Mistyczna osobowość ukryta w sieci metafor w utworach Karola Wojtyły
Ładowanie...
Data
2012
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Gdańskie Seminarium Duchowne
Abstrakt
Spośród tekstów beletrystycznych Karola Wojtyły zachowały się dwadzieścia dwa utwory. Można je podzielić tematycznie na trzy okresy: chrześcijańsko-słowiański (1938–1940), mistyczny (1944–1952 oraz 2002), personalistyczny i zaangażowany (1952–1978). W drugim z nich, mistycznym, ujawnia się specyficzna sieć metafor obsesyjnych, powracają antynomiczne obrazy mroku i światła; nocy i blasku; ciszy i zgiełku; przestrzeni zamkniętej i otwartej; granicy i bezmiaru. Symbolizują one drogę człowieka ku Bogu, złożoną z trzech stopni: wyboru – oświecenia – wiary, które streszczają się w zmienionym nieco szyku cnót Boskich: wiary – miłości – nadziei. Widać je zwłaszcza w utworze Pieśń o Bogu ukrytym i w misteryjnym dramacie Brat naszego Boga. Taka metaforyka Wojtyły ukształtowała się pod wpływem metody medytacyjnej i poezji św. Jana od Krzyża, XVII-wiecznego mistyka hiszpańskiego. Analizy psychokrytyczna i intertekstualna pozwalają uchwycić siłę świętojanowego oddziaływania na pisma, estetykę, retorykę i techniki pisarskie przyszłego papieża.
The collection of Wojtyla’s writings covers twenty-two titles. Taking into consideration their philosophical arguments and their themes, they are threefold. The first period is Slav and Christian (1938–1940); the second is mystical (1944–1952 and 2002) and the third one is personalistic and involved in social matters (1952–1978). In the writings of mystical period there is a specific metaphorical net that reveals Wojtyla’s hidden personality. The metaphors appearing frequently form antinomies: night and daylight, silence and noise, closed and open space. They express choice, love and faith and symbolise the man’s way to God. We can best appreciate them in two texts: “Pieśń o Bogu ukrytym” and “Brat naszego Boga”, both inspired by saint John of the Cross, the 17th century Spanish mystic. Thanks to intertextuality and Mauron’s analysis method, which is psychocritic, we can see that Saint John influenced strongly the thought, aesthetic and writing techniques of the Pope.
The collection of Wojtyla’s writings covers twenty-two titles. Taking into consideration their philosophical arguments and their themes, they are threefold. The first period is Slav and Christian (1938–1940); the second is mystical (1944–1952 and 2002) and the third one is personalistic and involved in social matters (1952–1978). In the writings of mystical period there is a specific metaphorical net that reveals Wojtyla’s hidden personality. The metaphors appearing frequently form antinomies: night and daylight, silence and noise, closed and open space. They express choice, love and faith and symbolise the man’s way to God. We can best appreciate them in two texts: “Pieśń o Bogu ukrytym” and “Brat naszego Boga”, both inspired by saint John of the Cross, the 17th century Spanish mystic. Thanks to intertextuality and Mauron’s analysis method, which is psychocritic, we can see that Saint John influenced strongly the thought, aesthetic and writing techniques of the Pope.
Opis
Słowa kluczowe
ikona, intertekstualność, miłość, mistyka, mistycyzm, mrok, nadzieja, noc, oświecenie, psychokrytyka, światło, wiara, sieć metaforyczna, metafora, wybór, Karol Wojtyła, osobowość mistyczna, icon, intertextuality, choice, darkness, drama, enlightenment, faith, love, metaphorical net, mysticism, night, poetry, psychocriticism, hope, light, metaphor, mystical personality
Cytowanie
Studia Gdańskie, 2012, T. 30, s. 15-35.
Kolekcje
Licencja
CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych