Education as a factor in changing the life situation of older people
Data
2023
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego
Abstrakt
The context of the research was the educational dimension of the life situation of older people. The life situation of seniors may depend on various factors. One of them is the activity they undertake. Educational activity, broadly understood, plays a special role in this area. The aim of the research was to show the role of education (educational activity) as a factor in changing the life situation of older people, as well as to indicate the need and opportunities for educational activation of seniors and supporting their comprehensive development. The applied research method was the analysis of existing data, taking into account, in particular, publications in the field of social and educational gerontology and social pedagogy. The results of the research indicated the important role of education (educational activity) as a factor in changing the life situation of older people, as well as the need to undertake various activities in the field of educational activation of seniors, and to support their comprehensive development. A special role in this area should be played by educational, cultural and aid institutions and organizations, the mass media, as well as the elderly communities themselves. The conclusions from the research were that undertaking various educational and supportive activities contributes to increasing the possibilities of older people to influence their own life situation and to improve the quality of their lives.
Kontekstem badań był edukacyjny wymiar sytuacji życiowej ludzi starszych. Sytuacja życiowa seniorów może zależeć od rozmaitych czynników. Jednym z nich jest podejmowana przez nich aktywność. Szczególną rolę w tym obszarze odgrywa szeroko rozumiana aktywność edukacyjna. Celem badań było ukazanie roli edukacji (aktywności edukacyjnej) jako czynnika zmiany sytuacji życiowej ludzi starszych, a także wskazanie na potrzebę i możliwości w zakresie aktywizacji edukacyjnej seniorów oraz wspomagania ich wszechstronnego rozwoju. Zastosowaną metodą badawczą była analiza danych zastanych, uwzględniającą w szczególności publikacje z zakresu gerontologii społecznej i oświatowej oraz pedagogiki społecznej. Wyniki badań wskazały na istotną rolę edukacji (aktywności edukacyjnej) jako czynnika zmiany sytuacji życiowej ludzi starszych, a także potrzebę podejmowania różnorakich działań w zakresie aktywizacji edukacyjnej seniorów i wspomagania ich wszechstronnego rozwoju. Szczególną rolę w tej sferze powinny odgrywać instytucje oraz organizacje edukacyjne, kulturalne i pomocowe, środki masowego przekazu, a także same środowiska senioralne. Wnioski z badań były takie, że podejmowanie zróżnicowanych działań edukacyjnych i pomocowych (wspierających) przyczynia się do zwiększenia możliwości osób starszych w zakresie wpływania na własną sytuację życiową oraz podnoszenia jakości swojego życia.
Kontekstem badań był edukacyjny wymiar sytuacji życiowej ludzi starszych. Sytuacja życiowa seniorów może zależeć od rozmaitych czynników. Jednym z nich jest podejmowana przez nich aktywność. Szczególną rolę w tym obszarze odgrywa szeroko rozumiana aktywność edukacyjna. Celem badań było ukazanie roli edukacji (aktywności edukacyjnej) jako czynnika zmiany sytuacji życiowej ludzi starszych, a także wskazanie na potrzebę i możliwości w zakresie aktywizacji edukacyjnej seniorów oraz wspomagania ich wszechstronnego rozwoju. Zastosowaną metodą badawczą była analiza danych zastanych, uwzględniającą w szczególności publikacje z zakresu gerontologii społecznej i oświatowej oraz pedagogiki społecznej. Wyniki badań wskazały na istotną rolę edukacji (aktywności edukacyjnej) jako czynnika zmiany sytuacji życiowej ludzi starszych, a także potrzebę podejmowania różnorakich działań w zakresie aktywizacji edukacyjnej seniorów i wspomagania ich wszechstronnego rozwoju. Szczególną rolę w tej sferze powinny odgrywać instytucje oraz organizacje edukacyjne, kulturalne i pomocowe, środki masowego przekazu, a także same środowiska senioralne. Wnioski z badań były takie, że podejmowanie zróżnicowanych działań edukacyjnych i pomocowych (wspierających) przyczynia się do zwiększenia możliwości osób starszych w zakresie wpływania na własną sytuację życiową oraz podnoszenia jakości swojego życia.
Opis
Artykuł w języku angielskim.
Słowa kluczowe
activation, activity, education, elderly man, life situation, development support, aktywizacja, aktywność, człowiek starszy, edukacja, sytuacja życiowa, wspomaganie rozwoju, osoby starsze, elderly, nauki o rodzinie, family studies
Cytowanie
Family Forum, 2023, T. 13, s. 403-417.
Kolekcje
Licencja
CC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach