Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 2002, T. 35 z. 1
Stały URI dla kolekcjihttps://theo-logos.pl/handle/123456789/32322
Przeglądaj
Ostatnie zgłoszenia
Pozycja Droga odrodzenia polskich uczelni teologicznychPieronek, Tadeusz (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Aktualność soborowego postulatu społecznej realizacji chrześcijańskiej nadzieiCuda, Jerzy (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Konsequenzen der Unterscheidung zwischen der Christologie »von oben« und der Christologie »von unten« in der SoteriologieKempa, Jacek (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Rozróżnienie na chrystologię „odgórną” i „oddolną” może rodzić pewne nieporozumienia, gdy sugeruje ono istnienie dwóch odrębnych typów refleksji chrystologicznej. W rzeczywistości chrystologia „oddolna”, zaczynająca się od refleksji nad historycznie egzystującym człowiekiem Jezusem, i chrystologia „odgórna”, wychodząca od faktu posłania Syna Bożego w „ciało grzeszne” (2 Kor 5,21) powinny być sobie nawzajem podporządkowanymi drogami myśli chrystologicznej, powinny oświetlać jedną tajemnicę Chrystusa. W artykule podjęto próbę analizy, czy ów podział „odgórny” – „oddolny” nie wprowadza jednak już z istoty swojej pewnego rozdźwięku w ujęcie tajemnicy Chrystusa; analizie zostaje poddana jednak nie sama chrystologia, lecz soteriologia, która jest z nią istotnie związana, a w której to wspomniane rozróżnienie także znalazło zastosowanie. Zaprezentowane zostają dwie książki: Soteriologia Juergena Werbicka i Chrystologia fundamentalna Karla-Heinza Ohliga, w których rozróżnienie na soteriologię „odgórną” i „oddolną” jest wyraźnie podkreślane, w każdej jednak w odmienny sposób. Te dwa przykłady pozwalają zrozumieć, że tendencja do odróżniania „odgórny” – „oddolny” ma swoje korzenie w myśli pooświeceniowej i w idącej za nią krytyce tradycyjnej soteriologii. To właśnie wyraźna świadomość historyczna, rozbudzone podejrzenie projekcji w odniesieniu do nauki o zbawieniu i stojąca u podstaw tychże kantowska rewolucja teoriopoznawcza skłaniają do wyróżnienia tego, co historycznie weryfikowalne i dla Feuerbacha „mało podejrzane” z historii Jezusa. W taki sposób pojawia się soteriologia „oddolna”, która według Werbicka musi otwierać wiarygodnie na treści soteriologii „odgórnej”, według Ohliga zaś jest ona soteriologią jedyną krytycznie akceptowalną. W artykule została postawiona teza, że już samo wymienione rozróżnienie w soteriologii wprowadza nieporozumienie w spojrzeniu na zbawcze znaczenie Chrystusa. Sugeruje ono bowiem myląco, że można oddzielnie mówić o zbawczym znaczeniu „człowieka Jezusa” i oddzielnie – wcielonego Syna Bożego. Na tle takiego nieporozumienia płynącego z typowo nowożytnego sposobu pytania o rzeczywistość Bożą widać wyraźnie integralne spojrzenie autorów Nowego Testamentu, którzy nie stawiają, rzecz jasna, pytań z doby Oświecenia, lecz przeżywają w sposób niepowtarzalny obecność Boga działającego w Chrystusie i temu dają świadectwo: Zbawicielem jest Bóg działający w Chrystusie.Pozycja Lud Jahwe w orędziu DeuteroizajaszaMałecki, Zdzisław (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Miejsca i świadectwa archeologiczne związane z pierwszą ewangelizacją Europy w czasie II wyprawy misyjnej św. Pawła. (Pawłowym szlakiem przez Grecję)Kozyra, Józef (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Apokryf Jana (wstęp i tłumaczenie z koptyjskiego wersji z NHC II, 1)Myszor, Wincenty (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Ideał bezżeństwa „synów przymierza” – bnay qyāmā w polemice z judaizmem w „Mowach” AfrahataUciecha, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Doświadczenia śląskie w działalności biskupa częstochowskiego Teodora KubinyTrąba, Mariusz (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Katolickie stowarzyszenia młodzieży na Śląsku w okresie II RzeczypospolitejWilczyński, Leszek (Księgarnia Św. Jacka, 2002)The origins of Catholic youth organisations in Upper Silesia date back to 1871 when Father N. Bonczyk founded the St. Aloisius Society (known as the Society of Aloisians) in Bytom, which grouped young workers and craftsmen. The activity of the Societies was directed towards a cultural, educational and religious advancement of youth under the supervision of patron priests. In 1897 G. Koop, the bishop of Wrocław, decreed the dissolution of St. Aloisius Societies. At that time thirty seven societies of this type were operating in Silesia. Some of them survived and at the beginning of the 20th century were transformed into extramural youth organisations. However, during the First World War most of those independent organisations either disintegrated or were suspended. In the years 1919-1934 parish organisations for young men and women assumed the name of Polish Youth Associations (SMP – stowarzyszenia młodzieży polskiej). On December 12, 1920 the Silesian Union of