Sześć pieśni do Matki Bożej Częstochowskiej, pochodzących ze Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego (Pelplin, 1871), jako przejaw tożsamości narodowej i religijnej pątników

Ładowanie...
Miniatura

Data

2017

Tytuł czasopisma

ISSN czasopisma

Tytuł tomu

Wydawca

Gdańskie Seminarium Duchowne

Abstrakt

Prezentowany artykuł przybliża sześć pieśni do Matki Bożej Częstochowskiej, pochodzących ze Zbioru pieśni nabożnych katolickich do użytku kościelnego i domowego, który został opublikowany w 1871 roku. W warstwie semantycznej pieśni te ukazują głębokie powiązanie postawy religijnej, katolickiej, ze sprawami narodowymi, polskimi. Pątnicy wykonujący te utwory przedstawiali bowiem swe intencje Matce Najświętszej, prosząc o pomyślność dla nieobecnej na mapach Europy Polski, o jej niepodległość, a także o spokojne, szczęśliwe życie osobiste.

The presented study describes six songs devoted to the Holy Mother of Częstochowa, from the Collection of Religious Catholic Songs to Be Sung in Church or at Home which was published in 1871. In the semantic layer, these songs show a strong relation between the religious Catholic attitude and Polish national matters. The pilgrims, while singing these songs, committed their intentions to the Holy Mother, praying for the prosperity of Poland, which did not exist on the maps of Europe, for its independence and also for their peaceful and happy personal life.

Opis

Zawiera aneks.

Słowa kluczowe

pieśń, pieśni religijne, XIX wiek, tożsamość, tożsamość narodowa, tożsamość religijna, polskość, katolicyzm, Jasna Góra, muzyka, muzyka sakralna, Matka Boska Częstochowska, pieśni maryjne, tytuły Maryi, Maryja, hymn, religious songs, 19th century, identity, national identity, religious identity, Polishness, Catholicism, Luminous Mountain, Clarus Mons, music, sacred music, Black Madonna of Częstochowa, Marian hymns, titles of Mary, Mary

Cytowanie

Studia Gdańskie, 2017, T. 41, s. 97-114.

Licencja

CC-BY-ND - Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych