Scena religijna wobec realizmu. Portret wotywny i portret ukryty w obrazie „Opłakiwanie” z kościoła św. Katarzyny w Braniewie
Data
2012
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Diecezjalne Adalbertinum
Abstrakt
The authoress analyzes the „Mourning” picture from St. Catherine church in Braniewo. In her interpretation she remarks that the whole expressive scene is dedicated to the death of Christ, which on one hand side is focused on the Lord’s Passion, but on the other – does not confine itself only to religious contents. The picture contains some kind of moralizing message due to taking advantage of possibilities delivered by the symbolism of portrait. A spectator is introduced by the artist into the epicenter of the portrayed occurrence. The painter not only spotlights himself pridefully as an author of the work, but also indicates the direction of perception: from oppressed Christ to Cardinal Hozjusz as the founder of the picture, and an exemplary Christian.
Opis
Zawiera ilustracje.
Słowa kluczowe
kościoły, churches, kościół św. Katarzyny w Braniewie, Bazylika św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Braniewie, bazyliki, basilicas, historia sztuki, art history, scena religijna, religious scene, realizm, realism, portret wotywny, votive portrait, portret ukryty, hidden portrait, Opłakiwanie (obraz), obrazy, paintings, symbolism of portrait, symbolika portretu, Mourning (picture), Stanisław Hozjusz, kardynałowie, cardinals, Saint Catherine church, Braniewo, sztuka sakralna, sacred art
Cytowanie
Studia Ełckie, 2012, T. 14, s. 541-555.
Kolekcje
Licencja
CC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych