The Cecilian Reform in the Church Music – Positive or Redundant?
Data
2010
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego
Abstrakt
Prezentowany artykuł podejmuje kwestię cecyliańskiej reformy muzyki kościelnej. Autor w tytule stawia pytanie, czy oddziaływała ona pozytywnie na relację muzyka - liturgia czy też była zbyteczna. Zainicjowanie w XIX w. ruchu cecyliańskiego wiąże się właśnie z nierozstrzygniętą ówcześnie kwestią wzajemnego oddziaływania na siebie liturgii i muzyki oraz miejsca muzyki w liturgii. To, co dziś po Soborze Watykańskim II jest oczywiste, było w XIX w. zagadnieniem, które ze szczególnym upodobaniem podejmowano głównie w krajach niemieckojęzycznych. Autor artykułu wychodząc od skrótowego wytłumaczenia pojęcia „cecylianizm”, opisuje z kolei początki tego ruchu oraz jego główne postaci, charakteryzuje także stan ówczesnej muzyki wykonywanej podczas liturgicznych celebracji. Po takim chronologiczno-faktograficznym ujęciu, autor przystępuje do konkluzji. Wskazuje on, iż już pod koniec aktywności cecylianistów uważano, że muzyka kościelna, rozumiana jako część liturgii, musi być niejako w zgodzie ze wspólnotą, miejscem, okazją i kulturą, ale także ze wszystkimi elementami liturgii, które budują i konstytuują jedność wspólnoty zgromadzonej na Eucharystii. Niestety trendy odnowy promowane przez cecylianistów spowodowały także, że muzyka kościelna odseparowała się od ówczesnych nurtów twórczości muzycznej.
Opis
Artykuł w języku angielskim.
Słowa kluczowe
ruch cecyliański, Cecilian movement, cecylianizm, Cecilianism, muzyka liturgiczna, liturgical music, muzyka, music, odnowa muzyki liturgicznej, renewal of liturgical music, liturgia, muzyka kościelna, liturgy, church music, reforma muzyki liturgicznej, reform of liturgical music, Franz Xaver Witt
Cytowanie
Liturgia Sacra, 2010, R. 16, nr 1 (35), s. 169-176.
Licencja
CC-BY-NC-SA - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach