Education as a factor in changing the life situation of older people

Miniatura

Data

2023

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego

Abstrakt

The context of the research was the educational dimension of the life situation of older people. The life situation of seniors may depend on various factors. One of them is the activity they undertake. Educational activity, broadly understood, plays a special role in this area. The aim of the research was to show the role of education (educational activity) as a factor in changing the life situation of older people, as well as to indicate the need and opportunities for educational activation of seniors and supporting their comprehensive development. The applied research method was the analysis of existing data, taking into account, in particular, publications in the field of social and educational gerontology and social pedagogy. The results of the research indicated the important role of education (educational activity) as a factor in changing the life situation of older people, as well as the need to undertake various activities in the field of educational activation of seniors, and to support their comprehensive development. A special role in this area should be played by educational, cultural and aid institutions and organizations, the mass media, as well as the elderly communities themselves. The conclusions from the research were that undertaking various educational and supportive activities contributes to increasing the possibilities of older people to influence their own life situation and to improve the quality of their lives.

Kontekstem badań był edukacyjny wymiar sytuacji życiowej ludzi starszych. Sytuacja życiowa seniorów może zależeć od rozmaitych czynników. Jednym z nich jest podejmowana przez nich aktywność. Szczególną rolę w tym obszarze odgrywa szeroko rozumiana aktywność edukacyjna. Celem badań było ukazanie roli edukacji (aktywności edukacyjnej) jako czynnika zmiany sytuacji życiowej ludzi starszych, a także wskazanie na potrzebę i możliwości w zakresie aktywizacji edukacyjnej seniorów oraz wspomagania ich wszechstronnego rozwoju. Zastosowaną metodą badawczą była analiza danych zastanych, uwzględniającą w szczególności publikacje z zakresu gerontologii społecznej i oświatowej oraz pedagogiki społecznej. Wyniki badań wskazały na istotną rolę edukacji (aktywności edukacyjnej) jako czynnika zmiany sytuacji życiowej ludzi starszych, a także potrzebę podejmowania różnorakich działań w zakresie aktywizacji edukacyjnej seniorów i wspomagania ich wszechstronnego rozwoju. Szczególną rolę w tej sferze powinny odgrywać instytucje oraz organizacje edukacyjne, kulturalne i pomocowe, środki masowego przekazu, a także same środowiska senioralne. Wnioski z badań były takie, że podejmowanie zróżnicowanych działań edukacyjnych i pomocowych (wspierających) przyczynia się do zwiększenia możliwości osób starszych w zakresie wpływania na własną sytuację życiową oraz podnoszenia jakości swojego życia.

Opis

Artykuł w języku angielskim.

Słowa kluczowe

activation, activity, education, elderly man, life situation, development support, aktywizacja, aktywność, człowiek starszy, edukacja, sytuacja życiowa, wspomaganie rozwoju, osoby starsze, elderly, nauki o rodzinie, family studies

Cytowanie

Family Forum, 2023, T. 13, s. 403-417.

Licencja

CC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach