Katecheta we wspólnocie Kościoła świadkiem wiary i mistagogiem
Ładowanie...
Data
2022
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Abstrakt
While establishing the lay ministry of the catechist, Pope Francis expressed his hope that, as was the case in Christian antiquity, the catechist – because of the tasks entrusted to him –would be simultaneously a witness of faith, a master and a mystagogue, a companion and an educator who teaches on behalf of the Church. The aim of this article is to highlight the mystagogical dimension of the education of catechists preparing to enter the ministry in parish communities, and to present the related directions of pastoral activities carried out in the Church of Katowice as part of the Archdiocesan Centre for Pastoral Formation. The main research problem concerns the nature of the formation of catechists serving in parish communities and their specific competences. The study uses the methods of analysis and synthesis. The analysis of catechetical documents, carried out in the light of chronologically (sequentially) complementary guidelines concerning catechists’ formation enabled to distinguish the mystagogical elements of the theological-pastoral formation of catechists. The article emphasises the postulate expressed in the Catechetical Directory for the formation of catechists as “witnesses of faith and mystagogues” and the lay ministry of the catechist established by Pope Francis, as a possibility and necessity for the formation of two types of catechists that complement each other through their competences: the school catechist – a teacher of religious education, and the catechist who undertakes ministry in the parish community. Pastoral initiatives supporting the formation of parish catechists conducted in the Archdiocese of Katowice are presented as an example of catechetical-pastoral implementation of the postulated activities. They serve as an inspiration for activities in other formation centres.
Ustanawiając posługę świecką katechety, papież Franciszek wyraził nadzieję, iż podobnie jak miało to miejsce w chrześcijańskiej starożytności, katecheta ze względu na powierzone mu zadania będzie zarazem świadkiem wiary, mistrzem i mistagogiem, towarzyszem i pedagogiem, który naucza w imieniu Kościoła. Celem naukowym artykułu jest wydobycie mistagogicznego wymiaru formacji katechetów przygotowujących się do podjęcia posługi we wspólnotach parafialnych oraz prezentacja związanych z nią kierunków działań duszpasterskich, prowadzonych w katowickim Kościele w ramach Archidiecezjalnego Centrum Formacji Pastoralnej. Główny problem badawczy wyraża się w pytaniu o charakter formacji katechetów posługujących we wspólnotach parafialnych oraz ich szczególne kompetencje. Dla opracowania problemu posłużono się metodami analizy i syntezy. Analiza dokumentów katechetycznych, przeprowadzona w świetle chronologicznie (sekwencyjnie) dopełniających się wskazań odnośnie do formacji katechetów, pozwoliła na wyodrębnienie mistagogicznych elementów teologiczno-pastoralnej formacji katechetów. Wyrażony w Dyrektorium katechetycznym postulat formacji katechetów jako „świadków wiary i mistagogów” oraz ustanowioną przez Franciszka posługę świecką katechety artykuł akcentuje jako możliwość i konieczność formacji dwóch dopełniających się dzięki posiadanym kompetencjom typów katechetów: katechety szkolnego – nauczyciela religii, oraz katechety (katechisty) – podejmującego posługę we wspólnocie parafialnej. Jako przykład katechetyczno-duszpasterskiej realizacji postulowanych działań przedstawiono inicjatywy duszpasterskie wspierające formację katechetów parafialnych prowadzone w Archidiecezji Katowickiej. Stanowią one inspirację dla działań podejmowanych w innych ośrodkach formacyjnych.
Ustanawiając posługę świecką katechety, papież Franciszek wyraził nadzieję, iż podobnie jak miało to miejsce w chrześcijańskiej starożytności, katecheta ze względu na powierzone mu zadania będzie zarazem świadkiem wiary, mistrzem i mistagogiem, towarzyszem i pedagogiem, który naucza w imieniu Kościoła. Celem naukowym artykułu jest wydobycie mistagogicznego wymiaru formacji katechetów przygotowujących się do podjęcia posługi we wspólnotach parafialnych oraz prezentacja związanych z nią kierunków działań duszpasterskich, prowadzonych w katowickim Kościele w ramach Archidiecezjalnego Centrum Formacji Pastoralnej. Główny problem badawczy wyraża się w pytaniu o charakter formacji katechetów posługujących we wspólnotach parafialnych oraz ich szczególne kompetencje. Dla opracowania problemu posłużono się metodami analizy i syntezy. Analiza dokumentów katechetycznych, przeprowadzona w świetle chronologicznie (sekwencyjnie) dopełniających się wskazań odnośnie do formacji katechetów, pozwoliła na wyodrębnienie mistagogicznych elementów teologiczno-pastoralnej formacji katechetów. Wyrażony w Dyrektorium katechetycznym postulat formacji katechetów jako „świadków wiary i mistagogów” oraz ustanowioną przez Franciszka posługę świecką katechety artykuł akcentuje jako możliwość i konieczność formacji dwóch dopełniających się dzięki posiadanym kompetencjom typów katechetów: katechety szkolnego – nauczyciela religii, oraz katechety (katechisty) – podejmującego posługę we wspólnocie parafialnej. Jako przykład katechetyczno-duszpasterskiej realizacji postulowanych działań przedstawiono inicjatywy duszpasterskie wspierające formację katechetów parafialnych prowadzone w Archidiecezji Katowickiej. Stanowią one inspirację dla działań podejmowanych w innych ośrodkach formacyjnych.
Opis
Słowa kluczowe
catechists, community of the Church, formation of catechists, mystagogue, witnesses of faith, faith, witness, mystagogy, Church, catechesis, catechetics, catechization, theology, formation, katecheci, wspólnota Kościoła, formacja katechetów, mistagog, świadkowie wiary, wiara, świadek, mistagogia, Kościół, katecheza, katechetyka, katechizacja, teologia, formacja
Cytowanie
Roczniki Teologiczne, 2022, T. 69, nr 11, s. 77-92.
Licencja
CC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych