Msze per annum (VI-X) z pelplińskiego śpiewnika opublikowanego w 1871 r.
Data
2012
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Gdańskie Seminarium Duchowne
Abstrakt
Artykuł zawiera omówienie pięciu tzw. mszy polskich pochodzących ze „Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego” autorstwa ks. Szczepana Kellera, opublikowanego w Pelplinie w 1871 roku. Mianem mszy polskich zwykło określać się ułożone specjalnie w języku ojczystym pieśni mszalne wykonywane podczas liturgii w miejsce łacińskich śpiewów ordinarium i proprium missae. Pieśni te odgrywały istotną rolę – z jednej strony – w zachowaniu języka swych ojców w czasach, gdy Polski nie było na mapie Europy, z drugiej zaś – stały się doskonałą formą katechizacji i ugruntowania podstawowych prawd wiary katolickiej.
The following article contains the review of the five so-called Polish Masses from “The Collection of Catholic Songs of Piety for Ecclesiastical and Domestic Use” by Szczepan Keller, published in Pelplin in 1871. The term Polish Mass is usually used to denote Mass hymns which were specially arranged in the native language and performed during the liturgy as a suitable replacement of Latin Proper chants of the Mass and Ordinary chants of the Mass (ordinarium and proprium missae). The hymns played a significant role serving, on one hand, as preservation of Polish language as the mother tongue in times where independent Polish state was erased from European maps; on the other hand, performing the role of catechization and consolidation of the Truths of Faith.
The following article contains the review of the five so-called Polish Masses from “The Collection of Catholic Songs of Piety for Ecclesiastical and Domestic Use” by Szczepan Keller, published in Pelplin in 1871. The term Polish Mass is usually used to denote Mass hymns which were specially arranged in the native language and performed during the liturgy as a suitable replacement of Latin Proper chants of the Mass and Ordinary chants of the Mass (ordinarium and proprium missae). The hymns played a significant role serving, on one hand, as preservation of Polish language as the mother tongue in times where independent Polish state was erased from European maps; on the other hand, performing the role of catechization and consolidation of the Truths of Faith.
Opis
Zawiera aneks i tabelę.
Słowa kluczowe
XIX w., msza polska, pieśni mszalne, religijność, religijność potrydencka, muzyka, muzyka sakralna, muzyka liturgiczna, pieśni, Mass hymns, 19th century, Polish Mass, religiousness, post-Tridentine religiousness, music, sacred music, liturgical music, hymns
Cytowanie
Studia Gdańskie, 2012, T. 31, s. 277-299.
Kolekcje
Licencja
CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych