Hierarchia wartości członków wspólnoty Domowego Kościoła
Ładowanie...
Data
2023
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego
Abstrakt
Artykuł prezentuje empiryczną weryfikację hipotezy, iż małżonkowie należący do wspólnoty Domowego Kościoła (DK), w swojej hierarchii wartości wyżej stawiają dobra związane z religijnością i rodziną niż małżonkowie niezwiązani z żadną wspólnotą religijną. Na takie przesłanki wskazują dotychczasowe dane, wedle których osoby z DK cechują się wysokim poziomem religijności personalnej i dobrymi jakościowo relacjami rodzinnymi. Weryfikacji hipotezy dokonano na podstawie Skali Wartości Miltona Rokeacha, badając 30 małżeństw z DK i spoza DK. Uzyskane rezultaty potwierdziły, iż członkowie DK w swojej hierarchii wartości najwyżej cenią dobra dotyczące relacji z Bogiem, następnie relacji z najbliższymi, a potem relacji z innymi ludźmi. Źródłem takich wyników w pierwszym rzędzie wydaje się przynależność do wspólnoty DK, co sprawia, że hierarchia wartości jej członków cechuje się dużym stopniem spójności wewnętrznej (między wartościami ostatecznymi i instrumentalnymi), idzie w parze z hierarchią potrzeb w ujęciu Abrahama Maslowa i religijnością personalną, stawia rodzinę na drugim miejscu (po Bogu), choć większość Polaków umieszcza ją na miejscu pierwszym, pozwala przełamać zależności związane z wiekiem. Jednak inną przyczyną uzyskanych danych może być struktura osobowości badanych osób, gdyż hierarchia wartości, zdaniem Rokeacha, stanowi jedną z jej części. Dylemat ten pozwolą rozstrzygnąć jedynie dalsze poszukiwania empiryczne.
The article presents an empirical verification of the hypothesis that spouses belonging to the religious community of the Domestic Church (DC) place religious and family-related goods higher in their hierarchy of values than spouses not affiliated with any religious community. Such premises are indicated by previous data according to which DC members are characterized by a high level of personal religiosity and good quality family relationships. The hypothesis was verified on the basis of Milton Rokeach’s Values Scale, examining 30 DC and non-DC couples. The results obtained confirmed that in their hierarchy of values, members of the DC community place the highest value on goods pertaining to relationships with God, followed by relationships with loved ones, and then relationships with other people. The source of such results first of all seems to be the membership in the DC community, which makes the hierarchy of values of its members: characterized by a high degree of internal consistency (between ultimate and instrumental values), goes hand in hand with Abraham Maslow’s hierarchy of needs and personal religiosity, puts family in the second place (after God), although the majority of Poles put it in the first place, allows for overcoming dependencies related to age. However, another reason for the data obtained may be the personality structure of the persons surveyed, as the value hierarchy, according to Rokeach, is one of its parts. This dilemma will only be resolved by further empirical research.
The article presents an empirical verification of the hypothesis that spouses belonging to the religious community of the Domestic Church (DC) place religious and family-related goods higher in their hierarchy of values than spouses not affiliated with any religious community. Such premises are indicated by previous data according to which DC members are characterized by a high level of personal religiosity and good quality family relationships. The hypothesis was verified on the basis of Milton Rokeach’s Values Scale, examining 30 DC and non-DC couples. The results obtained confirmed that in their hierarchy of values, members of the DC community place the highest value on goods pertaining to relationships with God, followed by relationships with loved ones, and then relationships with other people. The source of such results first of all seems to be the membership in the DC community, which makes the hierarchy of values of its members: characterized by a high degree of internal consistency (between ultimate and instrumental values), goes hand in hand with Abraham Maslow’s hierarchy of needs and personal religiosity, puts family in the second place (after God), although the majority of Poles put it in the first place, allows for overcoming dependencies related to age. However, another reason for the data obtained may be the personality structure of the persons surveyed, as the value hierarchy, according to Rokeach, is one of its parts. This dilemma will only be resolved by further empirical research.
Opis
Słowa kluczowe
hierarchia wartości, małżeństwo, wspólnota religijna, hierarchy of values, marriage, religious community, wartości, values, Kościół domowy, domestic Church, rodzina, family, nauki o rodzinie, family studies
Cytowanie
Family Forum, 2023, T. 13, s. 499-516.
Kolekcje
Licencja
CC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach