which led to the deepening of the gap between “historical Jesus” and “Christ of faith”. While reading the work, a question concerning its meaning for contemporary biblical studies emerges. Benedict XVI unmasks the non-academic character of some of the theses proposed by contemporary exegesis. He is of the opinion that an exegetic Catholic should apply so-called hermeneutic of faith, which constitutes a link between historical-critical studies of the Bible with its theological analysis. “Jesus of Nazareth” constitutes an example of the application of a hermeneutic of faith. The Pope recommends a critical approach to the findings of biblical studies.Pozycja Priorytety duszpasterskie w diecezji wrocławskiej w pierwszych latach pasterskiej posługi biskupa Adolfa Bertrama (2)Piela, Michał (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)The end of World War I brought huge changes in a social, political as well as religious life of many societies and nations. Deans of the Prussian part of the diocese of Wroclaw, gathered at a conference in October 1918, discussed the following pastoral issues, which had to be given special attention in the era of great changes: the way of preaching, further education of the clergy, priestly duty in the times of danger, Holy Communion to children, ministry of men in the postwar period with particular emphasis on the pastoral duties towards returning soldiers, duties to the circles of people threatened by the influence of social democracy, further development of the Society of St. Boniface, mixed marriages under the new Code of Canon Law, the liturgy, organization and way of operating of “The Union of Christian Mothers” (“Müttervereine”). This conference brought a lot of valuable pastoral impulses, which were successfully implemented in various dimensions of the impact of the pastoral life on the faithful in the diocese of Wroclaw in the postwar period. Another theme we would like look into are the pastoral letters issued by the Ordinary of Wroclaw, Bishop A. Bertram during the First World War. This subject comprises a valuable contribution to the issues presented above.Pozycja „Ta skała – to Chrystus” (1 Kor 10, 4)Nowicki, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Jezus Chrystus – Królestwo Boże (gr. basileia) – KościółNowicki, Andrzej (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Dusza i ciało jako integralne składowe ludzkiego bytu. Stanowisko metafizyki realistycznejMrzygłód, Piotr (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)From the beginning of the world, human beings formed a great cognitive mystery for themselves. The turning point in the search for an answer concerning human nature was the discovery of spiritual and physical elements which constitute the nature of a human being. After some time, classical philosophy gave us kind of knowledge which became “a key” which helps us understand its uniqueness in the created world. This fact allows us to perceive human being as a psychophysical unity and connection between two most basic elements of existence, and also as a creation in whose animating and organizing elements (soul) inextricably connect with organic matter (then “the body” is formed). In this way it creates complete human substance. Despite the metaphysical perfection of the soul, only the body can be assumed as a space-time continuum of the human person. The body allows the human being to exist “here and now” and to the express the human soul outside. And it is not only a necessary reason but also the main cause of the creation of soul by God.Pozycja Fenomen Światowych Dni Młodzieży – świadectwo ze spotkania młodych w MadrycieMendyk, Marek (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Janusz Mariański, Religia w społeczeństwie ponowoczesnym. Studium socjologiczne, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010, ss. 295Pelekh, Olha (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Tomasz Krzemiński, Ludzki embrion – czy ma prawo do życia?, Wydawnictwo św. Stanisława B.M., Kraków 2011, ss. 109Reroń, Tadeusz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Ks. Stanisław Kowalczyk, Współczesny kryzys ideowo-aksjologiczny, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011, ss. 204Dec, Ignacy (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Przemiany w świadomości religijnej polskiej młodzieżyJóźwik, Michał (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Paralell to socio-political changes, structural transformations currently taking place in Poland are causing rapid re-evaluation in the area of the individual’s culture and awareness. They affect the condition and functioning of the Polish family and thus they may influence the processes of intergenerational transfer of cultural tradition which constitute an essential factor in maintaining the society’s cultural identity. Contemporary changes may also adversely affect the transfer of religiousness across generations. Family, which has so far been a strong agent in the process of transferring religious values, is now exposed to the action of other processes, inter alia an increasing spontaneous secularization. The purpose of the present paper is an attempt to demonstrate the prominent role of family against the background of socio-cultural and socio-moral changes occurring in the Polish society. Moreover, the idea is to show the fundamental role of family as a space of religious upbringing against the backdrop of transformations in the Polish youth’s identity during the time of the crisis of traditional values.Pozycja VIII Walne Zebranie Stowarzyszenia Biblistów Polskich. 49. Sympozjum Biblistów Polskich. Katowice, 20–22 września 2011 r.Jezierska, Ewa J. (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Problematyka moralna w kaznodziejstwie Cezarego z ArlesJaśkiewicz, Grzegorz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Początki nauczania społecznego Benedykta XVIIrek, Waldemar (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)Pozycja Joseph Grzywaczewski, La relation du Fils au Père dans les conceptions théologiques des origines au Concile de Nicée, Paris 2010, ss. VII, 471Jaśkiewicz, Grzegorz (Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu, 2012)