Jean-Luc Mariona mówienie o Bogu: Idol i ikona

Loading...
Thumbnail Image

Date

2014

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Gdańskie Seminarium Duchowne

Abstract

Artykuł odpowiada na pytanie o najbardziej istotne pojęcia dla fenomenologii Jean-Luc Mariona. Ten francuski filozof wskazuje na idola i ikonę jako właściwe odniesienia w mówieniu o Bogu. Przez analogię do sztuki wskazuje, że idol jest bałwochwalczym pojęciem «Boga», które skupia na sobie, zasłaniając Boga żywego – w tym umiejscawia swoiste spojrzenie na ateizm, który staje się „śmiercią «śmierci Boga». Odpowiedzią Mariona staję się ikona jako usytuowanie ludzkiego patrzenia w nieskończonym i odkrywania jego głębi.

This article answers the question about the most important concepts for the phenomenology of Jean-Luc Marion. The French philosopher, points to the idol and icon, as appropriate references in speaking about God. By analogy to the art, he indicates that the idol is idolatrous concept of “God”, which focuses on itself, covering the living God – in that he places the specific perspective on atheism, which becomes the “death of “death of God “. The right answer of Marion becomes an icon, as the location of a human looking at the infinite and explore its depths.

Description

Keywords

ateizm, Bóg, Bóg bez bycia, dystans, idol, idolatria, ikona, Jean-Luc Marion, krytyka „śmierci Boga”, śmierć Boga, fenomenologia, atheism, criticism of the “death of God”, death of God, God, God without being, distance, icon, idolatry, phenomenology

Citation

Studia Gdańskie, 2014, T. 34, s. 201-221.

Licence

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych