A Deadly Covenant: Mimetic interpretation of Acts 5:1–11
Data
2013
Autorzy
Tytuł czasopisma
ISSN czasopisma
Tytuł tomu
Wydawca
Gdańskie Seminarium Duchowne
Abstrakt
This is an attempt of a mimetic interpretation of Acts 5:1‒11. The article juxtaposes the narrative of Ananias and Sapphira with the story of the sudden death of Nadab and Abihu from Lev 10:1‒7. The Author argues that apart from situational resemblance, both passages are similar on a deeper level: they are set at the beginning of new orders. Ananias and Sapphira are Adam and Eve of the early Christian community and like them violate their marital unity. Since marriage has become a symbol of Christ’s faithful and loving relationship to humanity, the couple’s treacherous connivance constitutes the ‘original sin’ of Christianity. Nevertheless, as a sacrificial text, Acts 5:1‒11 has had a negative influence on Christian religiosity.
Autorka podejmuje próbę mimetycznej interpretacji Dz 5,1‒11. W artykule opowiadanie o Ananiaszu i Safirze zostaje zestawione z historią nagłej śmierci Nadaba i Abihu z Kpł 10,1‒7. Autorka stwierdza, że poza sytuacyjnym podobieństwem oba teksty są podobne na głębszym poziomie: umiejscowione są u zarania nowego porządku. Ananiasz i Safira tworzą Adama i Ewę wczesnochrześcijańskiej wspólnoty i podobnie jak oni niszczą małżeńską jedność. Ze względu na to, że małżeństwo stało się symbolem wiernej, miłosnej relacji Chrystusa do ludzkości, oszukańcze współdziałanie pary małżeńskiej z Dz 5,1‒11 stanowi „grzech pierworodny” chrześcijaństwa. Tym niemniej, jako ofiarniczy tekst, Dz 5,1‒11 wywarł negatywny wpływ na chrześcijańską religijność.
Autorka podejmuje próbę mimetycznej interpretacji Dz 5,1‒11. W artykule opowiadanie o Ananiaszu i Safirze zostaje zestawione z historią nagłej śmierci Nadaba i Abihu z Kpł 10,1‒7. Autorka stwierdza, że poza sytuacyjnym podobieństwem oba teksty są podobne na głębszym poziomie: umiejscowione są u zarania nowego porządku. Ananiasz i Safira tworzą Adama i Ewę wczesnochrześcijańskiej wspólnoty i podobnie jak oni niszczą małżeńską jedność. Ze względu na to, że małżeństwo stało się symbolem wiernej, miłosnej relacji Chrystusa do ludzkości, oszukańcze współdziałanie pary małżeńskiej z Dz 5,1‒11 stanowi „grzech pierworodny” chrześcijaństwa. Tym niemniej, jako ofiarniczy tekst, Dz 5,1‒11 wywarł negatywny wpływ na chrześcijańską religijność.
Opis
Artykuł w języku angielskim.
Słowa kluczowe
connivance, cooperation, guilt, Lamb’s wedding, lie, matrimony, marriage, new order, original sin, punishment, sacrificial logic, violence, René Girard, mimetic theory, scapegoat, gody Baranka, grzech pierworodny, kłamstwo, małżeństwo, nowy porządek, ofiarnicza logika, przemoc, wina, kara, współdziałanie, współudział, teoria mimetyczna, kozioł ofiarny
Cytowanie
Studia Gdańskie, 2013, T. 32, s. 109-117.
Kolekcje
Licencja
CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych