„Plemię żmijowe” (Łk 3,7) i pokrewne wypowiedzi w Łk-Dz. Diagnoza sytuacji współczesnych Jezusowi czy kondycji człowieka?
Ładowanie...
Data
2018
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Abstrakt
The negative phrase: “the brood of vipers” has no equivalent in the OT, neither it is present in the extra-biblical writings. The first evangelist is the one who uses the epithet most often. However, Luke does use it as well (Lk 3:7). The paper is a study of narrative strategies of both Gospel-writers within the context of the OT and the rabbinic literature in order to identify one of the important narrative threads of the third Gospel. Instead of stigmatizing the particular faction of the Israel’s religious society, Luke employs the primordial Christian tradition to stress sinfulness of human nature, which in the past resulted in rejecting the good news of Jesus.
Opis
Słowa kluczowe
potomstwo żmij, pokolenie, żmija, wąż, grzeszność, teologia Łukasza, plemię żmijowe, Nowy Testament, Biblia, Pismo Święte, egzegeza egzegeza biblijna, biblistyka, teologia, teologia biblijna, Ewangelia według św. Łukasza, Biblia Hebrajska, wąż w Biblii Hebrajskiej, wąż w LXX, wąż w Nowym Testamencie, żmija w Biblii Hebrajskiej, żmija w LXX, żmija w Nowym Testamencie, kultura, kultura rzymska, kultura hellenistyczna, Dzieje Apostolskie, Septuaginta, wąż w Septuagincie, żmija w Septuagincie, brood of vipers, generation, viper, snake, sinfulness, Luke’s theology, viper tribe, New Testament, Bible, biblical exegesis, biblical studies, theology, biblical theology, Gospel of Luke, Hebrew Bible, serpent in the Hebrew Bible, serpent in the LXX, serpent in the New Testament, viper in the Hebrew Bible, viper in the LXX, viper in the New Testament, culture, Roman culture, Hellenistic culture, Łk 3, Acts of the Apostles, Septuagint, serpent in the Septuagint, viper in the Septuagint
Cytowanie
The Biblical Annals, 2018, T. 8, nr 2, s. 191-211.
Licencja
CC-BY - Uznanie autorstwa