Polish Youth Associations came into being, which incorporated both male and female youth organisations. Union Councils and the Secretariat General formed the leadership of the Union. The Union Council for Silesia included the following committees: educational and editorial, financial, agricultural, for religious upbringing, teetotal, and auditorial. The seat of the Secretariat for the Silesian Union was initially in Królewska Huta (Chorzów), and later in Mikołów. In November 1927 the Silesian Union was divided into two separate unions - male and female. The headquarters of the Union of male organisations were in Mikołów (from 1929 in Katowice), while those of the female Union in Katowice. Following the reorganisation in 1934, both diocesan headquarters adopted the names: Young Men’s Catholic Association (KSMM) and Young Women’s Catholic Association (KSMŻ), respectively. The patronage system was also given up in 1934. This was connected with the incorporation of youth organisations into the Catholic Action and the ensuing change of statutes. Priests continued to perform the functions of Secretaries General, but the diocesan boards were headed by lay presidents. In 1938 the diocesan board of the male organisations grouped 277 local organisations with a total of 13 707 regular members and over 2000 auxiliaries. Youth from rural areas made up only 20,8% of the entire membership. In 1938 Young Men’s Catholic Association in Upper Silesia was the second largest in Poland, preceded only by KSMM in the Great Poland (Wielkopolska) province. The area of the Katowice diocese was divided into districts which grouped the parish organisations in the vicinity. In 1938 the Zaolzie district was incorporated where 23 branches of KSMM were created. In.order to integrate all the members of the Union conventions and meetings of young associates were organised annualy. The aim of KSMM was the religious formation of young men by organising special events, annual celebrations in honour of St. Stanisław Kostaka, the patron saint of youth, and closed retreats. The diocesan board also encouraged various cultural movements by organising conferences for librarians in particular districts, recommending accessible plays which could be staged by amateur theatricals, booking once a month a performance at the Polish Theatre in Katowice, renting a cine projector, and by propagating tourism. In addition, the Union published a monthly titled „Okólnik” („The Circular”). Catholic organisations for young women developed slower. Initially there were eleven of them. On May 30, 1926 the first congress of delegates of the Silesian organisations took place in Panewniki. On October 9, 1927 during the congress in Katowice it was decreed that the female organisation was to be separated from the male one. The female organisations realised the same aims as the male ones. Their activities focused on religious and cultural education.Pozycja Valeat aequitasSobański, Remigiusz (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Ks, Antoni Tronina, Biblia w Qumran. Wprowadzenie w lekturę biblijnych rękopisów znad Morza Martwego, Kraków, The Enigma Press 2001, 148 s.Małecki, Zdzisław (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Pozycja Józef Naumowicz, Geneza chrześcijańskiej rachuby lat. Historyczno-teologiczne podstawy systemu Dionizego Mniejszego, Kraków-Tyniec 2000, 327 s.Myszor, Wincenty (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Ks. Jan Słomka, Pokarm i ofiara. Refleksja eucharystyczna wczesnych ojców greckich, Łódź, Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie 2000, 236 s.Myszor, Wincenty (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Diego Arenhoevel, So wurde Bibel. Ein Sachbuch zum Alten Testament, Stuttgart 1974, 158 s.Dreja, Antoni (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Zenon Grocholewski, Tanulmányok az egyhàzi házasság és perjogról, Bibliotheca Instituti Postgradualis Iuris Canonici Universitatis Catholicae de Petro Pázmány nominatae. III, Studia, vol. 1 (Hungarian translation Géza Kuminetz), Szent István Társulat, Budapest 2000, 211 s.Zubert, Bronisław Wenanty (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Człowiek przełomu tysiącleci, red. Józef Makselon, Borys J. Soiński, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej 2000, 208 s.Krzysteczko, Henryk (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Ks. Marian Pastuszko, Sakrament pokuty i pojednania, Kielce 1999, 663 s.Janczewski, Zbigniew (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Ks. Henryk Stawniak SDB, Niemoc płciowa jako przeszkoda do małżeństwa. Ewolucja czy zmiana koncepcji?, Warszawa 2000, 407 s.Janczewski, Zbigniew (Księgarnia Św. Jacka, 2002)Pozycja Michał Heller, Czy fizyka jest nauką humanistyczną?, Tarnów, Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos 1998, 213 s.Kozubski, Andrzej (Księgarnia Św. Jacka, 2002)