Studia Oecumenica, 2007, T. 7
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/30604
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Z działalności Instytutu Ekumenizmu i Badań nad Integracją w roku 2007Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Ekumeniczne nowości wydawniczePorada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Teologia wiary. Teologia ks. Marcina Lutra i ksiąg wyznaniowych Kościoła Luterańskiego, red. Manfred Uglorz, Bielsko-Biała: Wydaw. „Augustna” 2007, 337 s., ISBN 83-88941-76-3.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Schottek Andreas, Ujęcie ruchu ekumenicznego w pismach Alojzego Kleina. Studium teologiczno-historyczne, przedm. Piotr Jaskóła, Opole: Red. Wydaw. WT UO 2006, 199 s., bibliogr., streszcz. niem., Uniwersytet Opolski: Wydział Teologiczny, seria: Ekumenizm i Integracja 13, ISBN 83-60244-32-4.Czaja, Andrzej (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Pelikan Jaroslav, The Christian Tradition. A History of the Development of Doctrine, volume 4: Reformation of Church and Dogma (1300-1700), The University of Chicago Press 1984, 425 s.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Oeldemann Johannes, Die Kirchen des christlichen Ostens, Paderborn 2006, 230 s., Topos, ISBN 3-7867-8577-5.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Leśniewski Krzysztof, „Nie potrzebują lekarza zdrowi...”. Hezychastyczna metoda uzdrawiania człowieka, Lublin: Wydaw. KUL 2006, 434 s., bibliogr., streszcz. niem., Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II: Wydział Teologii, ISBN 83-7363-393-6.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Laroche Michel Philippe, Mały Kościół. Mistyczna przygoda małżeństwa, tłum. J. Grzegorczyk, Hajnówka: Wydawnictwo „Bratczyk” 2006, 79 s., ISBN 83-88325-81-7.Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Hintz Marcin, Etyka ewangelicka i jej wymiar eklezjalny. Studium historyczno-systematyczne, Warszawa: ChAT 2007,472 s., ISBN 978-83-60273-05-0Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Hintz Marcin, Chrześcijańskie sumienie. Rozważania o etyce ewangelickiej, Katowice: Wydaw. „Głos Życia” 2006, 204 s., ISBN 83-60438-01-3.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Górski Jan, Nowy paradygmat misji. Teologia misji w świetle posynodalnych adhortacji kontynentalnych Jana Pawła II, Warszawa: Missio-Polonia 2006, 185 s., ISBN 83-86271-81-7.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Glaeser Zygfryd, Eucharystia w dialogu. Wokół bilateralnych uzgodnień doktrynalnych Kościoła prawosławnego na temat Eucharystii, Opole: Red. Wydaw. Wydziału Teologicznego UO 2007, 367 s., ISBN 978-83-60244-55.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Ecumenismo come conversione. Omaggio a Tecle Vetrali (Rivista “Studi Ecumenici”, numero speciale 15), a cura di Placido Sgroi, Roberto Giraldo, Venezia: San Bernardino 2007, 493 s., ISSN 0393-3687.Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Dialog chrześcijan z wyznawcami innych religii za wzorem św. Franciszka z Asyżu, red. Salezy Bogdan Brzuszek OFM, Zenon Marian Styś OFM, Warszawa - Rzym 2006,246 s., ISSN 1642-5545, ISBN 83-905319-8-4, tytuł oryginału: Il dialogo dei credenti sulla scia di S. Francesco, Venezia – Roma 2006.Jaskóła, Piotr (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Brzuszek Salezy Bogdan OFM, Żyjmy duchem Asyżu. Przesłanie Jana Pawła II, Warszawa: Franciszkańskie Centrum dla Europy Wschodniej i Azji Północnej 2007, 48 s., ISBN brak.Porada, Rajmund (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Psychospołeczne uwarunkowania tolerancji religijnejKrok, Dariusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Robert Schuman (1886-1963) – « Pere de L’Europe »Jost, Joseph (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Autor na kilku stronach kreśli sylwetkę jednego z Ojców jednoczonej Europy. Sięga do znaczących dokumentów, które ilustrują zamysł jego prac integracyjnych na Starym kontynencie po drugiej wojnie światowej. Odwołuje się do wypowiedzi polityków współtworzących ówczesną politykę Francji na arenie międzynarodowej. Przywołuje na przykład ciekawą wypowiedź byłego socjalistycznego prezydenta Francji, F. Mitteranda, który w stulecie urodzin Schumana (25 VI 1986) dostrzegł w nim ucznia Opatrzności. Ta służba w imię Opatrzności uwidoczniała się szczególnie w jego zabiegach nad normalizacją relacji Francji z Niemcami. Cytowani biografowie R. Schumana podkreślają jego solidne wychowanie religijne wyniesione z domu rodzinnego, praktykę lektury Słowa Bożego, regularne uczestnictwo w Eucharystii oraz codzienną modlitwę (brewiarz i różaniec). Prowadzony tym duchem nie lękał się podejmować trudnych wezwań przed jakimi stawiała go ówczesna Europa. Swoim życiem udowodnił, że zaangażowanie polityczne nie musi stać w konflikcie z jasną postawą chrześcijanina – katolika. Przedstawiony tekst kończy modlitwa o rychłą beatyfikację Roberta Schumana.Pozycja Inicjatywy ekumeniczne w integrującej się EuropiePikus, Tadeusz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Pozycja Ökumene im Schatten der Wirksamkeit von IdeologienNossol, Alfons (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)Problem ideologii zasługuje także w ramach dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego na szczególna uwagę, ponieważ ideologia ex definitone posiada zdecydowanie antydialogowy charakter. Ideologia jest bowiem całościowa wizją rzeczywistości zbudowaną z reguły na pseudonaukowych założeniach, która to wizja ma służyć partykularnym interesom określonej grupy społecznej. Ideologia wyklucza zatem wszelki dialog, ponieważ jej celem nie jest dialogowe zbliżenie się do obiektywnych prawd i wartości, ale osiągnięcie z góry założonych konkretnych celów. Artykuł przedstawia zarys genezy i ewolucji znaczeniowej pojęcia „ideologia” ze szczególnym wskazaniem na ideologie w ich totalitarnym kształcie (nazizm i komunizm), które zdominowały bieg historii ubiegłego stulecia. W tak zarysowanym kontekście podejmuje autor dyskusję z rozpowszechnioną opinią głoszącą, że w stabilnych liberalnych demokracjach nie występuje niebezpieczeństwo ideologii twierdząc, że właśnie tam istnieją zamaskowane formy ideologizowania m.in. takich istotnych dla demokracji wartości, jakimi są idea tolerancji religijnej czy idea wolności. Realizacja idei tolerancji religijnej powinna bowiem ze strony światopoglądowo neutralnego państwa ograniczać się do zapewnienia różnym religiom i światopoglądowym orientacjom przestrzeni wolności, w której mogą one na równych prawach poszukiwać prawdy i pokojowo koegzystować. W praktyce ta idea tolerancji pod wpływem faworyzowanych w liberalnych demokracjach tendencji sęku larystycznych staje się z czasem „tolerancją represyjną”. Znaczy to, że religia jest tolerowana, ale tylko jako sprawa czysto prywatna, a jej obecność w sferze Publicznej jest ograniczona. Misja Kościoła redukowana jest do zaspokajania tej reszty zapotrzebowań, których państwo jeszcze chwilowo nie potrafi zaspokoić Przy pomocy racjonalnych środków. „Tolerancja represyjna” kieruje się ideologiczną tezą sekularyzmu, według której ludzkość w przebiegu historii staje się coraz bardziej areligijna, antymetafizyczna, racjonalnie pragmatyczna i coraz bardziej ukierunkowana na doczesność. Uzasadniona krytyka fundamentalizmu przeradza się często w atmosferze dominującego sekularyzmu w krytykę religii, zwłaszcza religii monoteistycznych, głoszących niezmienność prawd objawionych. W tym kontekście wymownym, przykładem zideologizowanej tolerancji religijnej jest wykluczenie oczywistego faktu judeochrześcijańskiego dziedzictwa Europy z preambuły „Konstytucji” Unii Europejskiej. Ideologizacją zagrożona jest również fundamentalna wartość demokracji i wolność – owa istotna cecha ludzkiej godności. W postmodernych społeczeństwach wolność gloryfikowana jest jako bezwarunkowa dominacja autonomicznego ja, jako totalna emancypacja indywiduum. Indywidualistycznie interpretowana, ekscesywna wolność, oderwana od wszelkich zasad etycznych, dla której nie ma żadnych świętości i dla której nie istnieje żadne tabu dokonuje bezkarnie moralnej dewastacji postmodernego społeczeństwa: – w badaniach naukowych przez manipulacje inżynierii genetycznej – we wiodących mediach (telewizji i filmie) przez pozbawiona wszelkich hamulców promocję przemocy, cynizmu i obsceniczności – w sztuce, a raczej w tym co media nazywają sztuką, a co w gruncie rzeczy bardzo często jest prymitywną prowokacją przez obrażanie uczuć religijnych chrześcijan, muzułmanów i żydów. Fakty te wskazują na to, że demokracja ex natura sua nie dysponuje mechanizmami obronnymi, które mogłyby skutecznie zapobiec ideologizacji takich wartości, jak postęp naukowo techniczny, tolerancja czy wolność. „Krytyczna sympatia” Kościoła wobec demokracji i jego historyczne doświadczenie ciągłego oczyszczania się z osadu ideologii może okazać się skuteczną pomocą dla demokracji, by ona, tak jak Kościół uświadomiła sobie konieczność tego, że musi być „semper reformanda”. O tym właśnie winna też stale pamiętać autentyczna ekumenia.Pozycja Religijny, polityczny i społeczny wymiar wizyty Jana Pawła II w naczelnym rabinacie IzraelaIgnatowski, Grzegorz (Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2007)During his pilgrimage to the Holy Land in 2000 John Paul II visited the Kingdom of Jordan, the Palestinian Authority and the State of Israel. The Pope emphasized that his pilgrimage had exclusively an religious meaning. Any pope’s journey to the places connected with the life of Jesus Christ, however, will always be not only religious, but it is bound to have interreligious, social and political character. The special meaning for Christian-Jewish reconciliation had John Paul H’s meetings with Israeli President Ezer Weizman, Chief Rabbis of Israel Eliyahu Bakshi-Doron and Meir Lau at Hechal Shlomo, the headquarters of the Chief Rabbinate and his visit to Yad Vashem, Israel’s principal Holocaust memorial. To begin with the article presents the meeting at Hechal Shlomo and analyses the addresses of John Paul II and C hief Rabbis. One of the results of the meeting, two years later, in 2002, was establishment of the Bilateral Committee of the Holy See’s Commission for Religious Relations with the Jews and the Chief Rabbinate of Israel. The following part describes the history of the Committee and analyses its documents. During the first five years of the Committee’s existence the two delegations have centered on the important problems of the modern society: the sanctity of human life and the necessity of respecting religious freedom. In particular the Committee has expressed its opposition to mercy-killing (euthanasia) and to the use of religion for political purposes, especially to justify terrorism. Referring to the fundamental human rights, the members of the Committee usually quoted Gn. 1: 26-27. Engagement in social and moral problems from the theological perspective is the hopeful sign for the future of Christian-Jewish relations.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »